van der Horst

Mexico City: de start van een nieuw hoofdstuk

Pre Season Testen Valencia
Pre Season Testen Valencia
Het negende seizoen van de Formule E is niet zomaar een nieuw seizoen. Het is een nieuw hoofdstuk voor het nog steeds vrij jonge kampioenschap. Een nieuw chassis en enorm veel wijzigingen binnenin de hele paddock maken dat de kaarten grondig herschud worden aan de vooravond van het nieuwe tijdperk. Zoals elk jaar ontleedt Autosport.be elk team, maar gezien de vele verschuivingen beginnen we ditmaal niet met de uittredende kampioen bij de teams, maar bij de piloten. En dus beginnen we bij DS Penske.
DS Penske: Wie krijgt voorrang?
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Stoffel Vandoorne - DS Penske
Adieu Techeetah, enter Penske! Hoewel het een publiek geheim was sinds Monaco vorig jaar, blijft het nog steeds een verbazingwekkende ontwikkeling. Penske was niet het team dat stabiliteit toonde de afgelopen jaren. Zo versleet het al dertien piloten over alle seizoenen en eindigde het vorig seizoen nog als laatste met twee schamele puntjes. Maar toch gelooft DS wel in het Amerikaanse team. De Franse constructeur zocht naar een nieuw team gezien de financiële problemen bij Techeetah en Jay Penske wilde al langer als fabrieksteam fungeren. Natuurlijk, aan deze status zijn er ook voordelen verbonden. Zo neemt het Stellantis-merk ook Jean-Éric Vergne mee. Alleen bleef het daar niet bij, want met het opdoeken van het Mercedes team kwamen ineens ook twee interessante piloten vrij. Daar maakte DS gretig gebruik van om Stoffel Vandoorne in te lijven. Het gevolg: op papier is DS Penske het sterkste team in het veld en dat is ook bewezen tijdens de testdagen in Valencia. De vraag is wel alleen: wie krijgt er voorrang op wie? Hopelijk krijgen we geen situatie zoals voordien met António Félix da Costa.
Jaguar TCS Racing: eindelijk raak of net niet
Sam Bird - Jaguar TCS Racing
Sam Bird - Jaguar TCS Racing
Jaguar en de Formule E: het blijft een lastig huwelijk. Mitch Evans greep vorig seizoen net naast de titel na een opgave in Londen en ook Sam Bird had allesbehalve een goed seizoen in 2022. James Barclay blijft wel in de kansen van de heren geloven en wil maar één ding dit jaar: de titel. Maar als we de testdagen in Valencia moeten gebruiken als leidraad, dan is er nog wel wat werk te doen gezien Bird de zesde snelste tijd neerzette en Evans pas als achttiende de driedaagse afsloot. Als we vorig jaar bekijken, waren de resultaten in Valencia eerder omgekeerd en bleef het ook zo, al wil de Kiwi eindelijk de titel naar zich toe trekken. Zal het dit jaar eindelijk raak zijn voor het Britse team, of gaat men wederom een net-niet verhaal krijgen? Als het van Evans en Bird afhangt zijn zij klaar om de degens te kruisen met DS Penske.
Maserati MSG Racing: goede beslissingen en stabiliteit
Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Maximilian Günther - Maserati MSG Racing
Na jarenlang onder de naam Venturi te fungeren, ondergaat het team voor seizoen negen wel een make-over. Met het vertrek van Mercedes zocht het naar nieuwe opportuniteiten en een paar maanden later waren zij ineens het fabrieksteam van Maserati. Wel in hun nadeel is dat men twee belangrijke namen zag vertrekken met Susie Wolff en Jérôme D'Ambrosio. In de plaats zag men wel James Rossiter komen. Daarenboven komt men aan de start met een DS-aandrijving, die benoemd is naar Maserati. Maar in Valencia was het bijna nieuwbakken team één van de meest opmerkelijke. Bij de rijders zag men wel Nyck de Vries naar Formule 1 trekken, maar haalde Maximilian Günther binnen, die enorm ijverig was tijdens de testdagen en deze als snelste wist af te sluiten. En dan is er ook nog ene Edoardo Mortara, die de laatste jaren grote stappen vooruit heeft gezet. Maserati zou wel eens een interessant team zijn, al hangt het van twee zaken af: hoe goed de beslissingen zijn van bovenaf en hoe stabiel Günther gaat zijn, gezien hij voordien nogal graag van het ene uiterste resultaat naar het andere wilde gaan.
Mahindra Racing: nog een lange weg te gaan
Lucas Di Grassi - Mahindra Racing
Lucas Di Grassi - Mahindra Racing
Mahindra Racing is eigenlijk de laatste seizoenen nog maar een schim van wat men origineel voor ogen hadden. Dilbagh Gill en co wilden de top bestormen, maar sindsdien ging het meer de omgekeerde richting uit. Dat de geliefde Indische teambaas ook vertrok en vervangen werd door Frédéric Bertrand - voormalig bij de FIA -, geeft wel aan dat men een andere richting op wil gaan. Wel blijft men rekenen op Oliver Rowland als rijder, die vorig jaar nog een podium uit de brand sleepte. Wel vertrok Alexander Sims en werd Lucas di Grassi binnengehaald. Met zijn ervaring - overigens de enige die alle E-Prix gereden heeft - wil het team terug bovenaan meestrijden. Al beseft Bertrand maar al te goed dat het nog een lange weg te gaan heeft.
Avalanche Andretti Formula E: franchise team ten top
André Lotterer - Avalanche Andretti Formula E
André Lotterer - Avalanche Andretti Formula E
Als u weet hoe Amerikaanse teams in eender welke sport opereren, is Andretti een mooie adept ervan als franchise. Na toch wel een geslaagde operatie als fabrieksteam voor BMW moest het team op zoek naar een nieuwe partner en die vonden ze bij Porsche. Het merk uit Weissach zag ook de potentie van het team van Michael Andretti. Sinds Jake Dennis hun vaste piloot is, behaalde het elk seizoen wel minstens één overwinning. Het is dan ook logisch dat de Brit nog steeds aan boord blijft in het nieuwe tijdperk. Oliver Askew was vorig seizoen zijn teamgenoot, maar een echte puntenpakker was hij niet. Maar wie Porsche kent, weet dat het merk ook genoeg piloten heeft om te stallen in eender welk kampioenschap, en het stuurt dus ook André Lotterer richting het Amerikaanse team. De geruchten gingen de ronde dat de Duitser met Belgische roots zich alleen maar op het FIA WEC ging focussen, maar Lotterer is nog niet klaar met de Formule E. Zo wacht hij nog altijd op zijn eerste overwinning en hoopt Andretti op hem om de nodige punten te pakken. Al zal het wel af te wachten worden hoe zijn gedrag op de baan zal zijn, want hij is nu niet bepaald de meest geliefde piloot op dat vlak wegens de nodige crashes.
ABT CUPRA Formula E Team: de terugkeer
Nico Müller - ABT CUPRA Formula E Team
Nico Müller - ABT CUPRA Formula E Team
Na een jaar afwezigheid is ABT terug in de Formule E. Het Duitse team moest het kampioenschap verlaten gezien zij de franchise niet beheerden, want dit was in handen van Audi. Maar het hield Thomas Biermaier niet tegen om terug te keren naar de elektrische éénzitters. Voor die terugkeer rekent men op Mahindra voor de aandrijving en kan het ook rekenen op CUPRA als nieuwe partner. Beiden kennen elkaar van het Extreme E-kampioenschap en breiden die samenwerking nu uit naar de Formule E, vermoedelijk met het oog op de toekomst. Natuurlijk moest men ook op zoek naar piloten en met Robin Frijns en Nico Müller haalt menj twee jongens van het huis binnen. De vraag blijft hoe zij dit gaan aanpakken. Hoewel je een Spaans merk in je rug hebt, gaat het niet om een volledig fabrieksprogramma zoals ze vroeger gewend waren. Dit jaar mikken op de middenmoot?
TAG Heuer Porsche Formula E Team: bewijzen dat het klaar is
Pascal Wehrlein - TAG Heuer Porsche Formula E Team
Pascal Wehrlein - TAG Heuer Porsche Formula E Team
Porsche en Formule E: het is nog geen geslaagd huwelijk. Sinds het toetreden van het merk uit Weissach werd er wel een beter rendement verwacht, maar verder dan die ene overwinning, een handvol podiumplaatsen en een paar poles is het niet gekomen. Pascal Wehrlein mocht aanblijven, maar Lotterer moest plaats maken. Nu is het met António Félix da Costa niet de minste die men binnen bracht. De Portugees vertrok bij DS gezien hij niet de nodige kansen kreeg van het merk op verschillende vlakken. Voor DS een verlies, maar hij wordt wel onthaald door Porsche als diegene die hen een niveau hoger moet tillen. In theorie zou dit ook moeten lukken, maar zijn minder vorige seizoen en pas een twintigste plaats tijdens de testdagen doet vermoeden dat het nog een lange weg is vooraleer het rendement er echt uit gehaald wordt. Aan Porsche om te bewijzen dat het klaar is om eindelijk mee bovenaan te strijden.
Envision Racing: terug in de anonimiteit?
Nick Cassidy
Nick Cassidy
Envision Racing kende niet echt een bijzonder goed seizoen. Hoewel Frijns zich in de debatten vooraan mengde, kwijnde het team naarmate het seizoen vorderde steeds verder weg van de titel. Ook Nick Cassidy reed, op zijn glijdende overwinning in New York en een podium in Londen na, geen topseizoen en zo eindigde het team op een vijfde plaats. Daarenboven moest Sylvain Filippi op zoek naar een nieuwe aandrijving, gezien Audi ook de stekker er uit trok en ook naar een nieuwe piloot. Voor het eerste blijft het Britse team ook in eigen land en rekent het nu op Jaguar. Voor de piloot werd het een opmerkelijke transfer, want het was niemand minder dan Sébastien Buemi die overkwam van Nissan. De Zwitser presteerde nooit zo zwak als vorig seizoen en had nood aan nieuwe lucht. Gaat de voormalige kampioen vleugels geven aan Envision Racing? Of eindigen hij en Cassidy in de anonimiteit? De eerste races zullen veel uitklaren.
NIO 333 Racing: goede krik gevraagd
Dan Ticktum - NIO 333 Racing
Dan Ticktum - NIO 333 Racing
Hoewel NIO vorig seizoen eens niet de rode lantaarn was, echt goed kon je het resultaat wederom niet noemen. Beide piloten behaalden maar één keer punten en toevallig ook in dezelfde race. Sommige teams zouden het al lang opgegeven hebben, maar niet het Chinese merk. Net zoals Mahindra waren zij één van de eersten die zich op de Gen3-regels smeten. Maar het opmerkelijkste is hun rijdersbezetting. Oud dienaar Oliver Turvey werd opgeofferd. De Brit zat al enorm lang bij het team en hoewel iedereen hem een beter zitje gunde, liep het helemaal anders af. In zijn plaats komt Sérgio Sette Câmara. De Braziliaan was bij Penske meer in de achterste gelederen te vinden maar hoopt op beterschap. Kan hij samen met Dan Ticktum - die één van zijn twee overwinningen in Macao opgebruikt heeft als pasmunt - het team terug naar een hoger niveau tillen? Het is te hopen dat zij een goede krik hiervoor hebben.
Nissan Formula E Team: theorie en praktijk
Sascha Fenestraz - Nissan Formula E Team
Sascha Fenestraz - Nissan Formula E Team
Nissan kan kort en bondig zijn betreffende vorig jaar: het was ronduit slecht. Buemi scoorde nog op regematige basis wat punten hier en daar, maar Günther kon niet bevestigen. Maar niet alleen voor de schermen, ook erachter rommelde het. Zo zette Nissan DAMS aan de deur, al behield het wel de uitvalbasis in Frankrijk en kwam het volledig programma in het bezit van het Japanse merk. En terwijl Buemi richting Envision Racing trok, zette het team Günther aan de deur. Twee nieuwe piloten waren nodig en die haalden zij - oh ironie - in Frankrijk. Norman Nato is terug en krijgt het gezelschap van landgenoot en debutant Sascha Fenestraz. Het objectief is simpel: het merk eindelijk op de rails krijgen. Maar wat in theorie simpel klinkt, kan in de praktijk wel eens anders verkeren. 
Neom McLaren Formula E Team: de verrassing?
René Rast - Neom McLaren Formula E Team
René Rast - Neom McLaren Formula E Team
Je zou kunnen stellen dat McLaren precies een verzamelwoede heeft qua kampioenschappen. Zo zijn zij actief in de Formule 1, IndyCar, Extreme E en nu ook Formule E. Al heeft Zak Brown en co wel één voordeel: ze hoefden geen compleet nieuw team opbouwen. McLaren nam alles over van Mercedes, inclusief het personeel, en gezien die de laatste twee titels behaalden, beginnen zij bij McLaren niet vanaf nul. Qua piloten was er wel een verrassing met René Rast en Jake Hughes. De Duitser deed het niet slecht in zijn vol seizoen met Audi, en dat was ook het geval bij de testen in Valencia. Al was het wel Hughes die de meeste aandacht op zich vestigde met een vierde tijd in die drie dagen. Zullen zij de grootste verrassing worden dit seizoen? We zullen het zien, startend deze zaterdag.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op donderdag 12 januari 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons