Belcar Historic Cup: Dubbele zege voor BMW E36 STW van VR Racing by Qvick Motors
Erik Qvick heerst in BMW STW. Uitstekend debuut van Corvette C4
Na het vallen van de startvlag spurtte de BMW E36 STW van Erik Qvick vanop de pole weg van de rest van het veld met in zijn spoor de Corvette C4 van Luc Branckaerts, de BMW M3 van Guy Fastres en de BMW E36 van Tim Kuijl. In de eerste linkse ging de BMW van Juri Vannieuwnborgh rond zijn as. Jan Bruneel kon de tollende BMW niet meer ontwijken en meteen moest de safety car uitrukken zodat men olie kon ruimen. Met nog 18 minuten race op de klok werd de wedstrijd opnieuw aangevat.
Branckaerts en Van Elderen moesten een drive through komen uitzweten terwijl Erik Qvick het verdere verloop van de race domineerde. Tim Kuijl ging in de aanval en reed naar de tweede plaats ten nadele van de Fred Krab in de BMW M3. Hij naderde op Qvick, maar deze had ondanks een lekke oliekoeler net genoeg marge om de zege te pakken. Winst dus algemeen en in platform 4 voor de debuterende BMW E36 ex M Sport van VR Racing voor merkgenoot Tim Kuijl.
Fred Krab scoorde de meeste punten binnen platform 3 in zijn BMW M3 voor het exemplaar van Guy Fastres en de bloedmooie Porsche 964 van Eric Nulens, die het zonder vijfde versnelling moest doen. Luc Branckaerts reed nog een mooie inhaalrace en pakte de snelste ronde in wedstrijd. Hij werd uiteindelijk nog vierde in platform platform 3
.
Marc Roessle werd in zijn spectaculaire Ford Escort met een nieuwe en krachtige motor winnaar in Klasse 2 voor de Mazda RX3 van Gust Van Haelst, die last had van een leegloper en de BMW 2002 van Floris Fick.
Dieter Kuijl was de enige regerende kampioen die wist te winnen. De St-Paulrijder was in zijn Ford Capri Weslake 2600RS de snelste in platform 1 voor FIA wagens voor de Ford Escorts van Michel Vereeken en Hans Gerd Rainer.
Tom Van Rompuy erfde door de zege van Qvick de pole van de tweede race. Naast hem stond uittredend kampioen Tim Kuijl die uit was op revanche in zijn kampioenen-BMW E36 2.5l en achter hem de M3-koppel Fred Krab en Guy Fastres. Andere favorieten voor een algemene zege, Jan Van Elderen moest starten vanop de 11de plaats, terwijl de superkrachtige Ford Capri Cosworth RS 3100 van Wim Kuijl helemaal achteraan moest aansluiten. Wat zich na de start aankondigde als een normale en spannende race, eindigde opnieuw in chaos waarbij enkele favorieten het onderspit moesten delven.
Tom Van Rompuy maakt het feestje bij VR Racing by Qvick Motors compleet
Tom Van Rompuy nam een kopstart en had de BMW van Tim Kuijl in zijn achteruitkijk spiegel, terwijl Wim Kuijl met de Ford Capri Cosworth door het veld sneed richting de kop van het veld. Ook Branckaerts maakte enkele plaatsen goed en nestelde zich op een voorlopige derde plaats. Rond half koers lag Tom Van Rompuy nog steeds aan de leiding voor Branckaerts en Wim Kuijl, die zijn Capri reeds naar een derde plaats kon pilotteren. Tim Kuijl was vierde met een mooie voorsprong op de BMW M3 van Fastres, de krachtige Opel Kadett van gastrijder Katsikis en de Sierra Cosworth van Van Elderen die op zijn beurt een mooie inhaalbeweging realiseerde en de M3 van Fred Krab achter zich kon houden. Erik Nulens, die na de eerste race de versnellingsbak moest wisselen, was pas 10de en dat in tegenstelling tot de eerste race.
Met nog 10 minuten op de teller dacht iedereen dat de belangrijkste posities waren ingenomen, maar toen kwam plots de jagende Capri van Wim Kuijl de pitlane binnen met een defecte steekas. Even later dook zijn broer Tim de zandbak in met een defecte koppakking. Hierdoor werd in het slot van de race nog de safety car de baan opgestuurd en kon Branckaerts opstomen naar de tweede plaats. Met nog één ronde te gaan werd het veld opnieuw los gelaten en Van Rompuy mocht nog een ultieme aanval verwachten van Branckaerts in de krachtige Corvette C4. De Corvette was immers net als in de eerste race goed voor de snelste chrono in wedstrijd. Maar zover kwam het niet, want de onfortuinlijke ex wielrenner moest op zijn beurt de Corvette naar de pitlane sturen met een klein brandje. Op datzelfde moment moest ook Gust Van Haelst zijn Mazda RX3 aan de kant zetten met schade aan de overbrenging. Gust zat op dat moment in tweede positie binnen platform 2 achter de winnende Ford Escort van Roessle.
Na dit onwaarschijnlijk slot was Tom Van Rompuy de enige overgeblevene binnen de top 4 en won de race voor de BMW M3 van Guy Fastres, de Sierra Cosworth van Jan Van Elderen, de BMW M3 van Fred Krab, de Nissan 200SX van Patrick Verbeelen, Eric Nullens (Porsche 964), Erik Bruynoghe (Peugeot 306 16S), Bert Theunissen (BMW E36 2.5l), Marc Roessle (Ford Escort), terwijl Sam Verheggen de top 10 afsloot in zijn Mercedes 190 Evo 2.
Dieter Kuijl was in zijn Ford Capri Weslake opnieuw winnaar in platform 1 voor FIA wagens, terwijl Marc Roessle, Guy Fastres en Tom Van Rompuy respectievelijk de platformen 2, 3 & 4 wonnen.
In de voorlopige tussenstand van de vier Belgische kampioenschappen staat regerend kampioen Dieter Kuijl uiteraard aan de leiding in platform 1 met twee zeges voor de Fords Escort van Brauneiser en Vereeken.
Idem in platform 2 met twee zeges voor de snelle Ford Escort van Marc Roessle. Hij leidt de debatten voor de BMW 2002 van Floris Fick en de Toyota Celica van Dominique Holvoet.
Guy Fastres leidt in zijn BMW E30 M3 voorlopig in platform 3 voor merkgenoot Fred Krab en de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen. Kampioen Luc Moortgat scoorde nog niet, in tegenstelling met de Porsche van Nulens die vierde staat voor de Nissan 200SX van Jan Verbeelen.
Na twee zeges staat de BMW E36 STW van VR Racing uiteraard aan de leiding in platform 4 voor wagens tussen 1990 en 2000. Erik Bruynoghe staat op een mooie tweede plaats voor de BMW E36 325i van Bert Theunissen en de Renault Clio van de snelle amazone Ilaria Stallivieri. Uittredend kampioen Tim Kuijl reed de tweede race niet uit en staat op een voorlopige 5de plaats.
Foto's: Bravo Racing/David Niels - Marnik Moechaers - Thomas Smets
Tweet