van der Horst

Hungaroring: Nabeschouwing Citroën Racing

Hoewel voor de eerste keer dit seizoen de opdracht aanzienlijker moeilijker was geworden door introductie van compensatiegewichten eindigden Citroëns C-Elysée WTCC op eerste en tweede plaats in race 1 op Hungaroring. José María Lopez noteerde zijn veertiende overwinning in zijn FIA WTCC-carrière, met Yvan Muller als runner-up. José María López, Sébastien Loeb en Yvan Muller nemen noch steeds de drie topposities in het Wereld Kampioenschap bij rijders in, terwijl Citroën leiding in kampioenschap voor constructeurs heeft behouden.
  • Prospeed Competition
Vlak voordat de auto's zich opstelden voor de start van de eerste race waren er een paar regendruppels gevallen, waardoor de Hungaroring enigszins vochtig was geworden. Maar alle rijders opteerden desondanks om toch op slicks van start te gaan en dat bleek de juiste keuze te zijn want beide races werden onder droge omstandigheden verreden.

José María López kende vanaf de tweede startrij weer een vliegende start. Daarbij was hij Hugo Valente te snel af de eerste bocht in waardoor hij ook Yvan Muller kon passeren en de kop kon nemen. Achter hem raakten Sébastien Loeb en Ma Qing Hua elkaar, waardoor Valente de derde plaats kon pakken. Met een beschadigde bumper en daardoor een verminderde aerodynamica vond Sébastien Loeb zichzelf terug op de zesde plaats, achter Ma Qing Hua en Tiago Monteiro.

Na een paar ronden was de afstand tussen Pechito López en Yvan Muller aanzienlijk groter geworden en de Argentijnse coureur was in staat zijn derde overwinning dit seizoen in de wacht te slepen. De Hungaroring staat erom bekend dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om in te halen zodat er verder geen positiewisselingen tot aan de finish plaatsvonden. Ma Qing Hua en Sébastien Loeb eindigden respectievelijk als vierde en zesde.

De hoogst geklasseerde Citroën-coureur op de startgrid voor race 2 was Ma Qing Hua. Maar van alle C-Elysées was het echter Sébastien Loeb die het beste uit de startblokken kwam toen de lichten op groen sprongen. Rob Huff spinde in de eerste bocht waardoor Muller en Ma met elkaar in aanraking kwamen. López, die in een ongunstige positie aan de buitenkant reed, maakte daar gebruik van door aan te sluiten achter Loeb.
De volgorde aan het einde van de eerste ronde bleef tot aan de finish ongewijzigd: Michelisz, Coronel, Chilton, Monteiro, Loeb, López, Muller, Valente en Ma. Voor de eerste keer dit seizoen stonden er geen Citroën-coureurs op het podium, maar de behaalde punten dit weekend zijn meer dan genoeg voor een uitstekende topklassering in het kampioenschap voor zowel de merken als de rijders.

Yves Matton (Team Principal, Citroën Racing): "Wij wisten dat dit met een extra gewicht van 60 kg een moeilijk weekend zou worden, op het meest bochtige circuit van het kampioenschap. Desondanks hebben we dit weekend een pole position en een een-twee overwinning behaald. Dit eerste raceweekend in Europa heeft de aantrekkingskracht van het FIA WTCC in Centraal Europa duidelijk aangetoond. Wij zijn tevreden met de resultaten dit weekend maar we hebben onze focus al gericht op de volgende ronde, op de Nürburgring. Dat belooft een van de hoogtepunten van het Wereldkampioenschap te worden."

José María López: "Ik denk dat mijn start in race 1 de beste was die ik tot nu toe in het WTCC heb gemaakt! Ik ben echt blij met deze overwinning, vooral omdat de kwalificatie niet bepaald briljant was. Qua punten heb ik mijn voorsprong op Seb iets kunnen vergroten, dus alles is positief."

Yvan Muller: "Ik had graag gewonnen maar ik ging niet zo goed van start als Pechito. Dus na de eerste bocht was ik even uit de running. Ik knokte de eerste drie of vier ronden voluit om daarna iets gas terug te nemen om onnodige risico's te voorkomen. Tweede is beter dan derde!"

Sébastien Loeb: "De start in race 1 ging prima, maar daarna maakte ik een fout. Aan het einde van het rechte stuk passeerde Ma mij en raakten wij elkaar. Mijn 'splitter' raakte daarbij beschadigd en ik was vervolgens niet meer in staat om nog iemand in te halen. Mijn tweede start was een stuk beter, maar ik reed de hele race achter Tiago Monteiro. Maar hij maakte helaas geen enkele fout..."

Ma Qing Hua: "Bij de start van race 1 probeerde ik buitenom te gaan maar Sébastien raakte mij en dat kostte mij een paar plaatsen. Mijn auto presteerde vervolgens niet meer optimaal. In race 2 koos ik voor de binnenkant. Deze keer werd ik van achteren geraakt door Yvan toen Huff spinde. Daardoor was de set-up van de auto niet meer goed en ik ben zelfs blij dat ik toch nog in de top tien ben geëindigd."

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 5 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons