van der Horst

Zanardi: “Ik zoek omstandigheden waarin ik competitiever kan zijn”

Nogaro: De races in beeld gebracht
De comeback van Alex Zanardi ging het voorbije seizoen niet onopgemerkt voorbij. Na vier jaar aan de zijlijn te hebben gestaan (buiten een DTM-test eind 2012), koos de Italiaan er dit jaar voor om uit te komen in de Blancpain Sprint Series, waarbij SRO de reglementen aanpaste opdat hij aan de start kon verschijnen. Hij liet er flitsen van zijn talent zien ondanks heel wat tegenslagen. Autosport.be sprak met de 48-jarige Italiaan na afloop van een moeilijke Baku World Challenge, waar zijn weekend halverwege de Qualifying Race al tot een einde kwam nadat Alvaro Parente hem van de baan kegelde.
  • LTF
Baku World Challenge in beeld gebracht (deel 2)
“Het weekend hier in Baku is eigenlijk nogal representatief voor mijn seizoen; ondanks de vroege opgave had ik ook wat hoogtepunten, met name mijn snelheid in beide vrije trainingen (nvdr. P1 en P2) en dat in toch wel moeilijke omstandigheden. De terugkerende remproblemen doken ook nu weer op, het pedaal werd sponzig en dat is een probleem voor mijn prothetisch been; ik kan niet helemaal doorduwen en het is dan ook moeilijk om de remkracht te doseren.” 
 
Baku World Challenge in beeld gebracht (deel 1)
Zanardi scoorde zijn beste resultaat al vroeg in het seizoen met een vijfde plaats op het circuit van Brands Hatch, de locatie waar hij zijn Paralympische gouden en zilveren medailles behaalde. Vervolgens stond het geluk niet altijd aan zijn zijde waardoor hij enkel in Portugal een tweede keer punten kon scoren. “Er waren enkele goede gelegenheden om een mooi resultaat te behalen, maar helaas kwam het er niet van. De wagen was sterk op de Slovakia Ring maar ik werd er al uitgeschakeld bij de start en hier in Baku ben ik ervan overtuigd dat ik terug in de race aan het komen was en op weg naar een goed resultaat toen ik langs achter geraakt werd.” 
 
Alex Zanardi
Alex Zanardi
Met een groter risico op incidenten en de spanning die soms hoog oploopt in sprintkoersen hoeft het niet te verbazen dat de Blancpain Sprint Series de nodige accidenten kende dit seizoen, maar de BMW ‘brand ambassador’ vindt dat er ruimte is voor verbetering. “De wedstrijden zijn lang genoeg opdat men meer zijn best zou mogen doen om op z’n minst de eerste ronde te overleven. Op sommige momenten was het dit jaar echt te gemakkelijk om enkele posities te winnen bij dit systeem van rollende starts. De FIA moet eens serieus overwegen om de procedure te veranderen want dit systeem zorgt voortdurend voor problemen. Toen ik nog in de VS reed was de procedure volledig anders; ik veroverde de pole, voerde het veld aan, dicteerde de snelheid en bracht de grid naar de startlijn. Hier kunnen de achterste rijen veel vroeger op het gas gaan. Ik deed mijn beklag al in het WTCC, maar er wordt blijkbaar niet naar geluisterd.”
 
Zolder: Beelden van de Warm-up
Zanardi raakte snel overweg met zijn aangepaste BMW Z4 GT3, duidelijk een stap voorwaarts ten opzichte van de BMW 320 TC (E90) waarmee hij tot 2009 uitkwam in het WTCC. Ondanks het feit dat hij de Z4 loofde voor zijn capaciteiten, gaf de Italiaan aan dat er toch enkele tekortkomingen waren die specifiek gerelateerd zijn aan het sprintracen. “Het is een uitstekende wagen, maar hij moet het vooral hebben van de bochtensnelheid en zeker niet van pure acceleratie en topsnelheid,” ging hij verder. “Sinds de Pirelli’s werden geïntroduceerd heeft dit niet in ons voordeel gespeeld, de banden zijn zeer hard en werden ontwikkeld voor het endurance kampioenschap. Bovendien moeten ze veel langer meegaan dan wat hier nodig is en dat op wagens die veel zwaarder zijn dan de onze. Het lagere gewicht speelt dus niet in ons voordeel.”
 
503ed05b62d7a9f3111acf07990528140ac4a9cc.jpg
Naast zijn motorsportactiviteiten legde Zanardi zich ook dit jaar weer toe op het paracyclen, wat hem twee gouden medailles opleverde tijdens de wereldkampioenschappen in Canada en een zeer sterk resultaat in de Iron Man triatlon op Hawaï. “Eigenlijk is het niet zo moeilijk om alles te combineren, temeer daar deze activiteiten mij enorm helpen bij het rijden, het helpt me om fit te blijven en te overleven in de wagen, want het is echt wel zwaar,” geeft hij toe… Autosport is wel degelijk een sport als je gewoon al een triatlon moet doen om je voor te bereiden.
 
Zolder: De handtekeningsessie
Naar de toekomst toe heeft Zanardi alle kansen om zich te focussen op de dingen die hij graag doet en blijft hij meer dan ooit gepassioneerd in alles waar hij zijn zinnen op zet. “Wanneer je de meet overschrijdt met een goed resultaat ben je niet alleen trots maar ook heel tevreden. Maar meteen na dat precieze moment behoort dat al tot de dingen die je al gedaan hebt, niet datgene wat nog voor je ligt. Mensen zeggen wel eens dat wat ik doe een mirakel is… maar dat is het niet. Het was technisch moeilijk om er te geraken, maar hoe moeilijker het was, des te opwindender het is het om te doen. Het beste moment is wanneer je beslist waar je precies heen wil en je aan het werk gaat. Ik moet mezelf gelukkig prijzen want uiteindelijk ligt de beslissing over mijn toekomst bij mij, terwijl dat bij de meeste andere piloten wel anders is.”
 
Nogaro: Sfeerbeelden van de Coupes de Pâques
Dat hij nog steeds uitermate gemotiveerd is om verder te gaan in de sport staat buiten kijf, maar desondanks staat er nog niets vast voor volgend seizoen. De Italiaan hintte zelfs dat hij wel eens een ander kampioenschap kan gaan opzoeken. “Ik wil niet iets doen waar ik al van bij de start een verliezer ben, dan verkies ik een omgeving waar ik op z’n minst gelijke kansen heb. Ik ga overleggen met mijn vrienden van ROAL Motorpsort en later met Jens Marquardt in München. Volgend seizoen zal ik sowieso weer met de Z4 GT3 in actie komen, maar ik kijk ook alvast uit naar de komst van de M6 GT3, die ongetwijfeld een raket zal zijn!”
 
Nogaro: Sfeerbeelden van de Coupes de Pâques
Door zijn handicap zijn Zanardi’s opties beperkt tot sprint races, en aangezien hij steeds graag in de VS heeft gereden zou de Pirelli World Challenge wel eens serieuze optie kunnen zijn. “Ik wil zien of ik situaties kan vinden waarin ik met deze wagen competitiever kan zijn. Daarnaast is DTM geen optie, het spel is daar nog veel ingewikkelder. Zolang ik iets kan vinden dat de balans van mijn dagelijks leven niet overhoop haalt denk ik dat ik het goed kan doen. Je moet jezelf altijd voor de volle 100% toeleggen op wat je doet,” besloot Zanardi.


Foto's: Vincent Wouters, Arne Simons, Martijn Wouters & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Sprint op zondag 7 december 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons