van der Horst

Waterdichte contracten onontbeerlijk in autosport

Crash Brussels Aston Martin & Thiers Ferrari
Crash Brussels Aston Martin & Thiers Ferrari
"Geen enkele piloot, gentleman-driver, teameigenaar, sponsor of investeerder zou het aandurven zich voor een nieuw raceseizoen te engageren zonder financieel plan, afgerond budget, duidelijke afspraken met piloten en team, technische kennis en definitieve keuze van het racemonster, enz.... Er wordt hierbij dan vooral gedacht aan de keuze van auto, kampioenschap, teamleden, piloten, sponsors, investeringen e.d., maar al te vaak wordt weinig of geen aandacht besteed o.m. aan technische en sportreglementen".
  • St. Paul
Aan het woord is Pascal Nelissen Grade, doorwinterd advocaat en specialist in sportrecht. De vennoot van advocatenassociatie Nelissen Grade kan piloten, teams, organisatoren, promotoren enz. via een rechtsgeldige weg behoeden voor de gevolgen van slechte of mondelinge overeenkomsten die kunnen leiden tot zware financiële katers, discussies en processen.

Pascal Nelissen Grade
Pascal Nelissen Grade
Pascal Nelissen Grade: "Er wordt te weinig stilgestaan bij de duurtijd van reglementen die soms door de promotor, de organisator of de sportfederatie eenzijdig gewijzigd worden met alle financiële gevolgen van dien voor het team/piloot. Al hebben teams, piloten en sponsors dan onderling de beste afspraken gemaakt, toch kunnen er later spijtige discussies ontstaan. Wat was dan wel precies overeengekomen? Zijn de gemaakte afspraken afdwingbaar? En hoe dan wel? Zijn ze voor interpretatie vatbaar? Wie zijn dan wel de contractpartijen? Zijn de afspraken tegenstelbaar aan alle betrokken actoren, zoals sponsors, managementsvennootschappen e.a, piloten of hun vertegenwoordigers? Zijn teams gehouden tot een resultaatsverbintenis of moeten ze slechts hun "best" doen? Hoe worden budgetten berekend; per rij-uur, per event, per week-end? Wat met variabele en vaste kosten? Quid met 24u wedstrijden; wat als de wagen na enkele uren uit de wedstrijd verdwijnt? En wat met het materiële bewijs van uw beweringen?"

"En wat dan met de verzekeraars? Wie zou de wagen ingeval van schade verzekeren? Het team of de piloot? En welke schade is dan wel gedekt? En wat is het verzekerd plafond? En de franchise? En vooral, kan de verzekeraar nadien verhaal uitoefenen tegen de verantwoordelijke "derde", hetzij de piloot? . . ."

"Geef ik de indruk te overdrijven en te lijden aan beroepsmisvorming? Welnee, mijn evaring als gentleman-driver en snelste advocaat van het land... heeft mij geleerd dat we nooit voorzichtig genoeg zijn. Discussies kunnen in de loop van een raceseizoen hoog oplaaien eenvoudigweg omdat niet is nagedacht over de juridische gevolgen van genomen initiatieven, belissingen en afspraken."

"Daarom is het essentieel om vooraf en vooraleer zich te engageren, duidelijke, geschreven overeenkomsten op te stellen. Deze dienen door alle betrokken actoren, verzekeraars inbegrepen, ondertekend te worden. De contracten moeten van die aard zijn dat ze niet eenzijdig kunnen geïnterpreteerd worden, waardoor ze plots onuitvoerbaar zouden worden. En zonder alle mogelijke scenari te kunnen voorspellen, toch moet een overeenkomst zo goed als mogelijk waterdicht zijn".

"Dank zij mijn jarenlange ervaring als advocaat/gentleman driver, heb ik in de paddock en er buiten heel wat geleerd uit de fouten van anderen. Ik heb dan beslist mijn ervaring ten dienste te stellen van alle autosportfanaten opdat ze met volle teugen en zonder zorgen zouden kunnen genieten van hun passie.  Hun zorg,uw zorg moet zijn; de beste rondetijd neerzetten. Mijn zorg en deze van mijn vennoten is; dat jullie er buiten het sportgebeuren, geen zouden hebben".

Met sportieve groeten,

Pascal Nelissen Grade
www.nelissengrade.com

Foto: Vincent Wouters & Nelissen Grade



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op donderdag 19 februari 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons