van der Horst

1000 Km Zolder: 61 wagens voor volle startgrid

Oeste Kart Verde - C1 Racing Cup
Oeste Kart Verde - C1 Racing Cup
Het is zondermeer een goede traditie! Na een lang winterseizoen zien we de wagens van de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup weer op de piste en dat voor de 1000 Km van Zolder, de eerste uithoudingsrace van een seizoen 2023 in vier getijden. In het hart van Limburg zijn er niet minder dan 61 deelnemers die hun komst bevestigd hebben. Het wordt drummen vooraan!
  • De Swert Opticiens
Na een kwalificatie van 45 minuten op zaterdag (17u10-17u55) en een race van 420 minuten tussen 10u55 en 17u55 op zondag, weten de deelnemers van de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup wie op Circuit Zolder de eerste winnaars van het seizoen worden. De uitdaging in Limburg spreekt blijkbaar aan, getuige de volle startgrid.
 
Mickey Racing - 2CV Racing
Mickey Racing - 2CV Racing
We starten het seizoen inderdaad met 61 wagens, 2CV en C1 samen”, vertelt Léonard Licops in naam van de promotor van de beide series. “Dat wil zeggen dat de strijd in de beide categorieën erg intens zal zijn, zeker op een omloop die niet zacht is voor de mechaniek. Bovendien zien we een zeer internationaal startveld, met op de deelnemerslijst Nederlanders, Fransen, Duitsers, Zwitsers, Engelsen, Italianen en zelfs Portugezen. Er komen immers vier wagens uit hun competitie naar Limburg afgezakt! We gaan aan dit weekend veel plezier beleven!
 
De specialisten op het rendez-vous…
 
The Golden Horse 2
The Golden Horse 2
In de 2CV Racing Cup zien we dezelfde specialisten op de afspraak en zij vechten om de troon waarop nu JMCE plaatsneemt. Dat team zet overigens twee wagens in, met name de #1 van Léonard Licops, Stéphane en Maxime Bertho, naast de #10 van Etienne Licops en Patrice Lacroix. In de rangen van The Golden Horse zijn de effectieven aangepast, met de #14 van André Blaise – die terugkeert -, Martin Businaro en Gérard Schmidt en de #16 van Jean-Pierre Blaise en Sébastien Piette. P4M Racing is er met de #4 van Philippe en Maxime Marquet, Dominique Speleers en Médhi-Rik Bouchereau, Mickey Racing met de #3 van Michael Berben, Giuseppe Carrere en Lino Pecoraro, en Crash Team by Kimy Racing Team met de #2 van Raphaël van der Straten en Alain Boveroux.
 
Deze lijst der favorieten omvat ook de #6 RTA van Mathieu Devos, Michaël Jassogne en Clément Nopère, de #22 Wamb Racing van Nicolas en Alexandre Busschaert in compagnie van Olivier Herstens, de #26 Wacky Racers van Stéphane Lacoste en Philippe Bolland, de #42 DP Racing van Michaël, Gilles en Rémy Demoulin met Jean-Marc Palate, de #55 AG Racing Box van Gérard en Christopher Abrahams met Jerry Houben, de #60 Team Crespin van Claude en Bernard Crespin met Emmanuel Henry, maar ook de #61 Meccano Car van de Fransen Marty Baud, Matthieu Meunier, Jean-Michel Beaudry en Yann Fleurant.
 
De bekende Burton #77 van de Technifutur Academy is er zo vroeg op het seizoen ook bij met Jean-Michel Pirlot, David Dahm en Christian Gengoux, net als de Prototype #31 PK Racing Team van Bart Willaert, Lorenzo Staelens en Matthias De Bel enerzijds en de Classique #49 Automotive Engineering van de Nederlanders Vincent Spijker en Marcel Peter anderzijds. Het plateau mag er dus zeker zijn!
 
Stevig vooraan in C1!
 
Met meer dan veertig C1 Racing Cup op het Limburgse asfalt, zullen we ons zondag niet vervelen! Ian Vaeremans vervoegde in het winterseizoen de kampioenen Andy Gaban, Lancelot en Maxime Alsteens en zij willen een nieuwe titel in de #228 Gaban Motorsport… maar de concurrentie staat op scherp!
 
C1 Racing Cup
C1 Racing Cup
Verrassingen zijn volgens de bookmakers niet uitgesloten, maar de hoogste noteringen zijn voor de #219 KMD 219 (Close-Van Hove-Vanloocke-Van Bael), de #223 Kimy Racing (Matot-Matot), de #232 Mecaspeed (Do-Mathys-Fufrasne-Petralia), de #257 Mecaperformance (Cagnina-Demeyer-Fontana), de #280 Canal Performance (Canal Robles-Jeukenne-Gathy-Dessy), de #261 PCH Automotive (Henry-Lottefier), de #264 TCRacing by Kimy Racing (Le Leu-Devis), de #276 Oeste Kart Verde (Földesi-De Groot-Ronzani), de #279 Black by Kimy Racing (Frère-Lefevre Bauthière) of de #282 BVR-Racing (VER-Georges-Herremans).
 
U hebt het begrepen, sommige bolides veranderden tijdens het tussenseizoen van naam, sommige teams doen het niet meer samen en andere crews komen de gevestigde waarden het vuur aan de schenen leggen.
 
Wat zeker is, is dat om te winnen, regelmaat, betrouwbaarheid en snelheid zeven uur lang moeten gecombineerd worden, maar dat er ook een foutloos en strategisch sterk parcours moet afgelegd worden. En een beetje geluk zal ook op de afspraak moeten zijn.
 
De start van het seizoen 2023 zal er een met vuurwerk zijn, zeker nu het weer ook nog eens zijn zegje zal willen doen! See you in Zolder! 

2CV Racing Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op woensdag 29 maart 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons