van der Horst

Zandvoort: Nabeschouwing van Street Art Racing

De wisselvallige weersomstandigheden bezorgden Street-Art Racing bij de vijfde manche van de GT 4 European Series in Zandvoort heel wat kopbrekens. De uitslag is geen goede weergave van de prestaties van het Belgische team op het duinencircuit, maar de opgedane ervaring zal in de toekomst nuttig blijken. Het duo Seyler-Bachmann blijft aan de leiding in de tussenstand van de AM Cup.
Zandvoort half juli, dat betekent vakantie. Normaal gezien toch... Want het ideale plaatje van zonovergoten stranden was afgelopen weekend ver te zoeken aan de Nederlandse kust. Grijze en vooral heel wisselvallige weersomstandigheden hebben het team van Street-Art Racing bij de vijfde en voorlaatste meeting van de GT4 European Series heel wat last bezorgd.

“Met zo een wisselvallige omstandigheden rekening houden is altijd een ingewikkelde zaak”, stelt Albert Bloem, Team Principal van het Belgische team. “Je moet immers tegelijk anticiperen en een beetje geluk hebben. En dat laatste hadden we deze keer niet aan onze zijde. Door een twijfelachtige sanctie missen Jamie Vandenbalck en Julien Darras op zijn minst een top-10. Maar dat maakt deel uit van het racen. We zullen er onze lessen uit trekken en als team verder progressie boeken.”

Een sanctie die sporen nalaat

Fransman Julien Darras en Belg Jamie Vandenbalck, met hun Aston Martin Vantage GT4 #007 uitkomend in Silver Cup en mikkend op een podium algemeen, beleefden dit weekend een ware emotionele roetsjbaan. “Tijdens mijn kwalificatieronde werd ik fel gehinderd en kon ik pas de twaalfde tijd neerzetten”, vertelt Julien. “In de eerste race misten we wat ritme en een kleine fout deed ons op een magere 18de plaats belanden. Het was duidelijk niet onze dag!”

Door tijdens zijn kwalificatiesessie perfect van de teamstrategie gebruik te maken wist Jamie voor Race 2 een derde plaats op de startgrid te veroveren. “Ik voelde me heel goed aan het stuur, de afstellingen lagen me beter”, aldus de Belg. “Ik kon ook gebruik maken van de tips die Aston Martin Racing in het kader van hun Driver Academy hadden verstrekt. We konden zeker op een goed resultaat hopen, tot we een probleem hadden bij onze pitstop.”

Het team werd bestraft voor een zogeheten 'unsafe release', maar daar kon het team van Street-Art Racing zich helemaal niet in vinden. “Alles begon bij het team dat in de box naast ons stond: zij blokkeerden ons op onsportieve manier, om zo zelf meer plaats te hebben”, stelt Team Manager Damien Hellebuyck. “Het feit dat we onze stop niet volgens de letter van het reglement konden afwerken veroorzaakte wat irritatie en bij het wegrijden hinderde Julien een andere deelnemer. Vandaar onze straf, die helemaal geen rekening houdt met de ware feiten...”

De drive-through deed het duo Vandenbalck-Darras terugvallen naar de 14de plaats (achtste in Silver Cup) terwijl een plaats bij de eerste vijf er zeker had ingezeten.

Seyler-Bachmann blijven leiders in AM Cup

Het weekend in de Nederlandse duinen was ook geen vakantietrip voor het duo bestaande uit de jonge Luxemburger Clément Seyler en de Zwitser Pascal Bachmann, die de Aston Martin Vantage #17 deelden. “De weersomstandigheden bezorgden ons wat problemen”, bevestigt Pascal. “We moesten ons onophoudelijk aanpassen, om zo te proberen de juiste afstellingen te vinden.”

In de eerste wedstrijd veroverde het duo de derde plaats in AM Cup. Zondag werden ze het slachtoffer van de gevolgen van een start bij de crash. “Ik weet niet door welk mirakel ik de eigenlijke kettingbotsing wist te vermijden”,gaat de Zwitser verder. “Nadien kon ik strijden om de tweede plaats en was ik er van overtuigd dat we samen met Clément onze klasse zouden kunnen winnen. Tot de linkerachterband ontplofte. Allicht een gevolg van brokstukken die na de crash bij de start op de piste waren blijven liggen. Ik moest zo goed als een volledig rondje langzaam afwerken en onze zegekansen waren helemaal verdwenen.”

Tijdens de tweede racehelft bevestigde Clément Seyler nochtans zijn progressie door de belangrijke punten van de vierde plaats in de AM Cup binnen te rijven. “We hadden een voorsprong van 35 punten en die werd herleid naar 19 eenheden”, stelt de 19-jarige Luxemburger. “Ik heb het niet zo voor dit circuit en de weersomstandighden hebben ons niet geholpen, maar uiteindelijk vond ik wel mijn draai. Door mijn data en die van mijn teammaats te analyseren heb ik heel wat opgestoken, en ik blijf doorgaan met hard te werken, met het oog op de finale op de Nürburgring!”

Het is inderdaad het beroemde circuit in de Eifel, op enkele kilometers van de Belgisch-Duitse grens, dat het laatste hoofdstuk van de GT4 European Series 2019 wordt geschreven. Street-Art Racing, Clément Seyler en Pascal Bachmann willen hun naam maar wat graag met gouden letters bijschrijven op het palmares van de AM Cup.

Persbericht Street Art Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op woensdag 17 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zandvoort.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons