van der Horst

24H Daytona: Het jaar van de bevestiging

De vier merken voor IMSA GTP in 2024
De vier merken voor IMSA GTP in 2024
Kan de GTP-klasse dit jaar, na een eerste kennismaking in 2023, bevestigen? Dat is de hamvraag van de 62ste editie van Rolex 24 at Daytona. In de kwalificaties van afgelopen zondag bleek al in hoeverre de teams en constructeurs progressie hebben geboekt, aangezien het ronde record met maar liefst anderhalve seconde werd verpulverd. Cadillac greep de polepositie, maar betekent dat ook dat de Amerikaanse constructeur dit weekend favoriet is voor de zege?
  • Skylimit Events
GTP: Cadillac en Porsche, met BMW als grootste outsider
Action Express Racing - Cadillac V-Series.R
Action Express Racing - Cadillac V-Series.R
Vorig jaar hebben we geleerd dat de hoofdrolspelers in de Roar - de oefensessies die een week eerder worden afgewerkt - ook de grootste kanshebbers zijn op de overwinning. Vorig jaar was dat Acura met Meyer Shank Racing en Wayne Taylor Racing with Andretti, al liet de zege een wrange nasmaak achter door het gesjoemel achter de schermen bij Meyer Shank.

Dit jaar lijkt vooral Cadillac het best gewapend te zijn. Verdedigend IMSA-kampioen Action Express Racing liet een zeer goede indruk achter, en dan vooral dankzij Pipo Derani. Ook Cadillac Racing was nooit ver uit de buurt. Daarachter voelt Porsche ondanks een derde kwalificatietijd druk op de schouders, na een dramatisch debuut vorig jaar. In de trainingen waren zowel de #6 - met Laurens Vanthoor - als de #7 van Porsche Penske Motorsport geregeld in de hogere regionen terug te vinden.

BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
BMW M Team RLL - BMW M V8 Hybrid
Grootste outsider is op papier BMW M Team RLL. Beide wagens, met onze landgenoten Maxime Martin en Dries Vanthoor, waren ook constant in de top vijf te vinden, al zat een toptijd er nooit echt in. Vorig jaar liep het Duitse merk achter de feiten aan, maar ondertussen werd heel wat vooruitgang geboekt. En Acura? Wel, in de oefensessies ARX-06 niet in het stuk voor. Wayne Taylor Racing with Andretti kreeg extra kilo's mee, maar is dat de echte reden om ze niet vooraan te zien? Het valt zeker niet uit te sluiten dat het team van Wayne Taylor hoopt op een betere Balance of Performance voor de race.

De klantenteams van Porsche moeten hopen op regelmaat. Zowel JDC-Miller Motorsports als Proton Competition (met onder meer Alessio Picariello) konden zich in de Roar maar één keer echt laten zien bovenaan, maar voor het overige bekleedden ze telkens de laatste plaatsen. Dat wil natuurlijk niets zeggen, maar het wordt een aartsmoeilijke taak om als eerste klantenteam de overwinning te kunnen wegkapen van de fabrieksteams.
LMP2: Stevigste grid in jaren
United Autosports USA - Oreca 07 Gibson
United Autosports USA - Oreca 07 Gibson
Als u de titel hierboven leest, denkt u misschien: "Wat waren die vorige jaren dan?" Ook toen waren de grids stevig, maar door de verbanning uit het FIA WEC heeft de LMP2-klasse in IMSA een serieuze influx gekregen. United Autosports, Inter Europol Competition, Richard Mille AF Corse, teams die Europees en internationaal hun stempel gezet hebben op de klasse, verhuisden naar de States. Vooral de eerstgenoemde met namen als Ben Keating, Nico Pino, Ben Hanley en Pato O'Ward kan tot de favorieten gerekend worden, met in hun zog CrowdStrike Racing by APR, dat het Deense wonderkind Malthe Jakobsen in hun rangen heeft.

Sean Creech Motorsport - Ligier JS P217 Gibson
Sean Creech Motorsport - Ligier JS P217 Gibson
Waar we ook naar uitkijken, is de prestatie van Riley, na hun opstap van LMP3 naar LMP2. Het Amerikaanse team heeft met Gar Robinson, Felipe Fraga en Josh Burdon een stevig trio bij elkaar gekregen. Voeg daar nog een debuterende Felipe Massa aan toe en dat kan weleens vonken geven. En natuurlijk is er ook een belangrijke schakel zoals tijdes de voorbije edities, een man die hoog op de toren zal staan: spotter Andy Jaenen.

Ook Sean Creech Motorsport is een team dat met een zekere belangstelling in het oog moet gehouden worden. Zij zijn namelijk de enige die niet met een Oreca-chassis aan de start verschijnen, maar met een Ligier. Het team werkte nauw samen met de Franse chassisbouwer om de wagen op niveau te krijgen. Het zal dus afwachten worden of al die extra uren gebaat hebben.

Foto's: IMSA - BMW M Motorsport - United Autosports - Ligier Automotive



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op woensdag 24 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons