van der Horst

Xavier Maassen en Circuit Zolder presenteren de ERA Racing School

ERA Racing School @ Circuit Zolder
ERA Racing School @ Circuit Zolder
In de aanloop van het Zolder Electrified weekend stelde Xavier Maassen op het circuit een nieuw en interessant project voor. De ERA Racing School, de eerste racing school in Europa uitsluitend uitgerust met elektrisch aangedreven bolides. Met de steun van KPMG kwamen Circuit Zolder, Jos Stevens en Xavier Maassen tot een exclusieve overeenkomst dat het Limburgse circuit voor de volgende negen jaar de thuisbasis wordt voor de voorlopig enige racing school voorzien voor elektrische racewagens.
Xavier Maassen
Xavier Maassen
De geboorte van de ERA Racing School was één van lange adem. Al in 2018 werd het project voor een elektrisch aangedreven formule 4 wagen boven het doopvond gehouden. Een jaar later kon Rudi Penders het eerste rollende chassis voorstellen op Circuit Zolder. De wagen zou later tevens een recordronde voor elektrische wagens neerzetten op het circuit. In 2020 kreeg de batterij een upgrade van 400 naar 600 volt. In 2021 werd dit nog verhoogd tot 800 volt en werd er een uitvoerig testprogramma afgewerkt. Toen groeide ook al het idee om een racing school op te richten. Dit jaar volgde de goedkeuring van de FIA en werd de oprichting van de school werkelijkheid. Circuit Zolder was akkoord om als thuisbasis te dienen voor de school terwijl KPMG voor de contractuele omkadering zorgde.

Persvoorstelling ERA Racing School
Persvoorstelling ERA Racing School
Xavier Maassen werd al vroeg benaderd om het roer in handen te nemen van de school. Hij aarzelde niet lang om de rol van manager op zich te nemen nadat hij al had opgemerkt dat het aantal racescholen in Europa flink gedaald was en had gezien hoe veel jonge rijders de basisbegrippen van de ideale rijlijn niet kenden. Bovendien profiteert hij nu nog altijd van de racelessen die hij aan het begin van zijn carrière volgde op het circuit van Silverstone.  

ERA Dome F110
ERA Dome F110
Het idee van een unieke school voor elektrisch aangedreven wagens sprak hem direct aan. Maar er is meer vertelt hij, het is een klassieke Racing school met de technologie van morgen. De basisregels die nodig zijn in alle raceklasses worden aangeleerd, niet enkel die specifiek voor elektrische wagens. Iemand die de school gevolgd heeft is dus evengoed gewapend om de overstap te maken naar de klassieke formule 4 of de Belcar. Bovendien biedt de school driving experiences en corporate events aan.

ERA Dome F110
ERA Dome F110
Zo ontstond er een driehoeksverhouding tussen de ERA Racing School, Circuit Zolder en het ERA Championship dat dit jaar van start gaat een partnership voor de lange termijn. Circuit Zolder dient als exclusieve thuisbasis voor de ERA Racing School terwijl het kampioenschap wel op verschillende locaties in verschillende landen zal plaatsvinden. Circuit Zolder stelt aan de ERA Racing School een specifieke ruimte beschikbaar verdeeld in een leslokaal, bar en kleedkamer. Deze ruimte is centraal gelegen in het pitgebouw.

Motor en batterij ERA Dome F110
Motor en batterij ERA Dome F110
De gebruikte wagen voor zowel de school als het kampioenschap is de in Japan gebouwde Dome F110 formule 4 wagen. De achterzijde van het chassis werd aangepast door ERA om er de specifieke elektrische powertrain te laten oppassen. De wagen is uitgerust met een 24 KWH batterij en de motor levert 130 KW, wat gelijk staat met 175 pk. De topsnelheid van de wagen is 210 km/u en Good Year voorziet de wagen van 13” banden. Het gewicht is 650 kilogram, rijder inbegrepen. Het publiek kan de bolides voor het eerst aan het werk zien dit weekend op Circuit Zolder waar de eerste manche van het ERA Championship plaats vindt nadat er al demonstraties waren op het circuit van Pau en Jarama.  

Foto's: Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op vrijdag 8 juli 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons