van der Horst

Stofzuigerfabrikant Dyson gaat elektrische wagen ontwikkelen

Sir. James Dyson
Sir. James Dyson
Dyson is bezig met de ontwikkeling van een elektrische wagen, dat heeft de oprichter van het stofzuigerbedrijf Sir James Dyson verteld aan zijn werknemers. In een memo gericht aan alle werknemers vertelt de Brit dat hij rotsvast gelooft in zijn project en 2 miljard Britse Pond investeert om het ondertussen 400-koppig ontwikkelingsteam te ondersteunen. Hoe de wagen er moet uitzien, is niet geweten, wel wordt er een lanceerdatum vooropgesteld voor 2020.
Hoewel de stap van stofzuiger naar auto groot lijkt (de F1-wagens dit decennium even buiten beschouwing gelaten), heeft Dyson naar eigen zeggen wel al stappen gezet in de automotive-sector. "In maart 1990 werkte een team bij Dyson aan een cycloonfilter die aangebracht kon worden op het uitlaatsysteem van een wagen om [Diesel] partikels op te vangen. Tegen 1993 hadden we enkele werkende prototypes, waarna het team een doorontwikkelde versie produceerde. Tot onze frustratie was er op dat ogenblik niemand geïnteresseerd in het systeem. De sector gaf aan dat het verwerken van de verzamelde partikels een te groot probleem was. Beter is ze gewoon in te ademen zeker?", vertelde Dyson.

De Brit gaat verder met een situatieschets waarin hij aangeeft dat overheden "propere" Diesel-motoren subsidieerden en de grote autoconcerns regelgevingen omzeilden, waarna de steden vol met smog-producerende vervoersmiddelen geraakten. "Een probleem dat anderen negeren", iets wat Dyson blijkbaar niet wil doen. "Eerder dan uitstoot filteren aan de uitlaat, hebben we vandaag de mogelijkheid om het op te losssen aan de bron", waarbij Dyson laat uitschijnen een revolutionaire batterij-technologie in ontwikkeling te hebben die de elektrische wagen moet aandrijven.

Hoeveel de voorlopig naamloze wagen moet kosten, hoe de technologie er uit ziet en waar het geheel geassembleerd wordt, is nog niet geweten. De geruchten dat Dyson een auto ontwikkelt zijn hoegenaamd niet nieuw; reeds vorig jaar berichtten de Britse media daarover, nadat de overheid de informatie (ongewild) gepubliceerd had in een document. James Dyson gaf toen geen commentaar, maar doet dat dus deze week wel via de aankondiging naar zijn werknemers. Ook technologiereuzen Apple en Google zouden aan een elektrische bolide werken.

Foto: Dyson

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op woensdag 27 september 2017.
  • VR Racing

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons