van der Horst

World RX en Euro RX vanaf 2016 volledig gescheiden

Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar
Sinds IMG drie jaar geleden de promotor werd van het EK Rallycross is er binnen de Divisie Supercar reeds veel veranderd inzake het format van de verschillende heats. Vanaf volgend seizoen worden de deelnemers van het World RX en European RX volledig gescheiden, maar we hebben ook wel een bedenking bij deze ingreep.
Tommy Rustad - VW Polo Supercar
Tommy Rustad - VW Polo Supercar
Reeds tijdens het eerste seizoen van het Rallycross RX, toen er nog geen WK werd verreden, was er reeds gemor bij de reguliere piloten die soms moesten opboksen en punten verloren aan rijders die niet het volledige kampioenschap reden. Niet alleen liepen ze punten mis, maar hierdoor kwamen ze ook minder in beeld tijdens de uitzendingen op televisie.



Een seizoen later in 2014, toen er voor het eerst naast het Europees ook een wereldkampioenschap werd georganiseerd, veranderde niet veel aan het format, want toen reden de beide kampioenschappen door elkaar en ook hier werd eenzelfde probleem  gecreëerd. Rijders van het Wereld- en Europees kampioenschap reden zowel tijdens de kwalificatiereeksen, halve finales en finale samen, waarbij de rijders van beide kampioenschappen belangrijke punten konden verliezen en terecht kritiek hadden.


Hansen versus Ekström
Hansen versus Ekström
Afgelopen jaar reden de rijders van het Europees en wereldkampioenschap samen tijdens de kwalificatiereeksen, maar werden nadien opgesplitst in tweemaal twaalf piloten die gescheiden hun halve finales en finales betwistten. De WK-rijders en de EK-rijders konden zodoende elk hun punten verdienen in hun respectievelijk kampioenschap, maar nog waren er opmerkingen bij de piloten. Naar verluidt konden de WK-rijders, die een pak meer inschrijvingsgelden neertellen, tijdens de kwalificaties nog steeds worden gehinderd of in aanraking komen met Euro-rijders waarbij beide partijen vervolgens een minder snelle chrono op de tabellen konden zetten. De tijden tijdens de kwalificaties zijn cruciaal om een plaats te bemachtigen in de halve finales. 

Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar
Vanaf 2016 zullen deze discussies volledig van de baan zijn, want bij weekends waar de World RX en Euro RX beiden van de partij zijn, zullen beide kampioenschappen alles afzonderlijk afhaspelen. Ook beter voor het publiek voor wie het van tijd tot tijd wat verwarrend was tijdens de vier kwalificatieheats.



We maken ons hierbij evenwel een bedenking. Wat met de plaatselijke piloten die in hun eigen land of regio ook eens willen proeven van een wedstrijd, meetellend voor het WK? En wat met de Europese toppers, die de wedstrijden in Montalegre en op de Hockenheimring willen meepakken om hun materiaal uit te testen alvorens hun eerste wedstrijd in Mettet aan de start te komen? Zullen deze ook worden geweerd of ontmoedigd door extreem hoge inschrijvingsgelden? En wat met piloten die inzake budget geen volledig WK afwerken? Of bekende piloten die eenmalig worden uitgenodigd als publiekstrekker? Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 8 december 2015.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons