Voorbeschouwing DTM-finale
Met 21 punten achterstand en 56 te verdienen is René Rast de eerste uitdager van Ekström. De Audi-collega van de Zweed was in het verleden vooral bekend van zijn GT-activiteiten en zijn drie titels in de Porsche Supercup. Nadat hij in 2016 sporadisch eens mocht invallen, rijdt de Duitser dit jaar zijn eerste volledige seizoen. Met dat in het achterhoofd heeft hij nu al een fantastisch 2017 achter de rug met drie zeges. Met zes maal geen punten moet hij echter, voorlopig, de duimen leggen voor Ekström.
Voor de overige vier kandidaten wordt het een veel moeilijkere opdracht. Jamie Green (Audi), Mike Rockenfeller (Audi), Marco Wittmann (BMW) en Lucas Auer (Mercedes) hebben respectievelijk 35, 38, 38 en 41 punten achterstand en de kans is groot dat ze na de eerste wedstrijd uitgeteld zijn en de tweede wedstrijd enkel rond Ekström en Rast zal draaien. Voor Green zou het een primeur zijn indien hij de titel zou grijpen. De Brit, actief in de DTM sinds 2005, werd wel al eens tweede en tweemaal derde, maar het goud lukte vooralsnog niet. Mike Rockenfeller werd al eens kampioen, in 2013, en heeft dit seizoen, met onder andere een zege op Zandvoort, een goed jaar na het zwakke 2016.
Marco Wittmann is dit jaar aan zijn vijfde seizoen bezig en heeft nu al twee titels op zak. De kampioen van 2014 en 2016 is andermaal de beste BMW-piloot, maar kon desondanks nog geen zege boeken dit jaar, in Zandvoort verloor hij de zege na diskwalificatie wegens een gebrek aan brandstof. Lucas Auer tenslotte won twee van de eerste drie races en leek dan ook de voornaamste tegenstander te worden van de Audi-toppers. Daarna werden zijn prestaties, en die van Mercedes, te wisselvallig om nog vooraan mee te doen. Dankzij een zege vorige maand op de Nürburgring heeft de neef van Gerhard Berger, promotor van het kampioenschap, nog een kleine kans in zijn derde DTM-jaar. De zaterdagwedstrijd gaat van start om 14u45, op zondag vertrekken de bolides om 15u10. De races zijn live te volgen op het YouTube-account van de DTM.
Foto's: Arne Simons, Audi Motorsport & DTM
Tweet