"Volvo Cars trekt zich uit de autosport terug"
Zo wil Visser ook af van de budget verslindende autosalons en zal hij daartoe de aanwezigheid van het merk beperken tot één salon per continent, lees Genève, Detroit en ofwel Beijing, dan wel Shanghai. Op termijn ziet hij meer in verkoop on line. De Belg ziet verder ook geen heil meer in de sportsponsoring activiteiten van het merk die hij wil beperken tot de Volvo Ocean Race.
Ook Volvo's autosportactiviteiten stroken niet met de baanbrekende visie van onze landgenoot. "Autosport past niet bij ons merk, dat op kleinere motoren en veiligheid mikt. Van zodra het mogelijk is trekken we de stekker uit het STCC", klinkt het.
Volvo is via partner Polestar Racing nochtans al vele jaren met succes actief in het Zweedse toerwagenkampioenschap en het Zweedse team tekende dit jaar ook voor een opgemerkte entree in het Australische V8 Supercars-kampioenschap door met Scott McLaughlin vier wedstrijden te winnen. Polestar-woordvoerder Johan Meissner zei in een reactie tegenover Eurosport.se dat de koerswijziging waarschijnlijk geen directe invloed op de STCC-plannen voor 2015 zal hebben en dat een en ander na afloop van het seizoen zal worden geëvalueerd. "Onze aanwezigheid in de V8 Supercars loopt over drie jaar en onze betrokkenheid daar zal worden uitgevoerd zoals gepland", aldus Meissner nog.
Afwachten maar, al kan alvast gevreesd worden voor de volgens hardnekkige geruchten nakende WTCC-campagne van het merk. Verondersteld wordt dat Robert Dahlgren, die aan de basis lag van het V8 Supercars-succes in Australië, daartoe recent naar Europa werd teruggeroepen. Polestar moest het voor zijn raceactiviteiten in het verleden al wel meer zonder officiële Volvo-steun stellen maar een mogelijke deelname aan het WTCC is toch wel van een heel ander niveau.
Foto's: Niels Vaeck en Hans van Onsem
Tweet