van der Horst

12H Bathurst: Laurens Vanthoor en Manthey EMA pakken de winst!

Matt Campbell, Ayhancan Güven en Laurens Vanthoor
Matt Campbell, Ayhancan Güven en Laurens Vanthoor
Tien jaar na zijn eerste deelname is het eindelijk zover: Laurens Vanthoor heeft de Bathurst 12 Hour gewonnen! Samen met Ayhancan Güven en Matt Campbell wist hij de Manthey EMA Motorsport "Grello" Porsche constant voorin te houden, de regen, een drive through penalty en een safety car-fase dertig minuten voor het afvlaggen ten spijt. Het werd trouwens een dubbelfeest voor het team, aangezien Alessio Picariello en Co de Pro-Am-zege op hun naam schreven.
Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT was in de openingsfase goed op dreef, al kwam de Manthey EMA Motorsport Porsche snel oprukken. Deze laatste kon langer buiten blijven dan de meeste andere wagens en profiteerde hiervan tot de eerste safety car periode. De Grello Porsche werd daarna constant opgejaagd door beide BMW's, totdat we na vijf uur wedstrijd de bolide van Dries Vanthoor, Sheldon van der Linde en Charles Weerts definitief verloren. De polesittende M4 GT3 kwam in aanraking met de Ginetta GT4 in The Cutting, waarna Weerts over de muur gleed alsof het een skateboard was. Over en out voor het trio, tevens eerste opgave bij de GT3's.

Manthey EMA Motorsport - Porsche 911 GT3-R (992)
Manthey EMA Motorsport - Porsche 911 GT3-R (992)
Hoewel Mercedes de eerste twee plaatsen in handen had na de safety car periode, was het toch Manthey EMA dat snel opnieuw de leiding overnam, met de Team WRT BMW in zijn zog. Drama evenwel voor de leidende Porsche toen het begon te regenen. Toen deze de pits opzocht voor regenrubbers, bleek dat de stop onder de minimum 85 seconden was gebleven, met een drive through penalty als gevolg. Campbell rondde deze af, maar deed dat tijdens een nieuwe safety car situatie. Hierdoor ontstond er discussie, waarbij zelfs  Porsche Motorsport-baas Thomas Laudenbach zich met de zaak bemoeide. De stop diende niettemin andermaal afgewerkt te worden waardoor Grello op achtervolgen was aangewezen.

SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
Hierdoor kwam de tweevoudige winnaar SunEnergy1 Racing Mercedes vooraan postvatten. Kenny Habul had al snel zijn rijtijd weggewerkt, waardoor Luca Stolz en Jules Gounon vol voor de winst gingen. Op drie uur van het einde lag de Mercedes aan de leiding met de zusterwagens van Craft-Bamboo Racing en GruppeM achter zich. Campbell was ontketend, kwam spijts de opgelopen achterstand snel terug op de leidende Mercedes en wist zich alsnog naar de leiding te vechten. Güven en Campbell konden een mooie voorsprong opbouwen, totdat deze tenietgedaan werd door een vastzittende Vortex in Quarry. Het ganse veld werd terug bij elkaar gebracht zodat het veld een spannende sprint van een half uur wachtte.

Team WRT - BMW M4 GT3
Team WRT - BMW M4 GT3
Campbell wist snel een kloof te slaan en zijn voorsprong vast te houden. Uiteindelijk zou de Australiër op de finishlijn dik twee seconden overhouden op zijn naaste achtervolgers. Maar liefst vier wagens streden in de slotronden voor de twee resterende podiumplaatsen, waaronder de Team WRT BMW met Maxime Martin aan het stuur. Een gevecht dat in een beslissende plooi viel toen de Porsche van het nieuwe  Phantom Global Team75 Bernhard een aanval lanceerde op de tweede plek van SunEnergy1 Racing. De aanval mislukte, waarop Martin zijn kans rook; onze landgenoot palmde heel even plaats twee in maar ging in de laatste bocht te wijd waarna hij naar P5 terugviel.

Audi Sport Team MPC - Audi R8 LMS Evo II
Audi Sport Team MPC - Audi R8 LMS Evo II
SunEnergy1 Racing en de Team MPC Audi van Liam Talbot, Kelvin van de Linde en Christopher Haase profiteerden van deze schermutselingen om ten koste van de kemphanen de tweede en derde stek te veroveren. De Phantom Global Team75 Bernhard Porsche moest tevreden zijn met plaats vier, Team WRT vervolledigde met Martin de top vijf.

Manthey EMA Motorsport - Porsche 911 GT3-R (991.2)
Manthey EMA Motorsport - Porsche 911 GT3-R (991.2)
Manthey EMA mocht tweemaal op het podium postvatten want Alessio Picariello, Harry King en Yasser Shahin zegevierden in Pro-Am. De Henegouwer kon de zege pas in het laatste halfuur claimen nadat hij de beide Mercedessen van Ross Gunn (Heart of Racing by SPS) - die wegviel vanwege een drive through penalty - en van Supercars-legende Jamie Whincup (Triple Eight Race Engineering) was voorbijgesneld. Whincup leek op plaats twee af te stevenen maar finaal kwamen Gunn, Ian James en Alex Riberas op de tweede podiumtrede te staan.

In GT3 Silver ging de winst naar de Wall Racing Lamborghini van Tony D'Alberto, Adrian Deitz, Grant Denyer en David Wall, terwijl de Nineteen Corporation Mercedes de overwinning pakte in de GT4-klasse. Tot slot was ging de gloednieuwe MARC IRC GT van Localsearch T2 Racing met de zege aan de haal in de Invitational-klasse.

Foto's: Intercontinental GT Challenge



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op zondag 18 februari 2024.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons