van der Horst

24H Spa: bepalen track limits wie wint of verliest?

Orange 1 K-PAX Racing - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Orange 1 K-PAX Racing - Lamborghini Huracan GT3 Evo
We racen dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps en - jawel - dan gaan de limieten van het circuit maar al te vaak over de tongen. De vele nieuwe grindbakken hebben het probleem niet verholpen, want op de Raidillon, in Blanchimont en in de Chicane blijft het probleem de kop opsteken. Organisator SRO heeft echter beloofd om in te grijpen. Wie zondag wil winnen, zal dus binnen de witte lijnen moeten blijven...
  • De Swert Opticiens
Het blijft het heikel onderwerp op het circuit van Spa-Francorchamps: de limieten van de piste. Racedirecteur Alain Adam heeft beloofd om genadeloos te zijn in de toepassing van de regels, een hele opluchting na de fars van twee jaar geleden, toen alle asfaltstroken - binnen of buiten het circuit - als reglementair werden beschouwd.

De witte lijnen worden overal beschouwd als de limiet. Twee wielen op de curbstone mag dus, maar van zodra de vier wielen van de auto zich aan de andere kant van de witte lijn bevinden, is er sprake van een overtreding. Er is één uitzondering; de groene strook net voor de tweede linkse van Blanchimont, die gezien wordt als deel van het circuit.

Het wordt met andere woorden opletten geblazen vanavond tijdens de Super Pole, waarin een geschrapte rondetijd meteen grote gevolgen kan hebben. Tijdens de wedstrijd komt er eerst een waarschuwing op het scherm, nadien een zwart-witte vlag bij een nieuwe overtreding. Vervolgens worden er straffen uitgedeeld, gaande van enkele strafseconden tijdens de pitstops tot een drive through uitgedeeld door de stewards. De track limits worden dag en nacht in alle bochten gecontroleerd.

Foto: Vincent Wouters



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons