Zes meetings in 2016 voor de TCR Benelux
Iedere manche zal over twee dagen plaats vinden en het weekend start met een vrije training van 45 minuten. Daarachter volgt eigenaardig genoeg de eerste race, een endurance wedstrijd over één uur met verplichte pilotenwissel. Vermits er geen kwalificatiesessie voorzien is, wordt de startorder van deze eerste race bepaald op een volledig nieuwe manier via een stemming op Facebook. De wagen die het meeste stemmen haalt mag vooraan vertrekken, die met het tweede meeste stemmen op de tweede plaats en zo verder. Op Zondag zijn er de twee sprintraces, die duren 40 minuten maar in de helft van de wedstrijd komt de safetycar de baan op om het veld terug bij elkaar te brengen. Zo krijgen we in feite vier korte sprints van ieder 20 minuten. Per wagen moeten er 2 rijders zijn, die ieder één sprintrace voor hun rekening nemen. De snelste rondetijd die de piloot in de endurance race neerzet bepaalt zijn startorde bij de sprintrace.
Kronos voorziet vijf titels op het einde van het jaar, voor de beste rijder, team, wagen, juniorrijder en rijdster. Die laatste titel wordt enkel uitgereikt indien er minstens drie pilotes opdagen. De deelnameprijs aan het volledige seizoen bedraagt voorlopig 19.500 euro, maar kan dalen indien er zich meer dan 15 wagens aanbieden en zakt daarna nog naargelang het aantal deelnemers stijgt.
Blijft de vraag hoeveel wagens er beschikbaar zullen zijn, enkel Seat heeft voorlopig genoeg wagens in de aanbieding, de andere merken hebben slechts een beperkt aantal wagens beschikbaar (Honda) of moeten nog starten met de productie (Opel). Met naast de internationale trophy nieuwe kampioenschappen in Duitsland, Portugal, Spanje, Rusland en Italië valt het te bezien hoeveel wagens er richting Benelux afvloeien. Kronos hoopt in ieder geval op een vijftiental deelnemers.
Foto's: Georges De Coster en Hans van Onsem
Tweet