van der Horst

Virtual Belcar: minder wagens, minder klasses, meer strijd verwacht

Start 2022 Virtual Belcar Nürburgring
Start 2022 Virtual Belcar Nürburgring
Terwijl veel kampioenschappen uit de fysieke wereld ontwaken uit de winterstop, is dat ook het geval voor hun virtuele broertjes. Deze vrijdag start het vierde seizoen van de Virtual Belcar op het befaamde circuit van Sebring. Tijdens de winterpauze moesten Ronald Moons en Andy Jaenen zich vooral buigen over een aantal aanpassingen in het reglement en zagen we verder ook een klasse verdwijnen met het wegvallen van de TCR's. Ook het aantal deelnemende wagens ligt wat lager voor dit jaar, maar toch verwachten we vuurwerk in elke klasse. Een voorbeschouwing op de seizoensopener.
  • Powercars
Flemish Simsports Red by Viraco - Hyundai Elantra N TCR
Flemish Simsports Red by Viraco - Hyundai Elantra N TCR
Vorig jaar was het al pijnlijk duidelijk dat de TCR's niet meer in trek waren, met maar vier wagens aan de start en drie aan de meet. Moons probeerde de klasse nog te redden met de optie om de Toyota GR86 er aan toe te voegen, maar ook dan bleef de interesse uit. Daardoor zullen er deze vrijdag maar drie klasses aan de start verschijnen, waar ook in het tussenseizoen aan gesleuteld is. Na de ietwat chaotische Virtual 24 Hours of Zolder vorig jaar, rees er vanuit de deelnemers de vraag om toch een minimum iRating te hanteren, vergelijkbaar met de FIA categorieën brons, zilver, goud en platina. Dat moet de meer ervaren piloten meer kansen bieden, al bestaat er wel een uitzondering voor rijders die reeds in het verleden hebben deelgenomen.

Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
En daarmee zijn we bij de deelnemers aanbeland. Belcar 1 is - zoals de vorige jaren - de topklasse. Arnage Competition is terug van de partij om nogmaals hun titel te verdedigen in de klasse, al bleek vorig jaar dat ze die niet zomaar cadeau kregen. Vooral tijdens de Virtual 24 Hours of Zolder was Valkyrie Exype Competition een geduchte tegenstander die zonder enig probleem de winst pakte. Wel opvallend is dat zij overschakelen van Lamborghini naar Audi. Verder vinden we in de deelnemerslijst van vijtien wagens een mix van vaste waarden en nieuwe teams. BOUTSEN-VDS by UNDERCUT valt in die laatste categorie. Tot slot ook een mooie vermelding voor SIMPACT x NOIZEZZ, het team waar onder meer commentator Hasse Rømer aan verbonden is. Al beloofde hij plechtig tijdens zijn bezoek aan de podcast van de Virtual Belcar onpartijdig te blijven.

GTE Racing by RED ANT - Porsche 911 GT3 Cup (992)
GTE Racing by RED ANT - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Belcar 2 houdt de stijgende lijn aan. Weer twee extra Porsche's 911 GT3 Cup (992) verschijnen er aan de start. Hoewel GTE Racing by Xenum de uitgelezen favoriet is na hun huzarenstukje van vorig jaar, zal het heus geen walkover worden voor het team. Arnage Competition liet verstaan in elke klasse minstens een wagen in te zetten en dat is ook hier het geval, met als aanvoerder Coen Klopman. Hoewel de Nederlander al drie titels op zak heeft in twee verschillende klassen, is er nog altijd ruimte voor een extra eindtrofee. Ook Valkyrie breidt uit naar deze klasse en rekent daar op Scandinavische hulp, terwijl er zich twee bekenden uit de Virtual Belcar Skylimit Sprint Cup, meer bepaald Lucas Wijnant en Milan Feytons, komen mengen in de debatten. Tot slot heeft RPM ook nog Vince Peeters kunnen strikken, die de titel in het tweede seizoen pakte en nu ook zijn strepen verdient in de uiterst competitieve IVRA League. En natuurlijk ART Simracing, dat vorig jaar tot het einde meedingde naar de titel.

Traxxis by JWS Motorsport - Aston Martin Vantage GT4
Traxxis by JWS Motorsport - Aston Martin Vantage GT4
Tot slot is er nog Belcar 3, voorbehouden aan de GT4's. Weg is de Aston Martin, welgekomen is de Mercedes-AMG. Samen met de BMW M4 GT4 vullen zij de klasse met twaalf wagens. Daar zal het vooral uitkijken zijn naar de twee BMW's van Arnage Competition. Vorig jaar namen zij de vice-titel achter Fabrice Cornelis en Klopman, al hielpen laatstgenoemden hen daar wel bij doordat ze tijdens de 24 uur team vormden met hun concurrenten. Beide heren zijn weg uit de klasse dus gaan we dit jaar een ander scenario krijgen. Daarbij richten we de blik bijvoorbeeld op Traxxis by JWS Classic Cars, dat zich vorig jaar pas in de 24 uur van de derde plaats in de eindstand verzekerde, met een minimaal verschil. Daarnaast is ook Valkyrie Exype hier vertegenwoordigd met een duo, heeft Dynamixx Racing twee wagens in de frontlinie en heeft ook BeSim-Racing twee ijzers in het vuur. Tot slot telt Viraco E-Sports een tweede deelnemer in de rangen. Zo mogen Kim Beheyt, Hendrik de Graeve en Hans Poelmans tezamen gemiddeld de oudste equipe zijn, maar zij zijn ook steevast een kanshebber voor een podium en misschien zelfs meer.

Het seizoen 2023 belooft alleszins speciaal te worden, met minder klasses en langere races die tevens meer verspreid zijn over het jaar. Beginnen doen we evenwel bij het begin, in Sebring!

Foto's: Virtual Belcar/Foto-gm.be



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op donderdag 6 april 2023.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons