Franco 200: De laatste van het jaar is voor de Speedlover Porsche van Philippe Wils en Olivier Dons

Eens de concurrentie verdween op deze zaterdag, maakte de #703 er een mooie gezondheidswandeling van, in een prachtig nazomerweertje. De Porsche 992 GT3 #12 van Ferhat en Evren Yondem kwam al snel naar de pitlane om twee banden te laten wisselen terwijl de MARC Focus V8 #2 van Raphaël van der Straten en Nathan Vanspringel traag binnenliep op minder dan twee uren voor de finish, ten prooi aan versnellingsbakproblemen. De Australische bolide zou niet meer op de baan komen…
Onder die omstandigheden moesten Philip Wils en Olivier Dons alleen nog maar de voortgang van de Porsche 991.2 GT3 Cup #996 van de Nederlanders Johan en Michael Van Peperzeel in het oog te houden om, met een ronde voorsprong op de 911, zich te laten uitbollen naar de aankomst. “We hebben het naar onze zin gehad in deze absoluut perfecte omstandigheden”, klonk het in koor bij de winnaars. “We hebben volop genoten van de goede sfeer binnen deze 100 Series en men zal ons er zeker terug zien...”
De dag begon slecht voor de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers, met een probleem in een sensor bij het begin van de kwalificatie. Maar in de race liepen de zaken heel wat beter, ook al moest de steeds onberispelijke Astra de wet ondergaan van een Yvan Muller die op zijn ééntje de Renault Clio #96 naar de overwinning reed. Het werd een zege die hem ook de titel 2022 opleverde! De Renault Clio #37 van Hervé Deger, François Jeukenne en Jérôme Heinen legde beslag op de derde plaats, voor twee andere Clio’s: de #510 van Patrick Asnong, Frédéric Faucon en Gautier Martin, en de #100 van Florence en Philippe Hortulanus, vergezeld van Martin Franken.
De zaken lagen wat ingewikkelder voor de Honda Civic wagens, met al snel problemen voor de #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen. Die laatste kreeg als onaangename verrassing een laag benzine over een van zijn banden in Blanchimont, en dat stuurde de Japanse bolide van de baan! Het ging nauwelijks beter met de Britten Ricky Coomber en Mark Simmons, die in het eerste deel van de race wel in het juiste pelotonnetje zaten, maar daarna werden de zaken allemaal wat ingewikkelder. Het was dan uiteindelijk de #53 van Yannick Van Espen, Alain De Coninck en Laurent Cloots die aan het langste eind trok, met een 6de plaats.
Tussen de vroegtijdige slachtoffers van deze finale vinden we de Renault Clio #88 van Nicolas Busschaert en Nicolas Van Zandycke, die tot stilstand kwam bovenaan de Raidillon vooraleer volledig uit het klassement te verdwijnen met problemen aan de benzine inspuiting. De #415 van Grégory Mertz, Stéphane Warling en Christophe Lemaire verloor dan weer een hoop kostbare tijd met een zeer tijdrovende lekke band.
De terugkeer van de Renault 21 Turbo #21 van Xavier en René Daneels, die nog steeds vergezeld worden van Michel Gilot, ging dan wel niet onopgemerkt voorbij, maar problemen met de tuimelaars dwongen hen tot opgave. André en Guillaume Patze hadden geen verdere uitnodiging nodig om met hun BMW Z4 #94 nog maar eens naar de zege te rijden in Klasse F. Ze wonnen voor de Seat Leon Supercopa Mk2 #27 van Eric De Boeck en Jean-Luc Peigneur, en de BMW M3 E36 #65 van Petra Carlier en Hervé Duelz.
Het doek valt dus over het sportieve gedeelte van het seizoen 2022. De denktank achter de 100 Series by BGDC gaan nu aan de slag om alle berekening uit te voeren en te controleren, en de kampioenen van het seizoen zullen officieel worden bekend gemaakt in een volgende mededeling… en zullen gehuldigd worden tijdens de BGDC Awards op 14 januari eerstkomende in Mont-Saint-Guibert. Wordt vervolgd…
Hundred Series by BGDC
Tweet