van der Horst

Gulf 12: Geen WRT, wel SpeedLover - 38 wagens verwacht - Nieuw evenement in Dubai

Start race 2 Gulf 12 Hours 2019
Start race 2 Gulf 12 Hours 2019
Driving Force Events heeft een aangepaste deelnemerslijst vrijgegeven voor de Gulf 12 Hours op 11 december 2022, tevens de finale van de Intercontinental GT Challenge 2022. Team WRT, dat dit jaar overstapte van Audi naar BMW, staat echter niet meer op de lijst, hoofdzakelijk omdat de troepen van Vincent Vosse verkiezen om met de beschikbare wagens te focussen op een testprogamma. Nieuw is dat de organisatoren besloten hebben om een Cup-klasse voor Porsche type 992 in te voeren als enige klasse naast de GT3-machinerie. Binnen deze klasse staan ook twee bolides van het Belgische Speedlover ingeschreven.
HTP Motorsport - Mercedes-AMG GT3
HTP Motorsport - Mercedes-AMG GT3
Driving Force Events bevestigde aan Autosport.be dat het dit jaar opnieuw mikt op een uitverkochte grid. Die factor betekent plaats voor maximum 38 wagens (GT3's en dus ook Porsche Cups van de laatste generatie), rekening houdend met niet enkel de beperkingen op vlak van tanktorens in de pitlane van het Yas Marina Circuit, maar ook problemen van bandenleveranciers om voldoende rubber te voorzien. Uiteindelijk moeten er 32 GT3's starten en 6 Porsche 911 GT3 Cups, geen bolides dus van het type CN, LMP3 of GT4. "We verwachten een deelnemerslijst gelijkaardig aan die van de editie 2018", vertelt organisator Andrea Ficarelli aan Autosport.be. "De samenwerking met SRO leidde niet tot meer wagens, maar wel tot een hoger niveau. Ik verwacht geen grote veranderingen meer in de voorlopige deelnemerslijst, misschien valt er bij één team een wagen weg en komt er ergens anders een wagen bij."
Porsche Cup verkozen boven GT4
Speedlover - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Speedlover - Porsche 911 GT3 Cup type 992
"Welke wagens zullen racen voor de Intercontinental GT Challenge kan ik nog niet bevestigen. Dat is in feite een zaak tussen de teams en SRO. Ik verwacht dat er een zes tot acht teams zullen zijn die uitkomen in de Pro-klasse, waarbij de rest van de bezettingen ProAm of Am zullen zijn. We hebben geen Silver-klasse. Het lijkt erop dat er voldoende interesse was voor een deelnemersveld met uitsluitend GT3's, maar dat wisten we uiteraard eerder dit jaar nog niet. Daarom is het veiliger te mikken op een combinatie van meerdere klassen. De prestaties van een Porsche Cup liggen dichter bij deze van een GT3 dan een GT4 en de wagens zijn ook vlot beschikbaar wereldwijd, eveneens in het Midden-Oosten; dat waren de twee belangrijkste drijfveren. Als er voldoende interesse is, zouden we zelfs een extra race over zes uur kunnen inrichten voor de extra wagens."
Geen 2x6, maar 1x12
United Autosports - Ligier JS P3
United Autosports - Ligier JS P3
Traditioneel werd de Gulf 12 Hours verreden over tweemaal 6 uur. Na de eerste 6 uur werden de onderlinge verschillen binnen dezelfde ronden weggevlakt, waarmee de start van race 2 in feite te vergelijken viel met een safety car-neutralisatie. "Ik was zelf aanhanger van 6+6", verduidelijkte Ficarelli. "Stéphane Ratel echter niet. We hebben besloten het concept aan te passen om te kijken wat de reactie van de teams was, en tot dusver zijn de reacties positief."

Extra race in Bahrein én in Dubai

Kessel Racing - Ferrari 488 GT3 vs. Attempto Racing - Audi R8 LMS
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3 vs. Attempto Racing - Audi R8 LMS
Ficarelli gaf echter aan dat hij, naast de ProAM 1000-race in Bahrein, ook werkt aan een andere race. "We zullen een week na de Gulf 12 Hours een wedstrijd opzetten in Dubai. Die race over vier uur op zondag staat open voor de wagens die deelnamen aan de Gulf12 Hours, maar ook voor de bolides die we niet konden verwelkomen. Op logistiek vlak hield dit steek. Het is moeilijk om nu al over aantallen te praten, maar we kijken naar 20 à 24 wagens. We zijn daar ook beperkt door technische redenen (brandstof en bandenleveranciers n.v.d.r.). De race komt er een maand voor de ProAm 1000, die uitsluitend gericht is op gentlemen-rijders (ProAm en Am). We denken dat we daarmee een interessant segment van de mark aanspreken, want een Am-rijder kan de wedstrijd algemeen winnen. Ik denk niet dat we een gigantisch groot startveld zullen hebben voor de eerste editie, maar de timing vorig jaar - met de coronapandemie - was gewoon niet juist."
TCR als rode draad
De drie wedstrijden (in Abu Dhabi, Dubai en Bahrein) zouden allemaal een manche van de TCR Middle East Touring Car Series moeten krijgen als support race. "We zagen een kans (o.w.v. de recent aangekondigde wijzigen in het TCR-concept) en hebben die gegrepen. Vanwege de WTCR-manche in Jeddah, waren de wagens namelijk reeds in het Midden-Oosten."


Eerder deze week werden vader en zoon Jan en Kevin Magnussen nog bevestigd voor de eerstkomende Gulf 12 Hours.




 



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op vrijdag 21 oktober 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons