van der Horst

24H Le Mans: Testdag: Toyota met 1–2 - Porsche primus in GTE

Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Toyota Racing - Toyota TS040 - Hybrid
Toyota heeft vandaag tijdens de traditionele testdag voor Le Mans de ambities voor de etmaalrace later deze maand aangestipt. De Japanners bleven met beide wagens een duo Audi's voor, terwijl de snelste Porsche vervolgens pas aantikte op meer dan anderhalve seconde. In GTE hield de Manthey-Porsche nipt de 8 Star (AF Corse) Ferrari af, deze laatste was weliswaar uitkomend in GTE-Am.
De testdag voor de 24h van Le Mans in beeld gebracht
Toyota sloot de test dus af met beide wagens bovenaan de tijdstabellen, waarbij de wagen van Davidson/Lapierre/Buemi de zusterbolide van Wurz/Sarrazin/Nakajima voorafging. Geen van beide TS040 Hybrids kenden bovendien problemen en dat is zeer bemoedigend te noemen voor de etmaalrace over twee weken, ook in de twee eerste WEC races was Toyota duidelijk al in goede vorm. Voor Audi was het aanklampen geblazen, want waar de #3 R18 e-tron quattro na de eerste vier uur durende sessie nog snelste was, knaagde Toyota in de namiddagsessie nog bijna drie seconden van hun snelste tijd, terwijl Albuquerque/Bonanomi hun chrono niet meer verbeterden.

De testdag voor de 24h van Le Mans in beeld gebracht
De eerste Porsche 919 Hybrid, het exemplaar van Dumas/Jani/Lieb sloot als vijfde aan, na de Audi van Di Grassi/Duval/Kristensen. De beide Rebellion R-One zaten, logischerwijze, achteraan het LMP1-pak op meer dan acht seconden van de snelste Toyota; een deel van die achterstond weet men aan de Balance of Performance, al is het Zwitserse team de gloednieuwe wagen nog steeds aan het ontdekken. De dag eindigde evenwel in mineur voor de Zwitsers nadat Nick Heidfeld in de Porsche curves de banden in vloog.

Sébastien Loeb Racing - Oreca 03 - Nissan
Sébastien Loeb Racing - Oreca 03 - Nissan
In LMP2 voerde Signatech Alpine in de voormiddag nog het veld aan, maar na de lunch zette Roman Rusinov de G-Drive Racing Morgan stevig op kop met een halve seconde marge op Murphy Prototypes Oreca 03 en bijna anderhalve seconde op de Alpine A450 en de debuterende Oak Racing Ligier JS P2. De Oreca 03 van onder meer onze landgenoot Laurens Vanthoor, voor alle duidelijkheid in Le Mans niet aan de start met deze wagen, sloot af op een achtste stek en Vanthoor is daarmee ook meteen gekwalificeerd voor het geval er ergens nog een zitje zou vrijkomen.

Porsche Team Manthey - Porsche 911 RSR
Porsche Team Manthey - Porsche 911 RSR
Waar Ferrari in GTE zowel in de Pro als de Am-klasse voor de middag snelste was, zette de immer snelle Frédéric Makowiecki het merk uit Stuttgart na de pauze op kop voor een kwartet Ferrari's. Zoals gemeld was de eerste van die Ferraristi het 8 Star exemplaar, uitkomend in de GTE-Am klasse. De eerste Corvette klopte aan als zesde, maar ook na de Vette volgden wederom een kwartet Ferrari. De snelste Aston Martin, het exemplaar van Mücke/Turner/Senna, moest meer dan twee tellen toegeven. Het was evenwel niet allemaal rozengeur voor Porsche, want de #91 bleef in de namiddag in de garage nadat Jörg Bergmeister zijn rempunt miste in de Ford-chicane. De 911 RSR ging even de lucht in en knalde tegen de grond. Uit voorzorg besloot Porsche de wagen niet meer de piste op te sturen, ondanks het feit dat deze volgens het merk slechts lichte schade had. ProSpeed Competition sloot de dag af net buiten de top 15.

In handen van onze landgenoot Wolfgang Reip sloot de Nissan ZEOD RC de dag af met een 3:52.574 als snelste chrono. Daarmee bevindt de experimentele bolide zich wat in niemandsland 7 seconden achter de traagste LMP2 en 5 seconden voor de eerste GTE.

Over tien dagen gaat de actie in Le Mans opnieuw van start, met een vrije training.

--- Uitslag Testdag 24 Uren van Le Mans 2014 (PDF) ---

Elders op Autosport.be vindt u foto's van de Le Mans Testdag 2014.

Foto's: RIP



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons