van der Horst

São Paulo: onwaarschijnlijke overwinning voor Mitch Evans na chaotische wedstrijd

Mitch Evans
Mitch Evans
De São Paulo E-Prix in het kader van de Formule E zit erop en het is Mitch Evans (Jaguar) die een onwaarschijnlijke overwinning heeft gepakt. De Kiwi vertrok van de laatste plaats, maar met behulp van een zeer sterke Attack Mode, een safety car-periode en twee rode vlaggen wist hij de wedstrijd te winnen, voor António Félix da Costa en rookie Taylor Barnard (McLaren). Een van de twee rode vlaggen werd veroorzaakt door een crash waarbij regerend kampioen Pascal Wehrlein (Porsche) over de kop ging. Stoffel Vandoorne (Maserati) eindigde net buiten de punten op een elfde plaats.
Start 2024 Formule E São Paulo E-Prix
Start 2024 Formule E São Paulo E-Prix
Nog voor de race goed en wel gestart was, kwam Robin Frijns (Envision) al in de problemen. Zijn wagen viel compleet stil, waardoor de startprocedure werd gestaakt en de Maastrichtenaar van de grid moest worden weggeduwd. Toen de race uiteindelijk begon, nam Oliver Rowland (Nissan) meteen de leiding. Hoewel de start relatief ordelijk verliep, was het na twee ronden al voorbij voor Jake Hughes (Maserati) en Nico Müller (Andretti), die beiden de muur raakten net na de chicane.

Bij de herstart namen Nick Cassidy (Jaguar) en Stoffel Vandoorne (Maserati) als eersten hun Attack Mode. De kracht van de vernieuwde Attack Mode in de Gen3 Evo werd al snel duidelijk: Cassidy sneed moeiteloos door het veld en lag binnen twee ronden aan kop. Maar toen de overige rijders hun Attack Mode activeerden, viel Cassidy terug. Dat stelde Norman Nato (Nissan) in staat om de leiding over te nemen, al was dat van korte duur. Hij kreeg samen met de beide McLarens een penalty voor overmatig energieverbruik. Intussen had Mitch Evans, die van de laatste plek was gestart, zich al naar de top 5 opgewerkt.

Toen Rowland en de Porsche-rijders Pascal Wehrlein en da Costa hun tweede Attack Mode activeerden, namen zij de leiding over. Maar dat duurde niet lang, want een rode vlag onderbrak de race door een technisch probleem bij Jake Dennis (Andretti) in de eerste bocht. De wedstrijd lag een halfuur stil, gevolgd door een staande herstart. Een cruciaal detail: beide Jaguars moesten hun tweede Attack Mode nog activeren, wat hen een strategisch voordeel gaf.

Bij de herstart stond Rowland opnieuw op de tweede plek, wat hem weer in een gunstige positie bracht om de leiding te heroveren. Hij leidde voor Maximilian Günther (DS Penske), da Costa, Wehrlein en Edoardo Mortara (Mahindra). Cassidy, die kort daarna zijn tweede Attack Mode activeerde, zette de jacht in op Rowland vanaf de zesde plek. Rowland wist een gat te slaan, maar zijn inspanningen waren vergeefs: ook hij kreeg een drive-through penalty. Intussen gebruikte Evans zijn laatste Attack Mode en nam hij de leiding over.

Jaguar leek op weg naar een onwaarschijnlijke 1-2, maar die droom spatte uiteen toen da Costa en Günther een inhaalbeweging plaatsten op Cassidy . Terwijl Wehrlein zich ook in de strijd mengde bij de chicane, ging het mis: Günther, Cassidy en Wehrlein gingen alle drie breed door de bocht. Cassidy raakte de DS Penske en botste kort daarna met de Porsche, waardoor Wehrlein over de kop vloog. De wedstrijd werd onmiddellijk opnieuw stilgelegd. Gelukkig bleef Wehrlein ongedeerd, maar de race lag opnieuw twintig minuten stil voor de laatste vijf ronden.

In de herstart zette da Costa Evans zwaar onder druk, maar de Kiwi hield stand en behaalde een verrassende overwinning. Rookie Taylor Barnard (McLaren) eindigde knap als derde, net voor zijn teamgenoot Sam Bird, ondanks de penalty die beiden kregen in het eerste deel van de race. Mortara maakte de top 5 compleet.

Vandoorne begon sterk na de activatie van zijn eerste Attack Mode, maar zakte daarna terug naar de achterhoede net buiten de top 10. Bij de laatste herstart mocht hij als twaalfde starten en kon hij nog één plek winnen, maar hij eindigde net buiten de punten als elfde.

Hiermee is het Formule E-seizoen officieel van start gegaan. De volgende race staat gepland op 11 januari in Mexico City.

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 7 december 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting São Paulo.
  • LTF

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons