Ook Nicolas Bever kiest voor Ford Fiesta Sprint Cup
Zoals zovele andere jongeren kreeg ook Nicolas via zijn vader de smaak te pakken voor de racerij. Sterker. Papa Bever bouwde zelf de genaamde formule BB, een replica van de Formule 1 van Alain Prost! Nicolas was toen amper twee jaar oud! Met elf lentes op de teller volgde het echte karten waarna hij vanaf 2005 furore begon te maken in de provinciale en regionale ASAF-competities en in 2007 geselecteerd werd voor de internationale finale IAME in Spanje, goed voor een tweede plaats. In die jaren nam hij het daar op tegen Bertrand Baguette, Jérôme D’Ambrosio of Fred Vervisch. Op Belgisch niveau werd hij in 2009 kampioen in x30 Senior.
Na een korte pauze zagen we Nicolas voornamelijk in etmaalraces zoals de 24 Uren Karting Spa-Francorchamps en waagde hij nog zijn kans in het RACB RX Rallycross-stuurwiel, waarvoor 175 kandidaten zich inschreven en hij na de laatste selectie de Top 6 haalde, maar het uiteindelijk moest afleggen tegenover finalist Régis Gosselin.
“Daarop ben ik ingegaan op het aanbod van mijn vriend Benoît Visnovsky om aan te treden in endurance-karting 4-takt en dat smaakte naar meer. Met KMRS hebben wij ons daarop toegelegd op internationale 24 uursraces. Wij behaalden meerdere overwinningen en podiumplaatsen in het WEK, World Endurance Karting.”
In 2013 beleefde hij ter gelegenheid van de 25 Hours zijn eerste ervaring in de Fun Cup en dit als kopman van een ploeg die bestond uit zuivere debutanten/werknemers van een deelnemende sponsor.
“Dankzij mijn doen en laten daar en ook geholpen door de tussenkomst van mijn vriend en vroegere tegenstrever Lorenzo Donniacuo, kreeg ik in 2019 een mooi aanbod van Milo Racing. Daaropvolgend heb ik in 2021, 2022 en 2023 opnieuw voor Milo Racing gereden. Met een overwinning bij de tweezitters in 2021 en vorig jaar een derde plaats in de klasse Pure.”
Het is uiteindelijk dankzij Jo Lambrecht van Oeste Racing en geholpen door trouwe partnerszoalsCTG Luxembourg PSF, AF Pneus Car Center Messancy, Wikitree Group en Switch IT dat Nicolas besloot om zich te oriënteren naar de Ford Fiesta Sprint Cup.
“Hoewel een groot gedeelte van mijn carrière zich afspeelde in endurance, blijft sprintracerij mijn voorkeur wegdragen, het was mijn eerste liefde,” lacht de ondertussen 37-jarige Nicolas. “Om in langeafstandraces een goed resultaat te verkrijgen, ben je steeds afhankelijk van de andere rijders waarmee je een formatie vormt. Dat is precies het aspect dat mij aansprak om de overstap te maken naar de Ford Fiesta Sprint Cup: ik ben alleen vanaf de eerste tot de laatste ronde verantwoordelijk voor het uiteindelijke score en niemand anders!”
Op uitzondering van de recente testdag op Circuit Zolder zat Nicolas nog niet veel achter het stuur van de Fiesta in Cup-versie.
“Tegenover de meer ervaren Tomas De Backer of zelfs Tristan Foldesi zit ik op het vlak van de kennis van de Fiesta met een zekere handicap. Wie mij een beetje kent, weet dat ik in competitie tot het uiterste ga en er alles aan ga doen om vooraan mee te kunnen spelen. Ik kan geen vrede nemen met een figurantenrol, dus, ja, zij die voor de overwinning gaan, moeten wel degelijk met mij rekening houden! Ik wil winnen!”
Benelux Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet