van der Horst

Blik op de Formule E-transfermarkt

Start 2022 Formule E Berlijn E-Prix 2
Start 2022 Formule E Berlijn E-Prix 2
Sinds de start van de Formule E in 2014 is er nog nooit zoveel bedrijvigheid geweest als nu op de transfermarkt. De reden is vrij simpel: het nieuwe Gen3-programma, maar vooral ook de grote wijzigingen die de constructeurs doorvoeren. Autosport.be ging op onderzoek uit met wat al zeker is, wat de geruchten zijn en vooral wat er op dit moment puur giswerk is.
Jaguar TCS Racing (aandrijving: Jaguar): Mitch Evans en Sam Bird

Sam Bird & Mitch Evans - Jaguar Racing
Sam Bird & Mitch Evans - Jaguar Racing
Als er iets zeker is in de Formule E, dan is het wel de relatie tussen Mitch Evans en Jaguar. De Kiwi is in 2022 al aan zijn zesde seizoen toe en de groei van zowel Evans als het team maakten elkaar alleen maar beter. Dit jaar tekende de Nieuw-Zeelander weer een contract van vijf jaar bij Jaguar en zit dus zeker goed bij het team. Naast hem blijft Sam Bird ook nog aan boord, die voor dit seizoen al een meerjarencontract tekende. Toen hij de overstap maakte naar Jaguar, was dat wereldnieuws, gezien hij al jaren onder de vleugels van Envision reed. Alleen is de Brit wel aan zijn moeilijkste seizoen ooit bezig. De resultaten blijven onder de verwachtingen en hij heeft nog maar een handvol kansen om zijn record overeind te houden, namelijk in elk seizoen minstens één wedstrijd winnen.

Envision Racing (aandrijving: Jaguar): Nick Cassidy en Sébastien Buemi

Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
Envision Racing onderging een gedaanteverandering dit seizoen en daar zal het niet bij blijven. Vanaf volgend seizoen worden zij klantenteam van Jaguar en ziet het team ook een belangrijke piloot de stal verlaten. Nick Cassidy daarentegen blijft wel op post. Vorig seizoen liet hij mooie dingen zien in de kwalificaties, maar hij wisselt dit seizoen iets te vaak tussen up's en down's af. Hoelang zijn contract nog loopt, is niet geweten. En als u de overgang van Bird al wereldnieuws vond, wat dan van Sébastien Buemi? De Zwitser zat al jaar en dag bij e.Dams, maar vanaf volgend jaar draagt hij de paars-groene kleuren van Envision Racing. Voor Buemi kan dit wel een goede aanpassing zijn, want sinds Nissan de teugels overnam, kwam hij amper in beeld om een tweede titel te claimen. Dat is voor de veeleisende Zwitser niet goed genoeg en hij hoopt zijn titelaspiraties nieuw leven in te blazen met deze wissel.

Avalanche Andretti FE (aandrijving: Porsche): ?

Jake Dennis - Avalanche Andretti Formula E
Jake Dennis - Avalanche Andretti Formula E
Avalanche Andretti FE was vorig jaar nog fabrieksteam van BMW, maar dit seizoen loopt het niet echt op wieltjes. De resultaten zijn wat aan de wisselvallige kant en het maakt maakt niet echt een vuist tegen de topteams. Jake Dennis liet vorig jaar in zijn debuutseizoen enorm veel goede dingen zien en was ook nog kandidaat voor de titel. Dit jaar lijkt hij toch een weerbots te krijgen: goede resultaten wisselen af met mindere, waar vooral de agressieve strategie soms opvalt. Anderzijds heeft het team met Oliver Askew een nieuweling in de rangen, die na een goede seizoenstart tegenwoordig vaak in de achterste gelederen te vinden is. Zullen beiden aanblijven? Voor Dennis lijkt het meer een zekerheid dan voor Askew.

Dragon Racing (aandrijving: DS (nog niet officieel)): Jean-Éric Vergne en Stoffel Vandoorne (?)

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Als we de geruchten mogen geloven, is het eindelijk zover voor het team van Jay Penske. Het Amerikaanse team zou namelijk als nieuw fabrieksteam gelinkt zijn aan DS, dat afstand neemt van Techeetah. De combinatie is op zich al verbazingwekkend, want over de jaren heen was het niet bepaald de meest stabiele ploeg en miste het al eens een kans om fabrieksteam te worden van Porsche. Volgens The Race zou Jean-Éric Vergne mee de overstap maken naar de nieuwe combo. Vergne zit stevig verankerd bij Stellantis, gezien hij vanaf volgend weekend ook de Peugeot LMH zal besturen in het FIA WEC. Wel verrassend is dat "onze" Stoffel Vandoorne gelinkt wordt aan het team. Met het vertrek van Mercedes dit seizoen en de intrede van McLaren zou die relatie een logische stap zijn, maar toch zou hij volgens The Race richting de Franse constructeur trekken. Als dit bewaardheid wordt, hebben zij op papier het sterkste team in het veld. Zou Penske nu al in zijn handen wrijven?

Mahindra Racing (aandrijving: Mahindra): ?

Alexander Sims - Mahindra Racing
Alexander Sims - Mahindra Racing
Mahindra Racing zit al een tijdje in het slop, eigenlijk lang genoeg dat je medelijden krijgt met de immer sympathieke Dilbagh Gill. Terwijl het voor Gen2 een opmars maakte richting de top, heeft het na het verlaten van Jérôme D'Ambrosio en Pascal Wehrlein niet meer echt een duo gehad dat het verschil kan maken. Op dit moment liggen Oliver Rowland en Alexander Sims onder contract, maar ook zij krijgen het Brits-Indisch team niet meer bovenaan. Rowland heeft enkel dit seizoen een contract, terwijl ook Sims zijn samenwerking dit seizoen ziet aflopen. Het is dus met argusogen kijken wat het team zal doen: minstens één van de twee behouden of het Gen3-tijdperk starten met een schone lei.

Maserati-Venturi (aandrijving: DS): Nyck de Vries (?) en TBA

Nyck de Vries
Nyck de Vries
De aankondiging dat Maserati naar de Formule E trok, werd wisselvallig ontvangen. Vooral het feit dat ze opteerden voor een elektrische aandrijving om te gaan racen, kon niet iedereen smaken. Desalniettemin blijft het wel een grote naam waar Alejandro Agag en co trots op kunnen zijn tot het startveld te kunnen rekenen. Ook de samenwerking met Venturi is een mooie combinatie, zeker gezien zij zich met de Mercedes-aandrijving in de kijker konden rijden. Al zal de ervaring van D'Ambrosio daar ook iets mee te maken hebben. Wat piloten betreft, is er nog niet veel bekend. Alleen wordt Nyck de Vries gelinkt aan het Italiaans-Monegaskisch team. Met het vertrek van Mercedes eind dit seizoen is de uittredende kampioen vrij en ook wel gegeerd. Volgens The Race zou hij een programma Maserati/Toyota in het FIA WEC afwerken. Wie naast hem komt te zitten, is ook niet zeker, al zou het heel raar zijn moesten zij Edoardo Mortara niet aan boord houden. De Zwitser met Italiaanse roots heeft zich ontbolsterd dit jaar en heeft wel een grote streep voor tegenover Lucas Di Grassi, die toch wisselvallig presteert.

Neom McLaren Formula E Team (aandrijving: Nissan): Felix Rosenqvist (?) en René Rast (?)

Felix Rosenqvist - Chip Ganassi Racing
Felix Rosenqvist - Chip Ganassi Racing
Terwijl Mercedes eind dit seizoen vertrekt, krijgen we wel een grote naam in de plaats. McLaren treedt meer en meer op het voorplan buiten de Formule 1: de IndyCar Series, sinds dit jaar Extreme E en vanaf volgend seizoen ook in Formule E. De mogelijkheid tot deelname kwam er aangezien zij vanaf het Gen3-tijdperk niet meer instaan voor de batterijen, die door Williams Advanced Engineering onder handen worden genomen. Terwijl het personeel van Mercedes gewoon overgenomen wordt, kan dit niet gezegd worden voor de piloten. De eerste naam die al gelinkt werd is René Rast. De Duitser heeft ervaring in Formule E en werd sinds Berlijn gelinkt aan het Britse team. De tweede piloot zou een terugkeer zijn van Felix Rosenqvist. De Zweed rijdt op dit moment voor McLaren in de IndyCar Series nadat hij in 2019 de Formule E verliet voor de Amerikaanse serie, maar ondanks een goeie Indy 500 kan hij niet echt de resultaten voorleggen die Zak Brown en co voor ogen hadden. Hij werd bevestigd bij McLaren te blijven, maar daarbij werd niet gespecifieerd in welk kampioenschap. Veel meer heb je niet nodig om het één en ander bij elkaar te leggen.

NIO 333 FE Team (aandrijving: ?): ?

Oliver Turvey - NIO 333 Formula E Team
Oliver Turvey - NIO 333 Formula E Team
NIO 333 FE Team blijft nog altijd een vreemde eend in het peleton van de Formule E. We gaan het niet ontkennen: ze waren het lachertje van het hele paddock. Al lieten ze dit seizoen wel al mooie dingen zien. Oliver Turvey blijft immers hun speerpunt en ook Dan Ticktum liet met momenten al mooie dingen zien. Toch rijst er de vraag wat ze volgend seizoen gaan doen. Ze willen nog steeds als constructeur aan boord blijven, al zullen ze wel moeten opboksen tegen de grote namen. Qua piloten lijkt het een ander verhaal. Turvey is namelijk vrij na dit seizoen, dus er bestaat de kans dat hij vervangen moet worden. Of misschien krijgen we zelfs een compleet nieuwe rijdersbezetting. Teambaas Alex Hui is tevreden over Ticktum, maar houdt ook de mogelijkheden open om iemand anders in de plaats te zetten - genre Sims of Sergio Sêtte Camara. We kunnen er niet om heen: NIO houdt het zeker interessant.

Nissan Formula E Team (aandrijving: Nissan): ?

Nissan - Formula E
Nissan - Formula E
Als er één ding is dat Nissan Formula E Team moet hopen, dan is het wel dat ze in het Gen3-tijdperk een pak beter voor de dag gaan komen dan tot dusver. Ook dit seizoen blijven de resultaten uit en zien ze ook al Buemi vertrekken naar een concurrent. Daarmee blijft alleen Maximilian Günther over, maar de Duitser is nog maar een schim van wat hij liet zien tijdens zijn periode bij Penske of bij Andretti. Dus wat zal Nissan doen? De kans dat Günther mag blijven is 50/50, maar wie weet wil Nissan - dat nu complete controle heeft over het project - bijvoorbeeld een Japanner inzetten... En om het compleet te maken wordt ook Theo Pourchaire aan hen gelinkt. Het is giswerk en hopelijk zullen de komende maanden meer uitleg geven.

Porsche Formula E Team (aandrijving: Porsche): Pascal Wehrlein en António Félix da Costa (?)

António Félix da Costa
António Félix da Costa
Als er één constructeur zeer bedrijvig is de laatste tijd, dan is het Porsche wel. Een LMDh-prototype, een nieuwe GT3 bouwen en ondertussen blijven zij verder werken aan hun Formule E-project. De bevrijdende zege in Mexico City heeft hen ook wat meer krediet gegeven, al zal Gen3 hun toch meer geluk moeten bezorgen, zeker gezien ze nu ook een klantenteam onder hun hoede hebben. Qua piloten gaat André Lotterer een stap opzij zetten en terugkeren naar de endurance-racerij. António Félix da Costa lijk zijn plaats in te nemen. De kampioen van 2019-20 had een moeilijke relatie bij DS, zeker aangezien hij ook niet mocht aantreden in de Peugeot 9X8. Hiermee wil de Portugees nieuwe lucht opzoeken, die bovendien ook garanties biedt om in een LMDh plaats te nemen. Wehrlein van zijn kant is nog niet bevestigd, maar de kans dat hij aan boord blijft is groot.

Team Abt (aandrijving: Mahindra (onbevestigd)): Robin Frijns (?) en Nico Müller (?)

Robin Frijns
Robin Frijns
Na een afwezigheid van een jaar keert Team Abt vanaf seizoen negen terug naar de Formule E. Het Duitse team moest noodgedwongen wegstappen uit het verhaal, gezien de betrokkenheid van Audi. Iets waar Andretti wel op voorbereid was. Toch wil men terugkeren naar de Formule E-grid en zal nu als klantenteam fungeren. Daarvoor klopt het aan bij Mahindra, al moet dit nog officieel bevestigd worden. Qua piloten is er ook nog niets bekend, maar Robin Frijns, die dit seizoen Envision Racing verlaat, lijkt zeker van een overstap richting het team dat hem omarmde in de DTM. Uiteindelijk een logische keuze, maar dan rijst de vraag wie piloot nummer twee wordt. Ook daar zou men denken aan een Audi-piloot die overigens ervaring heeft in de Formule E: Nico Müller. Een niet onaardige combinatie, al zal de Maastrichter ongetwijfeld het speerpunt worden van het team.

Team Techeetah (aandrijving: ?): ?

Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Als je twee titels - zowel bij de piloten als bij de teams - behaalt, mag je spreken van een topteam binnenin de Formule E, maar de kans dat dit eindigt voor Techeetah is groot. Al langer werd er bij het Chinese team vragen gesteld rond het financiële plaatje, met bovendien investeerders die zich op het laatste ogenblik terugtrekken. Op de koop toe zijn ze ook nog eens de titel van fabrieksteam kwijtgespeeld aan, althans onbevestigd, Penske. Maar toch laten zij zich niet doen, want Keith Smout en Mark Preston zouden toch een nieuwe investeerder gevonden hebben. Het gevolg is wel dat ze vanaf nul moeten beginnen, dus een nieuwe partner moeten zoeken voor een aandrijving en nieuwe piloten, gezien Vergne en da Costa zeker zullen vertrekken. Al zullen er ook genoeg gegadigden zijn om die plaatsen in te vullen. Kortom, de transfermolen draait zeker nog op volle toeren.

Foto's: Formula E - Jaguar Racing - Kurt Vanhoenacker - IndyCar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op woensdag 6 juli 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons