van der Horst

24H Daytona: Na 22 uur: Alles ligt nog open voor de zege

JDC-Miller Motorsports - Cadillac DPi-V.R
JDC-Miller Motorsports - Cadillac DPi-V.R
Nog twee uur te gaan in de 60ste editie van de Rolex 24 at Daytona en het is JDC-Miller Motorsports dat op kop ligt. De zwarte Cadillac heeft met een voorgift van bijna 20 seconden controle over de race, terwijl de overige Cadillac en de twee Acura's vol aan het vechten zijn om positie twee op dit moment, maar dat werd allemaal tenietgedaan door een full course caution. Ook Laurens Vanthoor en Jan Heylen zijn nog altijd in de running om de winst in hun respectievelijke klasse te behalen.
Sedert enkele uren was er geen enkele full course caution meer uitgekomen, waardoor de strijd ononderbroken verder ging. Richard Westbrook had de leiding overgenomen en daarna ook wegreed van de overige drie kandidaten voor de winst. Het zag er goed uit tot iets minder dan twee uur toch een full course yellow uitkwam, waardoor de JDC-Miller Motorsports Cadillac zijn tegenstanders terug zag naderen tot enkele seconden.

DragonSpeed USA kon in LMP2 wel in de laatste uren hun voorsprong uitbreiden tot een ronde op de Oreca's van Tower Motorsports en PR1/Mathiasen Motorsports. Racing Team Nederland viel een beetje terug tot op twee ronden van de leiders, maar rijdt nog in de top vier rond. Ook in LMP3 heeft Riley Motorsports met hun Ligier de touwtjes terug in handen genomen en leidt met een ronde voorsprong op de Ligiers van CORE Autosports en Sean Creech Motorsport. Ondertussen loopt het van kwaad naar erger bij Muehlner Motorsports America, dat de #6 officieel zag opgeven en waar de #26 met Ugo de Wilde op een achterstand van 34 ronden aankijkt.

Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
Pfaff Motorsports - Porsche 911 GT3 R
In GTD Pro lijkt de zege voor Porsche, maar de vraag luidt wel welke Porsche op het hoogste podiumtrapje mag plaatsnemen: Pfaff Motorsports of KCMG? Het team uit Hong Kong verloor net de leiding voor het 22ste uur en verloor ook nog eens tijd bij de pitstops achteraf. Hoewel dat weer gelijkgetrokken werd door de full course caution, krijgt men extra kandidaten voor de strijd om winst met de Risi Competizione Ferrari en de Vasser Sullivan Lexus, waardoor ze bij Porsche nog niet de champagne mogen ontkurken.

GTD leek ook een zekerheid te worden voor de Wright Motorsports Porsche. Jan Heylen en co controleerden een voorsprong van om en bij de 55 seconden op de AF Corse Ferrari, nadat de Inception Racing McLaren uitviel vanwege een reparatie aan de remmen en zo vier ronden verloor. Hierdoor komen beide wagens aa, de kop samen, terwijl de Magnus Racing Aston Martin op een derde plaats rijdt met een ronde achterstand.

Foto's: IMSA - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 30 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons