Ypres Historic Regularity 2019: Decremer-Lienne als leiders de nacht in
De derde RT van de avond was een korte slalom van 402 meter in het centrum van Komen, een verwijzing naar de slalomproef in de Ypres Rally van 1965. Het waren de wendbaarste wagens die foutloos bleven. Vijf teams klokten een perfecte "0", waaronder Marc Vervisch en Piero Vandeputte, die last minute de overstap maakten naar een VW Golf GTi, en Nick Van Praag-Pieterjan De Mulder met hun Austin A35. Ook Vander Zepen-Lambert, Piette-Dedeyne en Bailly-Heymans bleven foutloos.
Ondertussen hadden Michel Decremer en Patrick Lienne met hun Opel Ascona 2000 de leiding genomen. Die zouden ze niet meer afstaan, ook niet op de laatste RT waar heel wat deelnemers tijd lieten liggen door een "valstrik". Onder andere Yves Deflandre en Eric Piraux, die dit jaar de start nam met een Renault R11 in plaats van de R5 waarmee hij vorig jaar op het podium stond, verloren tijd, net als Johnny Delhez.
Michel Decremer, voormalig winnaar van de Rally van Monte-Carlo Historique, voert na het eerst deel van de eerste etappe het klassement aan, voor de Porsche 914/6 van Ruben Maes (+14"8), genavigeerd door Dakar-legende Michel Périn. Dominique Holvoet (+17"6), vorig jaar door mechanische pech uitgeschakeld, volgt met zijn Toyota Celica op de derde plaats. José Lareppe (+24"9) en Jennifer Hugo staan vierde, voor Patrick Lambert (28"2), genavigeerd door zijn vader Joseph Lambert.
Geert en Cédric De Jaeger (33"0), voor de eerste keer aan de start met een "Blunik"-tripmaster, volgen op de 6de plaats, voor Kurt Deklerck en Aswin Pyck (op 34"8), twee tenoren die vorig jaar ook pech kenden.
Gilles Bailly en Stéphane Heymans, die de Porsche 911 ruilden voor een 944 Turbo, staan 8ste (+36"4), gevolgd door Deflandre-Noelanders (+42"4) en Snaet-Deplancke (+42"8).
De mooie Ferrari 308 GTB van Jochen Claerhout zakte door koppelingsproblemen naar de 25ste plaats.
Na een korte nachtrust zijn de deelnemers begonnen aan het tweede luik van de eerste etappe.
Ypres Historic Regularity press
Tweet