van der Horst

Wintertests Barcelona: dag 2: Räikkönen snelst – Vandoorne tiende

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Het was een koude en winderige namiddag op het Circuit de Barcelona-Catalunya vandaag. Af en toe wat windstoten maakten het de rijders echter niet makkelijk. Scuderia Ferrari gebruikte voor het eerst de softbanden en Kimi Räikkönen wist hierdoor de tijd van Lewis Hamilton van vanochtend te verbeteren. Hamilton zette zijn chrono toen neer op de snellere supersoft rubbers. Valtteri Bottas nam vanmiddag de taken bij Mercedes-AMG Petronas terug op zich en vervolledigde een racesimulatie. Stoffel Vandoorne onderging wederom een moeilijke sessie voor McLaren en eindigde op de tiende plaats.
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne zou normaal niet in de cockpit van de MCL32 plaats nemen. Omwille van de vele problemen gisteren werd besloten om Fernando Alonso de rest van de dag verder af te werken. Maar zo ver kwam het uiteindelijk niet want de problemen bij McLaren bleven verder duren. Na de wissel van de krachtbron kon de Rumbekenaar zijn weg eindelijk terug vervolgen met zo'n 70 minuten te gaan op de klok. De jonge McLaren-rijder eindigde deze moeilijke dag op P 10 en wist een totaal van 40 ronden af te werken. Hopelijk loopt het morgen voor de Britse renstal een pak vlotter.

Valtteri Bottas - Mercedes
Valtteri Bottas - Mercedes
Met een nagelnieuwe Mercedes W08 reed Valtteri Bottas een racesimulatie met drie pitstops. De Fin zette frequent constante tijden neer. Een simulatie werd echter door niemand zo vroeg verwacht, omdat het nog maar om de tweede testdag ging. Doch was het niet altijd rozegeur en maneschijn bij Bottas. De 27-jarige verloor even de controle over het stuur maar kon met rokende en gierende banden de W08 terug in de correcte rijrichting gooien al kuste hij eventjes de muur. Een grote zucht van opluchting voor de Duitse renstal. Bottas legde in een totaal van 102 ronden af en eindigde de sessie op een zevende stek.

Kimi Räikkönen - Ferrari
Kimi Räikkönen - Ferrari
Scuderia Ferrari besloot voor het eerst om voor zachter schoeisel te gaan. Kimi Räikkönen deed enkele kortere stints met de zachte Pirelli rubbers en klom zo op naar de top van het tabel. Opvallend sneller dan de tijd die Lewis Hamilton vanochtend klokte op de supersoft compound. Maar het is nog vroeg om conclusies te trekken omdat niemand weet hoeveel benzine men in de wagen heeft, hoe de motor is afgesteld en dergelijke. Maar toch blijkt de krachtbron van het Steigerend Paard veelbelovend te zijn, zeker omdat Haas, met Kevin Magnussen, 100 ronden op zijn naam wist te schrijven. De betrouwbaarheid zit er al zeker in.

Red Bull RB13
Red Bull RB13
Lance Stroll, die vanochtend om zijn as draaide, kwam met de Williams FW40 niet meer in actie. Door zijn spin beschadigde de jonge Canadees een deeltje van zijn voorvleugel, en omdat de Britse renstal geen reserve onderdelen met zich mee heeft werd besloten om hun dag vroegtijdig te beëindigen. Zeker een dag om te vergeten voor de troepen van Claire en Frank Williams. Red Bull Racing mag tevreden zijn na de tweede testdag. Max Verstappen wist maar liefst een totaal van 89 toertjes af te leggen en eindigde zijn dag op een derde positie. De conclusie halverwege de eerste testweek is dat zowel Ferrari en Mercedes indrukwekkend bezig zijn. McLaren-Honda jammer genoeg niet...


Uitslag namiddagsessie Wintertests Barcelona dag 2

1) Kimi Raikkonen, Ferrari, softbanden, 108 ronden, 1:20.960;
2) Lewis Hamilton, Mercedes, 66 ronden, supersoft banden, 1:20.983;
3) Max Verstappen, Red Bull, 89 ronden, soft banden, 1:22.200;
4) Kevin Magnussen, Haas, 100 ronden, supersoft banden, 1:22.204;
5) Esteban Ocon, Force India, 86 ronden, 1:22.509;
6) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 68 ronden, 1:22.956;
7) Valtteri Bottas, Mercedes, 102 ronden, 1:22.986;
8) Jolyon Palmer, Renault, 53 ronden, 1:24.139;
9) Antonio Giovinazzi, Sauber, 67 ronden, 1:24.617;
10) Stoffel Vandoorne, McLaren, 40 ronden, 1:25.600;
11) Lance Stroll, Williams, 12 ronden, 1:26.040


    Foto's: Georges De Coster



    Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op dinsdag 28 februari 2017.
    • LTF

    Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons