6H Silverstone: Audi neemt vliegende start
In LMP2 ging de snelste dagtijd naar G-Drive Racing (ADR Delta) Oreca 03-Nissan van het sterk ogende trio Martin/Conway/Rusinov. Met Roman Rusinov heeft deze equipe overigens een van de snelste (verplichte) ‘silver drivers’ van het hele veld. De Greaves Motorsport Zytek-Nissan noteerde de tweede chrono, voor de twee Morgan-Nissans van OAK Racing. Het exemplaar van onze landgenoot Bertrand Baguette (#35) eindigde net achter dat van de bloedsnelle Fransman Olivier Pla. Het officiële debuut van de langverwachte Lotus T128 liep niet van een leien dakje en de twee exemplaren tezamen legden amper 22 ronden af, waarvan amper 6 in de tweede sessie. De snelste T128 was op het einde van de dag een kleine vijf seconden trager dan de gevestigde concurrentie.
GTE-Pro lijkt de verwachtingen in te lossen en afgaande op de tijden van vandaag mogen we ons meer dan waarschijnlijk gaan opmaken voor een boeiende driestrijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin. In VT2 kwam elk van deze drie constructeurs op een gegeven moment bovenaan de tijdstabellen postvatten, al was het de AF Corse Ferrari van Toni Vilander en Kamui Kobayashi die uiteindelijk het laatste woord had. Kobayashi oogt de niet evidente carrièreswitch van F1 naar de zware GT’s overigens goed te verteren en zette meteen zeer scherpe chrono’s neer. Porsche heeft met de 911 RSR ogenschijnlijk weer een ruwe diamant in handen en moet in principe in staat zijn om het Steigerende Paard en Aston Martin het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De snelste dagtijd in GTE-Am was weggelegd voor de Aston Martin Vantage V8 #96, die daarmee net de Deense zusterwagen met startnummer #95 voor bleef.
Foto's: Audi, FIA WEC, Porsche AG
Tweet