van der Horst

Wintertests Barcelona, dag 3: Bottas (Mercedes) snelst op alle compounds

Valtteri Bottas - Mercedes
Valtteri Bottas - Mercedes
Verrassende wending deze ochtend in de pitstraat. Niemand minder dan regerend wereldkampioen Nico Rosberg was aanwezig in de Mercedes-garage vandaag om Valtteri Bottas aan het werk te zien. Ook tweevoudig kampioen Mika Häkkinen werd in de paddock gespot vandaag, maar dat ter zijde: het was Valtteri Bottas in de Mercedes W08 die het pak aanvoerde en maar liefst 75 ronden aflegde. De Fin was met zowel de soft, supersoft en ultrasoft de snelste rijder van het veld en benadrukte zo ook de favorietenrol van de renstal met de ster door als eerste onder de 1 minuut 20 te duiken.
Valtteri Bottas - Mercedes
Valtteri Bottas - Mercedes
Wanneer men naar de wagens keek vanochtend was het duidelijk dat men nog steeds meer trachtte te weten te komen over hoe de luchtstroom over de wagens heen vloeit. Dit was duidelijk te zien aan de sensoren die op de wagens zaten. Bij Mercedes zelfs op twee verschillende plaatsen: één rond de diffuser en de ruimte tussen de bodemplaat en de achterwielen. En de andere bevond zich bovenop de motorkap, net voor de zogenaamde T-vleugel.

Fernando Alonso - McLaren Honda
Fernando Alonso - McLaren Honda
Gisteren had Jolyon Palmer al een baaldag en vanochtend begon het wederom niet zo goed voor hem. Hij veroorzaakte ook de eerste rode vlag van de sessie. De jonge Brit belandde met zijn Renault in de grindbak in zijn vijfde ronde. Palmer was ongedeerd en de RS17 werd terug naar de pits gebracht. Uiteindelijk eindigde hij met softbanden op P3. Bij McLaren verliep het beter deze ochtend; het team met hoofdkwartier in Woking behaalde maar liefst 28 ronden, het merendeel evenwel installatieronden. Vevolgens reed Alonso in de MCL32 enkele kortere stints. De Spanjaard werd geflitst aan de speedtrap tegen 276 km/u, wat zeker niet slecht is. Bottas behaalde eerder 284 km/u.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Sauber verging het goed vanochtend. Het Zwitserse team genoot van een tot dusver productieve dag met Marcus Ericsson achter de stuur van de C36. Hij eindigde de voormiddag op P5 en legde 38 ronden af. Hun motorleverancier, Scuderia Ferrari, verzamelde ook de kilometers bijeen met Sebastian Vettel terug aan het stuur. Veel media aandacht voor de Italiaanse renstal vandaag want de media black-out is opgelicht voor deze avond en iederen wacht in spanning af wat de viervoudige wereldkampioen te vertellen heeft over de nieuwe SF70-H. Vettel eindigde, op de mediumbanden, de ochtend als vierde met 69 ronden op de teller.

wagen Lance Stroll - Williams
wagen Lance Stroll - Williams
Bij Williams ging het testwerk pas laat van start nadat het team de (gisteren) beschadigde voorvleugel van de FW40 terug naar Engeland moest sturen voor reparaties. Zolang het onderdeel niet terug was, kon de renstal niet verder. Uiteindelijk verscheen het component terug ter plaatse en kon Lance Stroll zijn werk hervatten. Tegen het einde van de sessie belandde de jonge Canadees echter in de grindbak. Of de wagen schade opliep, is nog niet duidelijk. Bij Daniel Ricciardo en Red Bull Racing verliep het ook goed. Hij eindigde op P2 en wist een totaal van 48 ronden af te leggen in de RB13. Het ziet er naar uit dat de Renault-krachtbron haar werk doet.
 

        Uitslag ochtendsessie Wintertests Barcelona dag 3

        1) Valtteri Bottas, Mercedes, 75 ronden, ultrasoft banden, 1:19.705;
        2) Daniel Ricciardo, Red Bull, 48 ronden, soft banden, 1:21.153;
        3) Jolyon Palmer, Renault, 51 ronden, soft banden, 1:21.396;
        4) Sebastian Vettel, Ferrari, 69 ronden, medium banden, 1:21.6809;
        5) Marcus Ericsson, Sauber, 38 ronden, supersoft banden, 1:21.824;
        6) Lance Stroll, Williams, 31 ronden, soft banden, 1:22.351;
        7) Alfonso Celis, Force India, 39 ronden, 1:23.781;
        8) Fernando Alonso, McLaren, 28 ronden, soft banden, 1:23.834;
        9) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 31 ronden, 1:23.952;
        10) Romain Grosjean, Haas, 11 ronden, 1:25.133

        Foto's: Georges De Coster




          • Prospeed Competition

          Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons