van der Horst

Is er nog een toekomst weggelegd voor het huidige Franse GT kampioenschap?

GT Tour
GT Tour
Het Franse GT Tour kampioenschap startte dit weekend in mineur op het circuit van Nogaro, slechts acht wagens stonden aan de start van de twee wedstrijden die er plaats vonden. Het toelaten van naast GT3’s van wagens uit andere klasses zoals LMP3 bracht dus geen soelaas. Stéphane Ratel, CEO van SRO Motorsports, kwam al snel op de proppen met het plan om een eigen kampioenschap op te richten en nadat een medewerker van de Franse autosport associatie de dag na de wedstrijd in de pers liet uitschijnen geen heil meer te zien in het verderzetten van het kampioenschap, gingen de poppen aan het dansen. Huidig promotor Oreca voelt zich verraden en reageert furieus en dreigt er nu mee om onmiddellijk te stoppen met het verder organiseren van het GT Tour.
Duqueine Engineering - Ligier JS P3 LMP3
Duqueine Engineering - Ligier JS P3 LMP3
Verleden jaar was de interesse van teams voor het GT Tour sterk gedaald wat zich vertaalde in snel slinkende deelnemersvelden. Toch gaf promotor Oreca de moed niet op en zocht samen met de teams naar middelen om het Franse GT kampioenschap ook dit jaar verder te zetten. Zo werd het format van de races gewijzigd en werden andere categorieën zoals LMP3 en GT Cup toegestaan deel te nemen aan de wedstrijden. Het mocht niet baten; slechts 5 Ferrari GT3 en 4 Ligier LMP3 daagden op voor de trainingen van de eerste manche in Nogaro.

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
Verrassend meldde Stéphane Ratel nog hetzelfde weekend dat hij de GT racerij in zijn thuisland wou redden en voor 2017 een nieuw nationaal door de FIA gesteund kampioenschap wou organiseren. Huidig promotor Oreca werd hiervan niet op de hoogte gebracht en nog groter was hun verbazing toen ze maandag via de lokale pers vernamen dat Dominique Roger, president van de commissie voor de circuitracerij van de FFSA (Fédération Française du Sport Automobile, de Franse tegenhanger van RACB) wou samenzitten om nog voor het einde van de week tot een oplossing te komen, welke er volgens hem in bestond om het GT Tour als topklasse te vervangen door de Supertourisme.

Mitjet Supertourisme
Mitjet Supertourisme
Het Franse Supertourisme kampioenschap wordt niet betwist met toerismewagens, maar gebruikt Mitjet wagens, kleine silhouettes voorzien van een koetswerk dat enigszins lijkt op dat van een bestaande GT- of tourismewagen. Jean-Philippe Dayraut, organisator van het Supertourisme kampioenschap, deed er nog een schep bovenop door te verklaren dat hij het helemaal ziet zitten dat zijn serie tot topklasse promoveert. Hij voegde er aan toe dat hij gemakkelijk 30 of meer Mitjet wagens aan de start kan krijgen, de serie mist enkel topnamen bij de rijders, maar dat is gemakkelijk te verhelpen met de hulp van de FFSA. Hij is er van overtuigd dat al bij de volgende manche de Supertourisme serie de hoofdmoot van het weekend moet vormen.  

Na al deze onthullingen reageerde Hugues de Chaunac, hoofd van Oreca, via een persbericht waarin hij het volgende zegt: “Ik ben volledig onthutst door de verklaringen over de toekomst van de GT racerij die de voorzitter van de FFSA via de pers meedeelde alsook door de verspreiding van het persbericht van SRO dat de oprichting van een nieuw GT-kampioenschap voor 2017 aankondigt. Deze verklaringen, voor mij de FFSA onwaardig, zijn gewoonweg onaanvaardbaar voor de teams en de piloten, alsook voor onze partners. Wij hebben het GT-kampioenschap altijd gesteund en wij waren altijd solidair met de FFSA ook in de meest moeilijke momenten. Iedereen kent de echte reden waarom teams en piloten vertrokken zijn naar andere kampioenschappen, Oreca had de mogelijkheid om te stoppen als promotor van dit kampioenschap, maar wij besloten door te zetten. Ik geef mijzelf en mijn organisatie nu enkele dagen om onze conclusies te trekken uit het gebeurde en om de nodige beslissingen te nemen.”  
       
Wordt zeker vervolgd...

Foto's: GT Tour, Mitjet Supertourisme & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FFSA GT Tour op vrijdag 1 april 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons