van der Horst

Turbomotor voor de nieuwe Porsche 911 Carrera

De nieuwe Porsche 911 Carrera
De nieuwe Porsche 911 Carrera
Porsche stelde deze week de vernieuwde Porsche 911 Carrera voor aan de pers. Naast de nodige facelift aan binnen- en buitenzijde, een vernieuwd onderstel en de introductie van het Porsche Communication Managementsysteem valt vooral de wissel van een atmosferische krachtbron naar een turbomotor op. Ferrari deed het al met de nieuwe F488 GTB, de overschakeling op een turbomotor en nu doet Porsche het zelfde met de Carrera. De 3,4 liter boxermotor op de Carrera en de 3.8 liter boxermotor op de Carrera S moeten plaats maken voor een nieuwe 3 liter turbomotor. Al die wijzigingen moeten leiden tot meer rijplezier, betere prestaties maar met een lager verbruik.
Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera
Porsche heeft al meer dan 40 jaar ervaring met turbomotoren, dus zo opmerkelijk is de motorwissel niet. Tezamen met het geëvolueerde onderstel en het nieuwe entertainmentsysteem komt de nieuwe Carrera tot een nog beter evenwicht tussen comfort en prestaties. De 3.0 turbomotor van de 911 Carrera levert 370 pk, de Carrera S heeft eveneens een 3 liter krachtbron onder de motorkap maar deze levert 420 pk. Beide varianten hebben dus 20 pk meer dan hun voorganger maar hebben bovendien een aanzienlijk hoger maximumkoppel dat nu respectievelijk 450 en 500 Nm bedraagt. Ten opzichte van andere turbomotoren kan de nieuw Porsche krachtbron een hoger toerental aan tot maximum 7500 toeren. Niettegenstaande het motorrendement met 12% stijgt, verbruikt de nieuwe Carrera tot 1 liter minder brandstof per 100 kilometer. Voor het eerst is er ook de optie om te kiezen voor een meesturende achteras.

Porsche 911 Carrera Coupé
Porsche 911 Carrera Coupé
De prestaties zijn indrukwekkend, de 911 Carrera Coupé met de Porsche-Doppelkupplung-overbrenging (PDK) en het Sport Chrono-pack trekt in 4,2 seconden op van 0 naar 100 km/h, de 911 Carrera S met PDK en Sport Chrono-pack doet er 3.9 seconden over. De topsnelheid van de Carrera is 295 km/u, de Carrera S gaat nog 15 km/u sneller.


Porsche 911 Carrera S
Porsche 911 Carrera S
Het nieuwe PASM-onderstel (Porsche Active Suspension Management), dat de koetswerkhoogte met 10 millimeter verlaagt, is voor de eerste maal standaard op alle Carrera-modellen. Deze technologie zorgt ook voor meer stabiliteit in de snelle bochten. Nieuwe dempers zorgen voor meer comfort en de breedte van de achterbanden nam met 10 mm toe. Natuurlijk zijn er nog vele nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen beschikbaar in optie.

Ook het uiterlijk van de nieuwe Carrera werd onder handen genomen. Vooraan vallen de nieuwe koplampen met dagrijlichten met vier lichtpunten op. Nog meer veranderingen zijn er aangebracht achteraan de wagen met nieuwe achterlichtblokken met vierpuntsstoplichten, een hertekende motorkap met
Interieur Porsche 911 Carrera
Interieur Porsche 911 Carrera
verticale lamellen. Ook de deurklinken werden hertekend en de velgen hebben vijf fijne dubbelspaken. Het vernieuwde interieur is standaard uitgerust met het Porsche Communication Management-systeem met Multi-Touch Displayaanraakscherm. Ook is er het Communication Management-systeem (PCM), dat online navigatie en stembediening omvat.

De nieuwe Porsche 911 Carrera en Carrera S zijn vanaf 12 december beschikbaar in de Belgische Porsche Centres.

Foto's: Porsche



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op dinsdag 8 september 2015.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons