van der Horst

Waarom de juiste olie zo belangrijk is. Syntix geeft uitleg en advies

6H Spa: De openingsmeeting in beeld gebracht
Het is van essentieel belang dat u de juiste olie kiest. Oliën zijn een bijzonder hoogwaardig en ingenieus product waar we niet vaak bij stil staan. We vertrouwen 1op1 op de bekende merken of geloven in slimme marketing uitingen. Al met al zeker een item om eens iets verder op in te gaan.

Wat is olie en wat is de samenstelling:

API
API
Algemeen kun je zeggen dat 1 liter olie opgebouwd is uit 50% basisolie en 50% additieven.  De eerste 50%, de basisolie is door o.a. API ingedeeld in 5 groepen. Groep 1 t/m 3 zijn minerale oliën, groep 4 is een PAO (poly-alfa-olefinen) en groep 5 is olie vooral gebaseerd op esters. Wereldwijd wordt er nog steeds veel gebruik gemaakt van groep 1 oliën (laagste kwaliteit). De betere kwaliteitsmerken maken steeds meer gebruik van combinaties tussen groep 3 en 4 wat in Europa al synthetisch genoemd mag worden in tegenstelling tot America, waar men een combinatie met groep 2 al synthetisch noemt. SYNTIX producten zijn daar in tegen enkel samengesteld op basis van groep 4 voor de MAX psfd producten en groep 5 voor de PRO psfd producten. Dit is een bewuste kwaliteitskeuze en maakt SYNTIX hiermee onderscheidend.

Syntix Lubricants
Syntix Lubricants
De tweede 50% zijn de additieven, dit zijn uiterst zorgvuldig ontwikkelde pakketten die uiteindelijk het karakter en eigenschappen van het eindproduct bepalen. De olie-industrie overkoepelende organisaties “API en ACEA”  stellen waardes aan een bepaalde certificering. Door diverse additieve pakketten te combineren met de juiste basisolie worden de gestelde waardes gehaald en mag een product claimen dat ze aan de gewenste normering voldoen. Deze normeringen worden steeds strenger en gaan mee met de tijd. SYNTIX producten zijn allen gecertifieerd aan de laatste en hoogste API normering (API SN/CF). SYNTIX verbindt zich aan API en ACEA net zoals vele bekende en gerespecteerde merken dit doen. Om de gewenste hoogwaardige kwaliteit te behalen gebruikt SYNTIX enkel de additieve
Koen Wauters - Dirk Van Elslander
Koen Wauters - Dirk Van Elslander
pakketten van de beste fabrikanten. De now-how die bij API aanwezig is is ongekend groot, het heeft naar onze mening geen zin om zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Toch zijn er veel “spannende” merken die dit toch doen, fancy additieven aan hun producten toevoegen, dit op een leuke manier vermarkten maar wat volgens ons niet de juiste manier “van” is en geen enkele toegevoegde waarde aan de kwaliteit geeft.

FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
(Eigenschappen API SN/CF certificering: ook zeer geschikt voor turbo motoren, veilig voor pakkingen en keerringen, verlaagde CO2 uitstoot, reducering brandstofverbruik, reducering nadelige bijwerkingen bij brandstoffen met ethanol, verhoogd aanpassingsvermogen onder alle omstandigheden, verhoogde moleculaire stabiliteit/betere bescherming)

FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
Ik heb vele problemen gezien in mijn autosport verleden met dit soort producten en geloof er niet meer in. Wij staan voor oprechte pure kwaliteit, gecontroleerd en gecertificeerd door API. Ik wil nog best toegeven dat er “fancy” additieven zijn die kortstondig leuk hun werk doen, denk aan extra hoge zink gehaltes, paraffine, teflon, lithium enz. maar het risico is veel te groot dat er problemen ontstaan zoals verzuring, verdikking, verstopping, homogeniteit afname enz. Dan heb ik het nog niet over de problemen op moleculair vlak, misschien wordt het nu iets te technisch maar toch wil ik dit kort uitleggen. Wij vinden de eigenschappen en stabiliteit van de moleculen een van de belangrijkste waardes van de producten. De verbindingen die de verschillende moleculen met elkaar aan gaan is cruciaal in het
FIA GT Series Zolder: Het weekend in beeld gebracht
blending proces en bepaald uiteindelijk het eindresultaat. Hoe stabieler hoe beter en daarmee de beste bescherming voor uw kostbare motor, versnellingsbak en differentieel.  Al met al voor ons niet gemakkelijk om de consument hiervan te overtuigen, maar door onze visie te tonen en te bewijzen zullen er zeker kenners en niet kenners zijn die dit begrijpen en langzaam ook niet meer in de mooie verhaaltjes zullen geloven of voor de goedkopen B producten zullen kiezen. Aldus Pieter Dubois (initiatiefnemer SYNTIX)

Wat is eigenlijk de functie van olie?

 
Dat zijn er meerderen. We lichten de belangrijkste punten in het kort toe.
 
  • Smering/bescherming: Olie voorkomt dat draaiende of bewegende delen in de motor elkaar raken. Het is dus een dunne laag (hydrodynamic wedge) tussen de onderdelen die “metal to metal” contact voorkomt.
  • Warmte afvoer:   Olie transporteert warmte die vrijkomt bij het verbrandingsproces maar ook de warmte die vrijkomt door wrijving van de bewegende delen in de motor. Deze opgevangen warmte wordt daarna weer afgegeven aan de buitenlucht doormiddel van een radiator af andere mogelijkheden.
  • Opname van vervuiling en reinigend vermogen: Olie vangt de vervuiling op die met name vrijkomt bij het verbrandingsproces. Dit kunnen roetdeeltjes zijn maar ook andere schadelijke deeltjes die niet werden verbrand. Wanneer de afvoer niet goed is hecht deze vervuiling zich op de diverse motoronderdelen met alle nadelige gevolgen van dien. Het reinigende vermogen zorgt er ook voor dat afzetting opgelost wordt, opgenomen wordt door de olie en daarna weer achter gelaten wordt in de oliefilter.

Tips!

  • Vervang uw olie tijdig!
  • Iedere keer wanneer u uw olie vervangt, vervang dan ook uw oliefilter.
  • Controleer constant uw oliedruk en temperatuur.
  • Zorg ervoor dat uw olie onder alle omstandigheden rond de 100 ºC blijft, dit is de ideale temperatuur. Boven de 100 ºC neemt de viscositeit sterk af en daarmee de bescherming. Ook neemt de kans op verbranding van de olie toe en kunnen de olie moleculen snel beschadigen.
  • Voeg geen extra “fancy” additieven toe, dit is puur marketing, heeft geen toegevoegde waarde en kan zelfs de structuuropbouw van de olie zwaar beschadigen.
  • Maak je oliefilter open nadat u deze vernieuwd heeft, controleer dan op het volgende:
    • Aanwezigheid van metaaldeeltjes
    • Aanwezigheid van andere vloeistoffen zoals water.
    • Controleer ook de geur van de afgelaten olie. Ruikt deze verbrand, naar benzine of bemerkt u andere onprettige geuren, neem dan contact op met een deskundige.
  • Koop geen goedkope olie of olie van merken die het wiel opnieuw willen uitvinden.
  • Respecteer uw kostbare aandrijflijn.
  • Respecteer de aanbevolen service en revisie intervallen van de fabrikant van uw auto.
  • Vraag ons om advies, wij staan open voor iedere vraag!

Syntix press - Foto's: Syntix, Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 27 juni 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons