van der Horst

Van der Horst Motorsport met Maserati MC20 naar Fanatec GT2 European Series

Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Gerard van der Horst wisselt dit jaar het geweer van schouder. De Nederlandse zakenman gaat naar de Fanatec GT2 European Series met een Maserati GT2 MC20, samen met de zeer ervaren Jeroen van den Heuvel. Het tweetal zal een AM-duo vormen.
  • Prospeed Competition
Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Na acht opeenvolgende seizoenen in de Lamborghini Super Trofeo, vijf titels en een resem aan zeges en podiumplaatsen, is de honger naar iets anders groot bij Gerard van der Horst. Al denken we dat de omstandigheden van vorig seizoen ook een rol hebben gespeeld. Met ondermeer de geskipte races in het Middle East kampioenschap en Imola en de slechte bevoorrading van de nieuwe Hankook banden. Neem er dan nog bij dat het deelnemersveld binnen de Lamborghini Cup niet meer is waarvoor het oorspronkelijk in het leven is geroepen met nu vele jonge en supersnelle rijders.

De Lamborghini Super Trofeo Evo2 gaat voorlopig onder zeil
De Lamborghini Super Trofeo Evo2 gaat voorlopig onder zeil
Gerard van der Horst: “Niets zegt dat ik de Lamborghini Super Trofeo definitief vaarwel zeg, maar ik beleefde er in het seizoen 2023 in ieder geval veel minder plezier aan dan voorheen. Met meer dan 50 wagens aan de start is het allesbehalve veilig in de buik van het peloton van deze snelste merkencup ter wereld. De afsluitende race van het seizoen voor het wereldkampioenschap is misschien nog een optie, maar voor de rest dit seizoen geen Lamborghini Super Trofeo”. 

Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Gerard van der Horst - Maserati MC20 GT2
Ondanks het feit dat Gerard over een Lamborghini Super Trofeo beschikt, kiest de vastgoedondernemer uit Fijnaart dan toch voor Maserati. De Maserati GT2 is gebaseerd op de MC20, maar bouwt voort op de erfenis van de MC12 en beschikt over een 3-liter Nettuno V6-motor met dubbele turbo en Twin Combustion-technologie.

Gerard van der Horst: “Ik weet dat de Lamborghini perfect kan omgebouwd worden richting GT2 en mijn jarenlange ervaring met de Lamborghini zou in mijn voordeel zijn. Maar ik wil eens iets anders, iet nieuws binnen de goede structuur van SRO. Een ander kampioenschap met een andere wagen, inclusief het racen met een verplichte pilotenwissel. De Maserati MC20 is trouwens een prachtige wagen. De Maserati debuteerde met LP Racing in GT2 tijdens de laatste race van het seizoen in Paul Ricard en behaalde meteen een pole en een podiumplaats. Goed geboren dus en meteen competitief. Het wordt wel een moeilijke oefening om op tijd de wagen competitief aan de start te krijgen”.

Gerard van der Horst ruilt de Lamborghini Super Trofeo voor  een Maserati MC20 GT2 Fanatec GT2 European Series
Gerard van der Horst ruilt de Lamborghini Super Trofeo voor een Maserati MC20 GT2 Fanatec GT2 European Series
Gerard van der Horst: “De wagen werd onlangs geleverd en doet Maserati deed een roll out in Spa. Na aankomst in ons atelier wordt de wagen gereed gemaakt en vertrekken we richting Misano voor een tweedaagse test op 26 & 27 maart. Deze twee testdagen zijn door Maserati georganiseerd en daar zullen zij de nodige technische support leveren. Een week later zitten we reeds op Paul Ricard voor de eerste race van het seizoen. Het wordt dus kort dag en er zal intensief moeten worden gewerkt. Gelukkig beschik ik over mijn trouwe medewerkers waarmee ik reeds jaren onderweg ben. En er is ook ondersteuning van Maserati op de circuits, want ik vernam dat er reeds vier Maserati’s aan de aftrap zullen staan. Ons exemplaar is er in ieder geval eentje met airco. Iets meer comfort dus, want in de Lamborghini was de temperatuur bij momenten onhoudbaar en zeer uitputtend”.

“Wat betreft onze ambitie blijven we nuchter en met de voeten op de grond. Het is uiteraard de bedoeling om iets te betekenen in het kampioenschap en binnen de AM vooraan mee te strijden. Maar we kennen het kampioenschap en de tegenstanders niet. Het is dus afwachten en de missie is om voorlopig de wagen onder de knie te krijgen en ons in te leven in deze nieuwe format van racen met verplichte rijderswissel”.
Kalender Fanatec GT2 European Series
Telkens twee races van 50 minuten.
12 races in totaal tijdens zes weekends
  • 5-6 april: Paul Ricard (Frankrijk)
  • 17-19 mei: Misano (Italië)
  • 27-29 juli: 24H Spa (België)
  • 19-21 juli: Hockenheim (Duitsland)
  • 20-22 september: Monza (Italië)
  • 11-13 oktober: Barcelona (Spanje)



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons