van der Horst

1000Km Zolder: Het laatste woord voor de kampioenen van de #228 Gaban Motorsport

Gaban Motorsport - Citroën C1
Gaban Motorsport - Citroën C1
Met een dertigtal C1 Racing Cup op de startgrid van de 1000 Km van Zolder afgelopen weekend, waaronder een behoorlijk aantal favorieten, mochten we ons in Limburg aan stevig racewerk verwachten. En die verwachting werd ook ingevuld. Na een lange sprint ging de zege naar de regerende kampioenen, Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens in de #228 Gaban Motorsport.
Het was de #276 Oeste Kart Verde die tijdens de kwalificaties op zaterdag de toon aangaf, met een Tristan Földesi die eens te meer liet zien dat hij tegen de chrono zijn mannetje meer dan kan staan. Van bij de start van de wedstrijd, zondag om 10u00, moest diens teamgenoot Calvin De Groot, echter een groepje spurters voorlaten. In dat groepje werd om iedere meter van het Limburgse asfalt gevochten. Na een uur wedstrijd leidde de #219 KMD 219 van Eric Van Bael nipt voor de #253 Team Lagrange van Niels Lagrange, de #228 Gaban Motorsport van Andy Gaban en de #259 GPC Motorsport van Arthur Zeelmaekers. Zij waren zonder meer de smaakmakers van de eerste fase van de race!

KMD 219 - C1 Racing Cup
KMD 219 - C1 Racing Cup
Pas na twee uur konden de #228 Gaban Motorsport en de #219 KMD 219 een kleine kloof slaan, maar niet ver achter hen was het gevecht zo mogelijk nog heviger geworden. Het commando wisselde vooraan bij iedere pitstop en de beide teams, in casu Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens enerzijds en Chloé Van Hover, Jose Close, Eric Van Bael en Thomas Vanloocke anderzijds, zouden de degens tot op de meet met elkaar kruisen. Uiteindelijk was het de clan Gaban die het verschil maakte. De kampioen van de C1 Racing Cup 2021, #228 Gaban Motorsport, begonnen dus sterk aan het seizoen 2022 waarin ze hun titel met hand en tand zullen verdedigen.

De #219 toonde echter dat ook zij vooraan hun plaats hebben en eens te meer was Chloé Van Hove na acht uur racen de snelste dame. 

Achter de teams op de plaatsen één en twee, was de strijd om het brons bijzonder aantrekkelijk. De #261 PCH Automotive van Pierre-Cédric Henry en Mika Lottefier leek het te gaan halen, maar een defecte cardan op 25 minuten van het einde, besliste daar anders over. Maar dit nieuwe duo in de C1 Racing Cup heeft indruk gemaakt! Régis en Arnaud Matot, twee bekende gezichten uit de competitie, moesten op 40 minuten van het einde dan weer de remblokken van hun #223 Kimy Racing vervangen.

Op die manier was het de #276 Oeste Kart Verde van poleman Tristan Földesi, Calvin De Groot en Fabrice Cornelis die naar de derde stek reed, nipt voor de #248 KG Racing by Beaufort van Yannick Kupper, Philippe Soussan en Julien Colletteen en de #223 van de broers Matot. 

Oeste Kart Verde - C1 Racing Cup
Oeste Kart Verde - C1 Racing Cup
Ook in de tweede helft van de top 10 - met heel wat teams die op een bepaald moment voor de podiumplaatsen vochten -, was er veel strijd. We hebben het dan over de #249 Molsen Racing van Jérôme De Mol, Benjamin Thunissen en Martin Van Leer, de #257 Mecaperformance van Christophe Cagnina, Romain Demeyer en Olivier Fontana, de #266 BRV-Racing van Bruno Vermeeren en Frédéric George – die lang in de top 3 reed -, de #262 HD Racing van Samuel Hilgers en Robin Dries, maar ook de #258 Canal Performance van Manu Canal-Roblès, François Jeukenne, Steve Gathy en Goran Selak!
Pechvogels die de finish niet zagen, waren onder meer de #261 PCH Automotive en de #259 GPC Motorsport van de snelle jongens Arthur Zeelmaekers en Sylvester Van Herzele.

U hebt het begrepen: de toon voor het seizoen is gezet, met Gaban Motorsport dat won, maar evengoed met een concurrentie die op het F1-circuit van Zandvoort, over minder dan een maand revanche zal willen nemen!

C1 Racing Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op maandag 28 maart 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons