van der Horst

Wintertesten Barcelona: Ferrari snelst - McLaren al vroeg in de problemen

Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
Op het Circuit de Barcelona-Catalunya is vandaag de eerste F1-voorseizoenstest van start gegaan. Deze voormiddag waren het Mercedes AMG-Petronas, met een heel opvallende T-vleugel, en Scuderia Ferrari die het sterkst voor de dag kwamen. Red Bull Racing, dat volgens insiders de grootste concurrent voor de Zilverpijlen zal worden, kende al na vier ronden problemen met de RB13. De MCL32 van McLaren-Honda verging het nog erger; met slechts één ronde op de teller en problemen aan de Honda-krachtbron, spendeerde Fernando Alonso grotendeels van zijn ochtend in de garage.
Valtteri Bottas - Mercedes AMG
Valtteri Bottas - Mercedes AMG
Het duurde niet heel lang voor de eerste tijden op de klok werden gezet. Het was Valtteri Bottas die met zijn Mercedes W08 een tijd neerzette van 1:25.209, na zijn eerste vliegende ronde. Sebastian Vettel klokte met de Ferrari SF70-H in zijn eerste snelle ronde anderhalve seconde trager dan de Zilverpijl van de Fin, maar beide rijders waren in hun volgende poging elk sneller. Bottas zette een chrono van 1:24.654 neer met de Vettel dicht op zijn hielen met 1:24.748. Na 32 minuten in de sessie hadden we al twee ronden gezien die sneller waren dan die van de ganse eerste testdag van vorig jaar.

Red Bull Racing - RB13
Red Bull Racing - RB13
Enkele minuten later bleven de Mercedes- en Ferrari-rijders, beiden op de harde Pirelli rubbers, gewaagd aan mekaar en de tijden werden sneller en sneller. Het was uiteindelijk de Duitser die met de rode bolide de bovenhand nam en een tijd neerzette van 1:23.560 in zijn achtste ronde met de rode bolide. Met net nog geen uur ver in de sessie kwam de eerste rode vlag buiten. Daniel Ricciardo parkeerde zijn Red Bull aan de kant door een probleem met een sensor, en dit slechts na vier ronden op de teller. Blijkt de 13 van RB13 dan toch een ongeluksgetal te zijn?

Fernando Alonso
Fernando Alonso
McLaren kende een mindere goede ochtend waarin het slechts één ronde wist af te leggen met Fernando Alonso aan het stuur. De eerste meldingen waren die van een olielek in de wagen. Na zo'n 90 minuten in de pitbox te zitten werd er gespeculeerd dat het weleens een groter probleem zou kunnen zijn met de Honda-krachtbron. Een officiële mededeling van het team kwam er maar niet en de poort van de garage bleef formeel gesloten. Ondertussen op de baan was het Bottas, nu op de zachte compound, die Vettel van de koppositie stootte en twee tiende van een seconde sneller ging.

Felipe Massa - Williams
Felipe Massa - Williams
Terwijl was het ook mooi om Felipe Massa terug aan het werk te zien. Zijn pensioen duurde even lang als dat van Nigel Mansell eind 1990, maar Williams wist toen ook destijds Il Lione te overhalen om terug te keren naar de F1. Na twee uur in de sessie reed de Braziliaan een snelste persoonlijke tijd van 1:25.956 in de FW40. Bijna halverwege de dag werd het tijd om een vergelijking te maken met vorig jaar: de snelste tijd toen na de eerste testdag was 1:24.939, zo'n anderhalve seconde trager dan op dit moment. We zijn nog wel wat seconden verwijderd van de verwachte 5 seconden kloof ten opzichte van de tijden van vorig jaar.

Carlos Sainz - Scuderia Toro Rosso
Carlos Sainz - Scuderia Toro Rosso
Na bijna twee uur en een kwart in de sessie zette Carlos 'Chili' Sainz de eerste rondetijd neer met de STR12. De Toro Rosso-rijder baande zich een weg naar een voorlopige zevende positie. Ondertussen had Mercedes al 35 ronden achter de tandwielen, Ferrari 28, Williams en Renault 17, Sauber 16, Force India 11, Haas 7, Toro Rosso 5, Red Bull Racing 4 en McLaren slechts één. Toch wel verrassend nadat het team van Stoffel Vandoorne gisteren tijdens een filmdag op hetzelfde parcours geen enkel probleem kende met de oranje-zwarte bolide. Hopelijk vergaat het hen deze namiddag beter.

Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
Bottas, nog steeds op de zachte rubbers, verscherpte omstreeks kwart voor twaalf zijn tijd met een 1:23.169 om vervolgens een langere stint in te zetten. In de namiddag zal hij het stuur van de W08 overdragen aan teamgenoot Lewis Hamilton. Net voor het middagsuur legde de Fin zijn vijftigste ronde af in de Zilverpijl. Qua betrouwbaarheid zit het op dit moment snor voor het merk met de ster en men lijkt ook te mikken op langere runs. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Lewis Hamilton het na een halve dag al zal overnemen van Valtteri Bottas. Bij Ferrari zit het op eerste zicht ook goed, met Vettel die de lat verlegde met 1:22.791 en als eerste onder de minuut 23 dook - dit nog steeds op de medium banden.

Marcus Ericsson - Sauber
Marcus Ericsson - Sauber
Met nog een kwartier te gaan in de ochtendsessie werd er nog hard gewerkt bij McLaren om het olielek te herstellen en bij Red Bull Racing werd er ook nog gezwoegd om de RB13 terug aan de praat te krijgen. Met een combinatie van slechts 5 ronden gezamelijk voor deze twee teams, deed dit meer terugdenken aan de problemen die ze ondergingen tijdens de testsessies in 2014-15. Kevin Magnussen, in de Haas VF17, maakte de eerste brokken van het seizoen. In bocht 10 blokkeerde de Deen zijn achterwielen, tolde van de baan en brak zijn voorvleugel tegen de muur. Hij kon zijn weg verderzetten richting pits.

Sergio Perez - Force India
Sergio Perez - Force India
Het blijft evenwel maar de eerste voormiddag van twee weken voorseizoenstesten te zijn, maar mogen we al optimistisch zijn omwille van de snelheid die de nieuwe Ferrari laat zien? En dit op hardere rubbers vergeleken met de regerende wereldkampioen Mercedes op de soft's? Force India met Sergio Perez staat momenteel op plaats drie, voor Williams. Kan Red Bull ook al iets laten zien straks? Hoe zal het McLaren nog vergaan? En zullen er in de namiddag nog scherpere tijden worden gezet op het Spaanse circuit? Het is momenteel afwachten...

Lees ook: Ook andere teams hadden extra vleugel achter de hand (Update)

Uitslag ochtendsessie Wintertesten Barcelona 1

Nico Hülkenberg - Renault
Nico Hülkenberg - Renault
1) Sebastian Vettel, Ferrari, 62 ronden; medium banden 1:22.791
2) Valtteri Bottas, Mercedes, 79 ronden, zachte banden, 1:23.169
3) Sergio Perez, Force India, 39 ronden, 1:23.709
4) Felipe Massa, Williams, 39 ronden, 1:25.552
5) Carlos Sainz, Toro Rosso, ronden, 1:25.562
6) Nico Hülkenberg, Renault, 22 ronden, 1:26.319
7) Kevin Magnussen, Haas, 15 ronden 1:26.404
8) Marcus Ericsson, Sauber, 32 ronden, 1:26.865
9) Daniel Ricciardo, Red Bull, 4 ronden, 1:28.712
10) Fernando Alonso, McLaren, 1 ronde, geen chrono


Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography




  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons