Een groot verlies voor de autosport: 50 jaar geleden sloeg het noodlot toe voor Chris Tuerlinx
Spektakelman
Hoewel Tuerlinx duidelijk beschikte over de capaciteiten van een prof bleef hij bewust de status behouden van een gepassioneerde “gentlemen driver”. Een indrukwekkend palmares bevestigde het talent van de GM-garagist uit Turnhout die al snel veel succes oogste met zijn spectaculaire rijstijl. Chris startte zijn autosportcarrière in 1961 en bewees dat hij in alle watertjes thuis was. In zijn debuutjaren nam hij deel aan slalom- en heuvelklimwedstrijden aan het stuur van een Chevrolet Corvair. Niet enkel de grote Amerikaanse sleeën vielen in zijn handen, ook bescheiden bolides zoals een Hillman IMP of een Fiat 850 bleken in zijn handen behoorlijk competitief. Toch schitterde hij hoofdzakelijk met bolides van GM-makelij: Opel Kadett, Commodore en Admiral, Pontiac GTO, Chevrolet Corvette en uiteraard de Camaro SS. “Dikke” wagens met maar al te vaak NASCAR getunde pk-zwangere V8s van 400 tot 500 pk sterk onder de motorkap.
Records
Iedere deelname was voor “de Chris” een waar gevecht met zijn overgevitamineerde bolides. Vele malen reed hij ronderecords aan dingelen. Zo vestigde hij in 1969 als 1970 het absolute record voor toerwagens op Francorchamps met zijn Camaro 7 liter. In dat laatste seizoen werd hij gevierd kampioen in Groep 1. In 1973 werd de Camaro verbannen uit de competitie waarop Tuerlinx aantrad met een groep 2-wagen, rechtstreeks ingevoerd vanuit Amerika.
Ongelukkige situatie
Zondagavond na de 1000 Km van Spa Francorchamps reed Chris met zijn Corvette Stingray Convertible naar Herentals toe. Even na zijn thuiskomst vertrok hij naar zijn garage om nog wat te bespreken met zijn mecanicien. Inmiddels was het weer begonnen met regenen. Even later viel het water met bakken uit de hemel. Juist op het moment dat Tuerlinx een bijzonder traag rijdende personenwagen wilde voorbij steken maakte een lege vrachtwagen met dezelfde intentie een inhaalbeweging. Een aanrijding was onvermijdelijk. De Corvette raakte de aanhangwagen, ging aan het tollen en schoot in brand. Omstanders konden de wagen gelukkig blussen. Toch overleed Chris op weg naar het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Een verschrikkelijke situatie waarmee de autosport een grote “smaakmaker” verloor, een onherstelbaar verlies. We zijn je niet vergeten “Chris”, je leeft nog steeds verder in onze gedachten!
Tekst: Alec Lavaerts
Foto’s: archief Motorensport
Tweet