van der Horst

24H Dubai: WRT-Audi’s op de eerste twee plaatsen na vijf uur wedstrijd

MS7 by WRT - Audi R8 LMS GT3 EVO
MS7 by WRT - Audi R8 LMS GT3 EVO
MS7 by WRT is de vierde verschillende koploper in de eerste vijf uur bij een spannende strijd om de overwinning bij de Hankook 24H DUBAI 2022.
De MS7 by WRT-Audi R8 LMS GT3 (#7, Mohammed Saud Fahad Al Saud / Axcil Jefferies / Dries Vanthoor / Christopher Mies / Thomas Neubauer) startte in de middag vanaf de pole-position, maar een reeks code-60-neutralisaties in de beginfase en de beslissing om al vroegtijdig de tankstop te maken waren de reden dat het Saoedi-Arabisch-Belgische team na de eerste 15 minuten al uit de top tien gevallen was. Een succesvolle pitstopstrategie in het verdere verloop bracht MS7 by WRT, dat al eerder bij de Hankook 24H DUBAI op het podium eindigde, na vijf uur weer terug aan de leiding, hoewel de voorsprong op de zusterauto, de WRT-Audi R8 LMS GT3 Evo (#31, Benjamin Goethe / Arnold Robin / Maxime Robin / Jean-Baptiste Simmenauer / Frédéric Vervisch), slechts iets meer dan 13 seconden bedraagt.

De Al Manar Racing by HRT-Mercedes-AMG GT3 (#777, Al Faisal Al Zubair / Indy Dontje / Luca Stolz / Martin Konrad) rijdt nog eens 90 seconden daarachter op de derde plaats, tevens de positie waarop het team uit Oman de race was begonnen. Achter de top drie rijdt de DINAMIC MOTORSPORT-Porsche 991 GT3 R (#67, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Stefano Monaco / Matteo Cairoli) momenteel op de vierde plaats, nadat het team aan het eind van het eerste uur al de leiding in handen had. Na vier uur zorgde de zusterauto van het Italiaanse team (#54, Stanislav Minsky / Marvin Dienst / Murad Sultanov / Marco Seefried / Klaus Bachler) voor opnieuw een code 60-fase na een flinke crash in de bandenstapels van bocht 16.

De CP Racing Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Philip Quaife / Shane Lewis), die na twee uur dankzij een geslaagde pitstopstrategie de leiding in handen had, completeert de top vijf, gevolgd door de Barwell Motorsport Lamborghini Huracán GT3 (#77, Adrian Amstutz / Rolf Ineichen / Mirko Bortolotti / Rik Breukers). Het eerstgenoemde team voert de GT3-Am-klasse aanm terwijl het Barwell-team afgezien van WRT meer ronden aan de leiding heeft gereden dan alle andere teams. De Abu Dhabi Racing by HRT-Mercedes-AMG GT3 Evo (#4, Hubert Haupt / Khaled Al Qubaisi / Raffaele Marciello / Manuel Metzger), waarin dit weekeinde ook de drievoudige Dubai-racewinnaars Khaled Al Qubaisi en Hubert Haupt in actie komen, rijdt op de zevende plaats, gevolgd door de SunEnergy1 by SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#75, Kenny Habul / Mikaël Grenier / Maro Engel / Jules Gounon) op de achtste plaats algemeen.

De BMW M4 GT3 van de GT-team-titelverdediger ST Racing (#1, Samantha Tan / Bryson Morris / Anthony Lazzaro / Harry Gottsacker / Tyler Maxson), rijdt als leider in de GTE-PRO-AM-klasse op de negende plaats algemeen, voor de SPS automotive performance-Mercedes-AMG GT3 (#20, Valentin Pierburg / George Kurtz / John Loggie / Reema Juffali). Bij dit team behoort de eerste vrouwelijke coureur uit Saoedi-Arabië tot de rijdersbezetting; zij rijdt haar eerste 24-uursrace. De Mercedes bezet tevens de tweede plaats in de GT3-AM-klasse, voor de PROsport Racing-Aston Martin Vantage AMR GT3 (#39, Maxime Dumarey / Guillaume Dumarey / Jean Glorieux / Simon Balcaen).

De Team Joos Sportwagentechnik-Porsche 911 GT3 R (#27, Jannes Fittje / Michael Joos / Friedel Bleifuss / Steffen Görig) en de DUWO Racing by Herberth MotorsportPorsche 911 GT3 R (#93, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov / Dylan Pereira) completeren de top drie in de klasse GT3-PRO/AM op de elfde en 14e plaats algemeen.

Sinds het tweede uur van de race heeft Team GP Elite de eerste twee plaatsen in de 992-PRO-categorie in handen, hoewel het verschil tussen de twee Porsches van de 992-generatie na vijf uur minder dan twee minuten bedraagt. De RABDAN Motorsport by ID Racing-Porsche 911 GT3 Cup (#977, Saif Alameri / Fahad Alzaabi / Helal Almazrouei / Salem Alketbi / Saeed Almheir), het team uit de Emiraten dat na de presentatie in Abu Dhabi vorige maand voor het eerst deelneemt aan de Hankook 24H DUBAI, heeft bij zijn thuiswedstrijd momenteel de derde plaats in de klasse in handen.

Red Ant Racing - Porsche 991 Cup
Red Ant Racing - Porsche 991 Cup
Red Ant Racing (#903, Ayrton Redant / Pieter Ooms / Glenn van Parijs / Yannick Redant) voert de 991-klasse aan, nadat de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) aan de leiding rijdend vanwege technische problemen in de laatste bocht tot stilstand kwam. Het tijdverlies voor het Roemeens-Italiaanse team betekent dat de NKPP Racing by Bas Koeten Racing-Porsche 911 GT3 Cup (#991, Gijs Bessem / Harry Hilders / Bob Herber / Daan Meijer) nu op de tweede plaats in de klasse rijdt.

In de 992-AM-klasse bevindt zich de zusterauto van Red Ant Racing, de Porsche ‘992’ GT3 Cup (#904, Philippe Wils / Kurt Hensen / Luc Vanderfeesten / Tom Boonen) tussen de beide HRT Performance-Porsches, waarbij de auto met het startnummer #929 des deutschen Teams (Henric Skoog / Patrik Skoog / Emil Persson / Gustav Bergström) twee plaatsen voor de andere HRT-Porsche met het startnummer #930 (JM Littman / Holger Harmsen / Nikolai Gadetskii / Stefan Aust) rijdt.

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Net als in de strijd om de algehele leiding wisselt ook de koploper in de GTXklasse regelmatig. De Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Gerhard Watzinger / Gregg Gorski / Erik Davis / Alban Varutti / Fidel Leib) reed lange tijd aan de leiding, maar rijdt nu op de tweede plaats, slechts drie tienden van een seconde achter de PK Carsport-Audi R8 LMS GT2 (#704, Peter Guelinckx / Bert Longin / Stienes Longin / Stijn Lowette). Na een defect aan de ophanging van de Vortex V8 rijdt de razoon-more than racingKTM X-BOW GTX (#714, Andreas Höfler / Robert Schiftner / Daniel Drexel / Kevin Raith / Dominik Olbert) nu op de derde plaats in de klasse.

Het team Dragon Racing (#408, Roald Goethe / Oliver Goethe / Stuart Hall / Jordan Grogor) uit Dubai heeft bij een 1-2 voor Mercedes-AMG de leiding in de GT4-klasse in handen, gevolgd door AtlasBX Motorsports uiz Zuid-Korea Südkorea (#403, Steven Cho / Roelof Bruins / Jong Kyum Kim / Yong Hyeok Yang). Beide teams zijn voormalige klassewinnaars in Dubai. Iets verder naar achteren is de Heart of Racing Team-Aston Martin Vantage AMR GT4 (#423, Gray Newell / Ian James / Roman De Angelis / Alex Riberas) van de achtste plaats aan het eind van het eerste uur opgeklommen naar de derde plaats in de klasse.

AC Motorsport - Audi RS 3 LMS TCR
AC Motorsport - Audi RS 3 LMS TCR
De AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stephane Perrin / Mathieu Detry / Miklas Born / Yannick Mettler) komt sterk voor de dag in de TCE-divisie en voert na vijf uur met een voorsprong van twee ronden de divisie aan. Van een voortijdige beslissing is echter allerminst sprake: de BBR-CUPRA TCR (#159, Kantadhee Kusiri / Kantasak Kusiri / Anusorn Asiralertsir / Tanart Sathienthirakul / Pasarit Promsombat) en de Audi RS 3 LMS van de eeuwige rivaal Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing (#116, Marcus Menden / Marlon Menden / Peter Posavac / Rob Huff / Alex Morgan), die in het tweede uur van de race de leiding in de divisie in handen had, hebben ook nog alle kansen.

Problemen waren er daarentegen voor de zusterauto van Autorama Motorsport, de Volkswagen met het startnummer 111 (Constantin Kletzer / Jasmin Preisig / Paul Sieljes / Fabian Danz), die al in een vroeg stadium tijd in de pits verloor als gevolg van gebrek aan benzinedruk.

Hoewel het team al in de beginfase de leiding in de divisie kwijtraakte, rijdt de TCE-pole-sitter, de Les Deux Arbres-Ligier JS2 R (#202, Steve Zacchia / Patrick Zacchia / Jack Leconte / Antoine Lepesqueux / Christophe Bouchut) nog steeds aan de leiding van de TCX-klasse, voor de COGEMO/TLRT-BMW M2 CS Racing (#255, Antoine Lacoste / Sebastien Morales / Philippe Thirion / André Grammatico) en de Yeeti Racing-BMW M2 CS Racing (#208, Domenico Solombrino / Phil Hill / Thomas Krebs / Hanna Zellers). Problemen in de aandrijflijn zorgden voor tijdverlies voor zowel de LAMERA GT (#222, Wilfried Merafina / Pierre Couasnon / Grégory Fargier / Franck Dezoteux), die vanaf de eerste rij was gestart, als de zusterauto LAMERA GT LUX (#223, Tommy Rollinger / Sébastien Guignard / Mattéo Mérafina / Thomas Merafina). De Franse lichtgewicht-sportwagens rijden op het moment op slechts een ronde van elkaar op de plaatsen 8 en 7 in de klasse.

CREVENTIC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24H Series op zaterdag 15 januari 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Dubai.
  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons