van der Horst

Sezoens Regularity: Nabeschouwing van de organisatoren

De “Sezoens”, het blijft toch iets bijzonders. De Sezoensrally staat in het BK Rally te boek als een rally met een eigen karakter. Het unieke parcours met de Maaskiezel is daar niet vreemd aan. Wat een buitenkans dus als je de proeven van de Sezoensrally kan rijden als deelnemer aan de Sezoens Regularity!
Het Regularity rijden is echter een heel ander beestje dan het rallyrijden. Hier spelen de opgelegde gemiddelde snelheden over het traject. Regelmaat en juistheid dus, en niet de pure snelheid. De deelnemers aan de Sezoens Regularity kregen twee lussen voorgeschoteld, twee passages op de klassementproeven van Gerdingen, Steenberg, Goolder, De Hees en Veldhoven. Van bij aanvang tekenden zich de protagonisten af: Jurgen en Tim De Bruyne in de Toyota Corolla GT, Sam De Wolf en Julie Cole in de Porsche 924 en Filip Dierckx en Bas Stessens op de BMW E30 325i. Benny Nuyts en Peter Hemelaer leken met de Ford Sierra lang kans te maken op ten minste een podiumplaats, maar ze moesten ergens halverwege de rol lossen. Ook vader en zoon Paul en Sander Van den Wyngaert, in de VW Corrado 16-klepper, leken
lang aanspraak te kunnen maken op een plaatsje op het podium, maar zij werden onderweg nog gehinderd door een andere deelnemer en moesten hun kansen vaarwel zeggen.

De wedstrijd werd vooral beslecht op de posities die werden behaald wanneer er niet goed werd gescoord. Getuige de vierde plaats van Sam De Wolf en Julie Cole. Winst met de Porsche 924 op Steenberg en de tweede passage in De Hees, en nog tweede plaatsen op Goolder en Veldhoven. Desondanks strandden ze aan de voet van het podium. Dat staat in rechtstreeks contrast met Julie Kenis en Bjorn Clauw op de BMW 325. Zij lieten geen enkele winst noteren op de individuele proeven, maar scoorden wel een resem top 5 plaatsen, en dat leverde hen de derde podiumtrede in het eindklassement op. Het was een andere zaak bij Filip Dierckx en Bas Stessens. Zij gingen er stevig tegenaan met de BMW E30 325i, maar hielden ook een oog op de regelmaat. Met twee scratches en een handvol ereplaatsen mochten ze beslag leggen op de tweede plaats in het eindklassement. Blijven er nog de winnaars. Jurgen en Tim De Bruyne waren van bij aanvang goed mee in het verhaal. Ze plaatsten de Toyota Corolla GT driemaal als beste en vulden aan met twee top-3 plekken en dat was voldoende voor de eindzege in de Sezoens Regularity. Voor de jonge Tim De Bruyne reeds zijn derde in het rijtje!

Tim en Jürgen De Bruyne, winnaars Sezoens Regularity, Toyota Celica GT

“Het was een wedstrijd die werd beslist op regelmaat maar eigenlijk was het spijtig dat er alleen maar werd gemeten op de eindtijd. Nu, dat zijn we wel gewend. We zaten dan wel goed, maar het maakt het allemaal wat minder ‘regularity’. Als er gemeten wordt op meerdere punten dan weegt de regelmaat nog meer door en daarom ook dat we eigenlijk pleiten voor een systeem met transponders. Dat geeft een beter en eerlijker beeld. Maar goed, onze zege, en de prestaties van onze concurrenten bewezen dat je ook plezier kunt combineren met regelmaat. De Maaskiezel vormde niet alleen een uitdaging voor de snelheidsrijders van de rally maar ook voor ons was het dikwijls moeilijk om onze tijden juist te rijden. De Sezoens is een mooie wedstrijd, uitdagend en ook nog eens zeer goed georganiseerd. Dat zagen we van bij de ontvangst. Alles werd overal zeer goed aangeduid en uitgelegd en dat was een plezier voor iedereen. Tijdsgebrek is de reden dat we in eerste instantie à la carte zullen rijden. We pikken er onze wedstrijden uit zoals de Belgian Westhoek Classic, de Eifel Historic en misschien nog een Waalse wedstrijd.”

Michaël Lambrechts en Bram Van Herck, 23ste plaats, BMW, een relaas vanuit het peloton

“Mijn vaste co-piloot was afwezig en dus kwam er met Bram een nieuw gezicht in het team. Nu, een roadbook was hem niet helemaal onbekend evenmin als het lezen van de nota’s. Dit betekende dat het ritme er al in zat van bij de eerste proef. In de eerste lus liep alles heel vlot behalve een keertje rechtdoor op een kruispunt in de bossen en enkele bochten die we moeilijk konden nemen. Het hoort erbij. De voornaamste reden was dat onze voorligger kort voor ons reed en we dus weinig zagen door het stof. Alles bleef vlot lopen al blijft het rijden op de Maaskiezel toch een speciaal gegeven, maar wel leuk! In de namiddag stonden er nog 5 proeven op het programma maar het parcours lag er door de vele passages ondertussen al wat minder goed bij. Het was oppassen geblazen en zeker met onze achterwiel aangedreven wagen werd het soms toch spannend. De eindconclusie? We hebben kwamen aan de finish op alle proeven en we reden zonder schade. Het was een vlotte, leuke, en succesvolle wedstrijd!”

Persbericht VAS Rally



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op woensdag 18 mei 2022.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons