van der Horst

Assen: Verrassingen in BMW Racing Cup

BMW Racing Cup & Circuit Assen
BMW Racing Cup & Circuit Assen
Het zomerse intermezzo op het TT circuit van Assen werd een vermakelijke racedag in de BMW Racing Cup met vooral in de tweede race een verrassende einduitslag. De racedag begon onder stralende weersomstandigheden, maar ’s middags werd het al snel bewolkt en vielen de eerste druppels tijdens de tweede race. De 28 deelnemers werden vooraf streng toegesproken door de nieuwe wedstrijdleiding met tot gevolg sportief rijgedrag, maar veel rijders bleken moeite te hebben met klokkijken… Daardoor kwam een groot aantal vooral in de tweede race buiten de ‘pit-window’ binnen voor de verplichte pitstop of stonden ze te kort stil bij hun pitcrew. Ook de tracklimits werden niet al te nauw genomen. Het gevolg was dat de wedstrijdleiding niet anders kon dan tijdstraffen uitdelen.
Sandra van der Sloot/Paulien Zwart - Dusseldorp BMW M240i
Sandra van der Sloot/Paulien Zwart - Dusseldorp BMW M240i
Bij de prijsuitreiking in de sfeervolle Legends Club van het TT Circuit waren daardoor winnaars Janjur Monshouwer/Dolf Dekking en de als tweede geklasseerde Mark van Eldik blij verrast met hun verworven posities in Race 2. Dolf Dekking: “Ik moest vandaag wel weer even wennen aan het racen en om dan als vijfde over de finish te komen en dan alsnog de eerste prijs te krijgen is heel bijzonder!” Maar er waren meer verrassingen; zo werd de Dusseldorp-BMW bestuurd door het gelegenheidsduo Sandra van der Sloot/Paulien Zwart, die zich met twee 4e startposities van prima uitgangsposities verzekerden. In Race 1 eindigden ze ook als vierde, maar in Race 2 leidde een ongelukkige pitstop tot plek 10 in het klassement. “Maar wat een geweldig leuke en competitieve klasse is de BMW Racing Cup, dit is puur genieten. Die lach krijg je voorlopig niet meer van mijn gezicht af,” aldus een stralende Sandra van der Sloot.
 
Ook Harrie van der Putten (20e en 21e) straalde na afloop van de twee races: “Top! Ik ben aan mijn eerste raceseizoen bezig na vele jaren in de autocross en ik was op zoek naar een auto met veel vermogen. En de BMW M240i beantwoordt daar prima aan: veel pk’s en redelijk makkelijk om mee te rijden. Ik moet nog veel leren om wat meer snelheid te ontwikkelen, maar het mooie van de cup is dat ik toch al heel leuke strijd kan leveren met een groepje van ‘gelijkgestemden’.” De pas 15 jaar geworden Flint Schuring, die onlangs zijn racelicentie bij de KNAF kon ophalen, verraste met de op een-na-snelste rondetijd (1 min 47,928 sec) van de dag: “Ik hoop op een race carrière in de toerwagens en kan in de BMW Racing Cup daarvoor de basis leggen. Het gaat ook steeds lekkerder.”
 
Jan Willem van Stee (18e en 22e) viel op dankzij de mooie livery van zijn auto: “Omdat ik het startnummer 21 kreeg toebedeeld werd het idee geopperd om een paar speelkaarten op de auto af te beelden. En dat valt op…” Wat ook opviel was dat Van Stee tijdens de verplichte pitstop razendsnel uit zijn auto stapte (terwijl hij toch echt alleen rijdt) en een sprintje trok: “Ik moest echt even heel nodig naar het toilet…” Ook Jonny Roelofsen (25e en 23e) toonde zich tevreden: “Dat is het leuke van deze cup; je kunt een middag heerlijk racen, ook achterin het veld is van alles te beleven,” aldus de coureur uit Raalte, die zich in het dagelijks leven bezig houdt met paardentrucks, maar zich net zo goed thuis voelt tussen honderden pk’s!
 
Meer informatie over de cup is te vinden op www.bmwracingcup.nl of volg ons op onze social media kanalen @BMWRacingCupofficial. Volgende race: dinsdag 21 september, Zandvoort.
 
Uitslag Race 1 – 20 ronden:
1. Ralph Poppelaars/Hans Weijs, Hans Weijs Motorsport, op 50 min 35,424 sec; 2. Peter Lesscher, Hans Weijs Motorsport, op 6,607 sec; 3. Alex Lesscher, Hans Weijs Motorsport, op 7,804 sec.
 
Uitslag Race 2 – 23 ronden:
1. Janjur Monshouwer/Dolf Dekking, Hans Weijs Motorsport, 50 min 48,025 sec; 2. Mark van Eldik, Hans Weijs Motorsport, op 0,105 sec; 3. Alex Lesscher, Hans Weijs Motorsport, op 2,561 sec.

BMW Racing Cup/foto's: Chris Schotanus/Essay Produkties



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 27 augustus 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons