van der Horst

2023: de start van het GTP/Hypercar tijdperk - deel 1

Meyer Shank Racing & Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06
Meyer Shank Racing & Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06
Het nieuwe jaar staat voor de deur en 2023 lijkt nu al een jaar om naar uit te kijken te worden, meer bepaald voor de liefhebbers van IMSA en het FIA WEC. Immers de nieuwe generatie wagens komt er aan en de GTP- en Hypercars kennen nu al een groot succes. Aan Amerikaanse zijde nam men dit jaar afscheid van de DPi's, wat uiteindelijk de voorloper was voor de toekomst: LMDh. Een wagen met een specifiek chassis die het zal opnemen tegen de constructeurs die opteerden om zelf een wagen te bouwen. In IMSA GTP zal er nog geen Hypercar te bespeuren vallen, maar in de FIA WEC Hypercar-klasse zullen de LMDh's daarentegen goed vertegenwoordigd zijn. Een overzicht in verschillende delen van wie er allemaal van de partij zal zijn in beide kampioenschappen.
De ommekeer in het reglement had dit jaar al moeten plaatsvinden, maar COVID-19 stak daar een stokje voor. Langs de andere kant was dit ook wel een zegen voor beide organisaties en ook de constructeurs, want zo kwam er extra tijd vrij om te praten, tijd om de regels te stroomlijnen. Met de 24 uur van Le Mans, die zijn 100-jarig bestaan viert volgend jaar, kon er haast geen betere aanleiding zijn om de kruisbestuiving tussen Hypercars en LMDh's in 2023 te laten gebeuren. 
Acura: 2 wagens in IMSA - 0 in het FIA WEC
Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06 LMDh
Wayne Taylor Racing - Acura ARX-06 LMDh
Dat Acura investeerde in LMDh is een logisch vervolg nadat het merk uitkwam met DPi's. De Amerikaanse tak van Honda stond in vijf jaar tijd driemaal op het hoogste podiumtrapje in het kampioenschap, al moest het wel vertrekken bij Team Penske om de zege in Daytona en Petit Le Mans binnen te halen. Alleen Sebring ontbreekt eigenlijk nog op het palmares van de ARX-05. Daar moet hopelijk de ARX-06 wel voor zorgen. Acura koos net zoals bij de vorige wagen voor Oreca voor het chassis, alleen besloten ze wel om hun motor aan te passen van een 3.5 liter naar een 2.4 liter. Overigens diegene met de kleinste inhoud in het veld. Acura blijft nog wel op Amerikaanse bodem dit seizoen en zij zullen dus niet te zien zijn bij de honderdste verjaardag van de Franse klassieker, maar dat betekent niet dat ze nooit naar Le Mans zullen trekken.

Zeker al niet als het van de fabrieksteams afhangt. Correct, meervoud, want na de moeiljke relatie met Team Penske besloot men de twee wagens te verdelen over Wayne Taylor Racing en Meyer Shank Racing. Een keuze die al wonderen verrichtte, waardoor men bij Honda Performance Development niet lang moesten nadenken om ook in het nieuwe tijdperk met deze teams verder te gaan. De testen zelf verliepen niet altijd even vlot, maar zij gaven wel een goeie indruk tijdens de laatste sessies in Florida. En met Daytona-expert Wayne Taylor in de rangen zijn de andere constructeurs gewaarschuwd.
BMW: 2 wagens in IMSA - 0 in het FIA WEC
BMW M LMDh
BMW M LMDh
BMW heeft al wat testkilometers achter de rug met de nieuwe wagen. De M LMDh kende ook wel de nodige problemen, zoals bij de test in Watkins Glen waar het niet denderend liep, om daarna nog de wagen klaar te stomen voor te testen op Road Atlanta een week later. Ze zijn er nog niet, maar het Beierse merk houdt wel van een uitdaging die het dan omzet in resultaten. Dit jaar zullen we in Europa de wagen wel alleen op televisie in actie zien, want Team RLL heeft de enige twee wagens voor 2023 in handen en zij werken een programma af in IMSA.

Al blijft BMW zeker niet weg van het FIA WEC. Integendeel, want daarvoor rekent de Duitse constructeur op een Belgisch team: Team WRT. De troepen van Vincent Vosse hadden gehoopt dit jaar al te staan op het hoogste niveau met Audi, ware het niet dat Audi de stekker uit het project trok waardoor WRT vertrok naar de concurrentie. Dit jaar zal het team nog in LMP2 opereren, maar vanaf 2024 gaat men met BMW meedingen voor algemene winst. Als men dezelfde resultaten gaat behalen als bij hun debuut in Le Mans, dan mag de concurrentie al beginnen te beven.
Cadillac: 2/3 wagens in IMSA - 1 in het FIA WEC
Cadillac LMDh V.R
Cadillac LMDh V.R
Sinds Laura Wontrop Klauser aan het hoofd kwam bij GM voor de race-projecten, zet het merk meer in op de internationale scène. Eerst met Corvette en vanaf 2023 ook met Cadillac. Het merk uit de General Motors groep is maar één van de twee constructeurs die in beide kampioenschappen present tekent. Logischerwijs op Amerikaanse bodem iets steviger met twee wagens - drie zelfs voor de Rolex 24 - dan in het FIA WEC waar het met één wagen aan de start verschijnt.

Cadillac rekent net zoals Acura daarvoor op twee teams om hun te vertegenwoordigen. Chip Ganassi Racing als voornaamste zal beide kampioenschappen afwerken en dat ook onder de naam Cadillac Racing. Voor het FIA WEC opereren ze van uit Duitsland. Het ander team is Action Express Racing, wat ook geen onlogische keuze is. Dit team gaf het merk nog de titel in DPi in 2021. Ook voor Le Mans komt er maar één wagen aan de start, al zullen de fans blij zijn om het merk voor het eerst terug te zien sinds 2002.
Ferrari: 0 wagens in IMSA - 2 wagens in FIA WEC
Ferrari 499P
Ferrari 499P
Ferrari dat terug op het hoogste endurance niveau zal acteren, iedere racefan kan er alleen maar blij om zijn. Het Italiaanse merk heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd in de racewereld en als men het Steigerend Paardje aan de start ziet verschijnen, mikken zij alleen maar op winst. Of dit ook nu al het geval zal zijn, is twijfelachtig. De endurance-test met de 499P enkele weken terug verliep allesbehalve vlot, al maakten ze hun testdagen voor dit jaar wel vol. Al is er wel het vermoeden dat er misschien nog iets op de planning staat tussen nu en maart.

Als u één team linkt aan Ferrari, dan is het wel AF Corse. Amato Ferrari, geen familie van overigens, vertegenwoordigt al jaren het merk uit Maranello en Ferrari gebruikt hem om hun fabrieksteams te runnen. Hoewel hun eerste race Sebring wordt, mikt het merk enkel op het FIA WEC. Voor IMSA lijkt 2023 te vroeg te komen, al is de mogelijkheid er wel voor 2024. Voor een team in de Verenigde Staten moeten ze zelfs niet ver zoeken, want Risi Competizione stelde zich al kandidaat om dat programma af te werken. Afwachten dus of ze die stap wagen.

Foto's: IMSA - Cadillac - Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 27 december 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons