1000 km van Spa 1972: Ickx grijpt net naast zege - Deprez/Jaquemin redden Belgische eer

Topseizoen


Strijdkrachten
De Scuderia Ferrari stuurde een drietal 312 PB’s naar Francorchamps. De drie liter sport-prototypes bleken in 1972 onoverwinnelijk en schreven alle wedstrijden van het WK op hun naam. De tandem Ickx-Regazzoni kreeg gezelschap van Ronnie Peterson en Tim Schenken die voor de eerste maal op Spa reed. Tenslotte vervoegde de tandem Brian Redman die zijn 312 PB deelde met nieuwkomer Arturo Merzario; de kleine, felle Italiaanse belofte die Mario Andretti verving. Ferrari voorzag zijn wagens van een langere achterpartij die de aerodynamica bij hoge snelheden ten goede moest komen. Daarbij besliste men om Firestone rubbers te plaatsen van het type B33. Een intermediate-band i.p.v. de klassieke B24 slicks. Deze meer “confortabele” banden zouden zorgen voor beter wegcontact bij hoge snelheden en werden met succes uitgetest in Sebring en Monza.
Kwalificaties

Wedstrijd
Ook de dag van de wedstrijd bleek de zon van de partij. Tribunes zaten propvol, uiteraard met duizenden enthousiaste Ickx-supporters. Onmiddellijk na het startsein wist Jacky Ickx zijn pole positie te verzilveren. Redman maakte een zeer slechte start en veroorzaakte daardoor zelfs een opstropping met enkele kleine aanrijdingen tot gevolg. Schenken glipte door de chaos naar een twee plaats. Redman herpakte zich en zette de achtervolging in. Bij Burnenville waren de drie Ferrari reeds gegroepeerd. Bij Stavelot waagde Redman een geslaagde aanval op Schenken en legde beslag op de tweede stelling. Ickx vloog en had reeds een voorsprong van 6 seconden opgebouwd op Redman en 15 tellen op Schenken. Bij de GT's leidden de twee Pantera de dans. Müller voor Jacquemin.


Ook bij de GT's kreeg de wedstrijd plots een heel andere wending. Reeds in ronde 43 diende de uitstekend presterende Pozzi Daytona de strijd te staken door… een lekke band waardoor de Ferrari van de piste schoof. Op 2 ronden van het einde zette Guy Chasseuil de dominerende Pantera aan de kant bij “Club House” met een defecte motor. Kremer, die van de situatie en het spekgladde circuit handig gebruik had gemaakt, vertoefde plots aan de leiding, op de voet gevolgd door Jacquemin met de Dubois Pantera. Jean-Marie Jacquemin verschalkte de Porsche in de laatste ronde en zegevierde met een nipt verschil van 3,7 s!
Misschien was het voor de vele toeschouwers een magere troost, maar uiteindelijk zorgde de Dubois Pantera toch voor een mooie Belgische (klasse)zege in de 1000 km van Spa-Francorchamps van 1972!
Tekst: Alec Lavaerts - Foto’s: Archief Sport Moteur & Ferrari
Tweet