van der Horst

Ronde door Vlaanderen: Nabeschouwing van de organisatoren

De Ronde door Vlaanderen zat aan zijn 22ste editie en heeft dus al de status van een klassieker. Anno 2022 werd die gehouden onder “marathon” reglementering. Voor wie van iets langere wedstrijden houdt dus een absolute zegen. De winst, die ging naar een paar monumenten, Kurt Vanderspinnen en Bjorn Vanoverschelde.
  • STX Motorhomes
Op zaterdag krabbelde het land recht na de doortocht van winterstorm Eunice, een subtropische cycloon die zich toonde onder de vorm van een beukende zuidwester. Maar in Nieuwkerke, in het West-Vlaamse Heuvelland, gingen de deelnemers aan de Ronde door Vlaanderen op pad. Met een grote zwaai over Veurne, gingen ze dan langs de kust om daarna via Ieper en Diksmuide richting finish te gaan. De openingszetten waren voor de jonge co-piloten als Julie Cole (aan de zijde van Sam De Wolf op de Porsche 924) en de jonge Valentin Charlet (met Bernard Verstraete op de Toyota Corolla GT). Maar gaandeweg vochten de routiniers zich naar voren.

Voor de schifting zorgde de TKS (“Tijd Controle op de Seconde”). Een nieuwigheid in het Vlaamse landschap maar iets dat in de Waalse regularity rally’s gebruikelijker is. Het is een tijdsopnamesysteem via GPS, waar de deelnemers op de seconde precies moeten passeren. Een hele uitdaging waar heel wat strafpunten kon rapen. Tegen de middag werd Kurt Vanderspinnen, op de Ford Cortina Lotus, door Bjorn Vanoverschelde naar de leiding geloodst en het duo stond die positie niet meer af tot de finish. Jurgen De Bruyne stuurde de Toyota Corolla op aangeven van zoon Tim naar de tweede plaats, voor oud-winnaars Gauthier Decavele en Kenneth Verté (Volvo Amazon). Verstraete en Charlet strandden uiteindelijk aan de voet van het podium.

Bernard Verstraete (4de plaats): “de Ronde is nooit afgelopen tot de finish”

“Ik kwam voor de zesde keer aan de start van de Ronde door Vlaanderen en ieder jaar is het concept een beetje verschillend en lukken de organisatoren erin om andere “valstrikken” op te zetten. Ja, je kan zeggen dat we van deze wedstrijd houden. Vorig jaar schoof de focus duidelijk naar oriëntatie boven de regelmatigheidsritten. Dit jaar meldde de organisatie dat niemand verloren zou rijden, maar we konden moeilijk geloven dat de navigatie zonder valstrikken zou zijn. En inderdaad, op de kaarten moest je goed uitkijken en vooral geen details overslaan. Samen met mijn nieuwe co-piloot, de jonge Fransman Valentin Charlet, waren we beducht op valstrikken aan het einde van de wedstrijd. Op de laatste bladzijde van het roadbook kregen we nog vijf “eenvoudige” bol-pijl situaties. Eind goed, al goed dachten we. Alleen, zoals vele andere deelnemers zagen we niet dat die nota’s niet in de juiste volgorde stonden! Daardoor misten we de laatste TKS en kregen in één klap 5 punten straftijd. Op een totaal van 15,9 punten doet dat pijn. Maar zo gaat dat nu eenmaal. De “Ronde” is nooit afgelopen tot de finish. In ieder geval een bedankje aan de organisatie voor deze mooie
wedstrijd, met veel ritme in de namiddag, en vooral bedankt aan de mensen die de controleposten hielden in de stormwind en regen. Zonder hen zouden we niet kunnen rijden...”

Bjorn Vanoverschelde, winnaar: “Blij de jonge co-piloten vooraan te zien”

“Normaal hadden we de Lea Francis Hyper hier willen testen want we rijden er een Britse wedstrijd mee in de categorie “pre-war”. Maar Kurt belde me om te zeggen dat de wagen niet klaar was en we met de Cortina aan de start kwamen. We waren de hele dag als eerste op de baan maar hadden niet echt last van de gevolgen van de storm. In de wedstrijd werd het verschil niet gemaakt op de RT’s maar wel op de navigatie. Door de TKS, waar je tot op de seconde strafpunten kan rapen, moet je snel beslissen op de kaartsituaties. Je kan immers niet een minuut wachten, zoals anders, maar je moet mikken op de seconde juist voorbij de sensor te rijden. Er was dus weinig ruimte voor correctie en de moeilijkheden die de organisatie legde voor zo’n TKS moest je dus snel kunnen oplossen. De organisatie was, zoals altijd, uitstekend. Van de 22 edities reed ik er zeker 17 of 18 en het zal mijn tiende zege zijn. Ik rij deze wedstrijd graag. Maar achter ons kwamen toch veel jonge copiloten met Tim De Bruyne, Kenneth Verté, Valentin Charlet... Het is goed om te zien dat deze jonge garde van navigatoren vooraan meestrijdt.”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op vrijdag 25 februari 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons