Spa-Classic: Qvick Motors BMW 320i E21 Turbo maakt racedebuut
De wagen werd er ingedeeld in de de Classic Endurance Racing 2, waar we GT’s en 2 liter Prototypes terugvinden die op het einde van de seventies en begin eighties van vorige eeuw uitkwamen in sprint en endurance races. Erik Qvick: “Onze wagen werd in deze serie ingedeeld alhoewel het niet ideaal is, de wagen moet het opnemen tegen een groot aantal proto’s en het aantal GT’s die uitkomen in dezelfde klasse is beperkt. Dus vooraan meestrijden zit er niet in. Onze wagen komt veel meer tot zijn recht in de DRM Cup georganiseerd in het kader van de DTM Classic serie. Daarom nemen we ook deel aan de races van die cup die plaats vinden op de Nürburgring en de Red Bull Ring later dit jaar.”
Zien we de wagen nog vaker dit jaar, Erik Qvick verduidelijkt: “De Classic Endurance Racing serie is een prachtig kampioenschap dat tevens zeer goed georganiseerd wordt. Wij werden hier heel goed onthaald en staan dus zeker open om er nog eens te rijden. We hadden graag deelgenomen aan de Le Mans Classic, maar we kregen een invitatie om de wagen te presenteren op het Goodwood Festival of Speed en moesten dus een keuze maken, het werd dus Goodwood.” Wat de race zelf betreft was de Oostendse rijder lyrisch: “Na wat gesleutel aan de wagen de vorige dagen verliep de race fantastisch. De wagen liep gesmeerd en we kenden geen enkel probleem. Ik heb genoten en meer konden we niet verwachten en het behaalde klassement was dan ook van weinig tel.”
Wat brengt de toekomst? “De wagen kon rekenen op heel wat interesse van de andere aanwezige concurrenten. Maar pas op er wordt hier op heel hoog professioneel niveau gewerkt, de top teams moeten niet onder doen voor de topteams in de huidige internationale series. Veel rijders zijn ook competitief ingesteld en willen dus ook een wagen hebben die kan meestrijden voor de ereplaatsen in de klasse. Voor onze BMW 320i E21 Turbo is er wel nog groeimarge in prestaties. Zo is de wagen momenteel nog uitgerust met een “kleine” motor, later zetten we er een krachtigere motor in. Ook het differentieel zal vervangen worden en verder zijn er nog tal van kleine details waar we kunnen op werken om de wagen nog meer potentieel te geven. Of we nog meerdere replicas bouwen en hoeveel, is momenteel nog koffiedik kijken.” besluit de tovenaar uit Oostende.
Foto's: Niels Vaeck
Tweet