Vita4One richt pijlen op VS
Die andere bezigheid was het ontwikkelen van de Maserati MC12 GT1 Centenario, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Maserati. “Natuurlijk is het niet evident om uit het niets terug te keren naar dit niveau van competitie, maar we hadden dit echt nodig om terug op gang te komen, we hebben namelijk een druk winterprogramma in de VS voor ons,” ging Bartels verder. Vita4One had eerder dit jaar al de intentie om richting de States te trekken, maar het team slaagde er uiteindelijk niet in om het vereist budget rond te krijgen.
“De containers zijn reeds vertrokken, we vliegen de BMW achterna. Het staat nog niet 100% vast, maar we hopen aan de start te staan van de 24 uren van Daytona en de 12 uren van Sebring, mogelijks aangevuld met enkele races in de populaire Pirelli World Challenge.” Het team verkocht onlangs een van zijn twee Z4 GT3’s, maar heeft dus nog steeds ambitieuze plannen met het resterend exemplaar. De wagen scoorde dit seizoen nog de GTD-titel in het Tudor United Sportscar Championship (TUSC), maar de vereiste hoge topsnelheden op de bankings van Daytona kunnen de Z4 wel eens parten gaan spelen… “Dat is inderdaad een van mijn zorgen”, gaf de GT1 wereldkampioen van 2010 toe.
Vita4One verschijnt tijdens het weekend van 12 t.e.m. 16 november al aan de start van de Daytona Classic, waar het naast de Maserati’s ook reeds met de Z4 GT3 hoopt de testen in de ‘Global GT’ klasse. Eenmaal het Amerikaanse avontuur er op zit mikt Bartels op een voltijdse terugkeer naar de Blancpain GT Series, dit alles echter onder voorbehoud, aangezien het team in grote mate afhankelijk is van het budget dat potentiële rijders met zich meebrengen.
Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters
Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters
Tweet