Waterdichte contracten onontbeerlijk in autosport
Pascal Nelissen Grade: "Er wordt te weinig stilgestaan bij de duurtijd van reglementen die soms door de promotor, de organisator of de sportfederatie eenzijdig gewijzigd worden met alle financiële gevolgen van dien voor het team/piloot. Al hebben teams, piloten en sponsors dan onderling de beste afspraken gemaakt, toch kunnen er later spijtige discussies ontstaan. Wat was dan wel precies overeengekomen? Zijn de gemaakte afspraken afdwingbaar? En hoe dan wel? Zijn ze voor interpretatie vatbaar? Wie zijn dan wel de contractpartijen? Zijn de afspraken tegenstelbaar aan alle betrokken actoren, zoals sponsors, managementsvennootschappen e.a, piloten of hun vertegenwoordigers? Zijn teams gehouden tot een resultaatsverbintenis of moeten ze slechts hun "best" doen? Hoe worden budgetten berekend; per rij-uur, per event, per week-end? Wat met variabele en vaste kosten? Quid met 24u wedstrijden; wat als de wagen na enkele uren uit de wedstrijd verdwijnt? En wat met het materiële bewijs van uw beweringen?"
"En wat dan met de verzekeraars? Wie zou de wagen ingeval van schade verzekeren? Het team of de piloot? En welke schade is dan wel gedekt? En wat is het verzekerd plafond? En de franchise? En vooral, kan de verzekeraar nadien verhaal uitoefenen tegen de verantwoordelijke "derde", hetzij de piloot? . . ."
"Geef ik de indruk te overdrijven en te lijden aan beroepsmisvorming? Welnee, mijn evaring als gentleman-driver en snelste advocaat van het land... heeft mij geleerd dat we nooit voorzichtig genoeg zijn. Discussies kunnen in de loop van een raceseizoen hoog oplaaien eenvoudigweg omdat niet is nagedacht over de juridische gevolgen van genomen initiatieven, belissingen en afspraken."
"Daarom is het essentieel om vooraf en vooraleer zich te engageren, duidelijke, geschreven overeenkomsten op te stellen. Deze dienen door alle betrokken actoren, verzekeraars inbegrepen, ondertekend te worden. De contracten moeten van die aard zijn dat ze niet eenzijdig kunnen geïnterpreteerd worden, waardoor ze plots onuitvoerbaar zouden worden. En zonder alle mogelijke scenari te kunnen voorspellen, toch moet een overeenkomst zo goed als mogelijk waterdicht zijn".
"Dank zij mijn jarenlange ervaring als advocaat/gentleman driver, heb ik in de paddock en er buiten heel wat geleerd uit de fouten van anderen. Ik heb dan beslist mijn ervaring ten dienste te stellen van alle autosportfanaten opdat ze met volle teugen en zonder zorgen zouden kunnen genieten van hun passie. Hun zorg,uw zorg moet zijn; de beste rondetijd neerzetten. Mijn zorg en deze van mijn vennoten is; dat jullie er buiten het sportgebeuren, geen zouden hebben".
Met sportieve groeten,
Pascal Nelissen Grade
www.nelissengrade.com
Foto: Vincent Wouters & Nelissen Grade
Tweet