24h Nürburgring: Laurens Vanthoor: "In de verkeerde omstandigheden doe je hier in je broek"
"Anderzijds maken de kwalificaties ook niet zoveel uit, het is alleen handig om vooraan te staan. Onze soft-banden zijn bruikbaar tot slechts 25 graden baantemperatuur, dus die soort gaan we maar voor de helft van de wedstrijd kunnen gebruiken. De andere momenten zullen we de mediumcompound gaan monteren, maar op zich is dat geen nadeel, want op onze banden zit bijna geen slijtage. En dit warme weer zorgt bij de concurrentie ook voor problemen heb ik gehoord, terwijl ik bij ons niet echt van problemen durf spreken."
"Ik vind het bovendien indrukwekkend wat voor prestatie Falken hier neerzet qua events en omkadering van deze wedstrijd. Je kan echt zien dat dit hun belangrijkste wedstrijd is in Europa. Het team heeft hier nog nooit de 24 Uren kunnen winnen dus het zou uniek zijn mocht het ons deze editie lukken!"
"Nergens ter wereld is er zo'n circuit als hier, de 24 Uren van de Nürburgring is voor mij de meest speciale en tegelijkertijd de stomste koers die er is. Het is met niets te vergelijken, de hardste wedstrijd ter wereld. Het ene moment heb je volop zonneschijn en de perfecte auto en het andere moment rij je halverwege de Nordschleife in de regen op de verkeerde banden. In zo'n omstandigheden doe je letterlijk in je broek! Soms denk ik dan, wat doe ik hier toch, het ene moment heb je een fantastische tijd en twee minuten later is het de hel. Hier kom je echt naartoe met een tegenstrijdig gevoel; superenthousiast dat je hier kan rijden, maar dan hoop je tegelijkertijd dat er niks ernstigs gebeurt."
"Ik heb met de Porsche 911 GT3 R hier al gereden en op Bathurst en er is toch een verschil met de GT3 van Audi waarmee ik in het verleden racete. De Porsche is op de Nordschleife erg snel, maar je moet de auto dan ook echt bij de staart nemen, zo hard rijden als je je kan inbeelden. Dat vergt risico en is vermoeiend, maar als je alles geeft komt de tijd er ook wel uit. De Audi was daarin iets makkelijker, vloeiender zeg maar, maar als piloot kan je met de Porsche echt het verschil maken."
Foto's: Arne Simons
Tweet