van der Horst

Argentinië: Nabeschouwing Tom Coronel (+ video)

74ff74e0a514cd6a8be2febd764c34703291c53f.jpg
Het 4,8 kilometer lange Autodromo Termas de Rio Hondo in Argentinië geldt als een technische en lastige baan. Dat ervoer de 42-jarige Tom Coronel tijdens het achtste FIA WTCC 2014 raceweekend waarin hij tweemaal nipt naast het laatste te begeven puntje greep.

c3982ba7af559e265366ca67d0eb8525008d502e.jpg
Een veertiende plek in de eerste vrije training kon de ROAL Motorsport-rijder in de tweede sessie niet verbeteren door een turbobrand. In de eerste kwalificatie lukte het Tom Coronel om een tiende plek veilig te stellen, met zicht op een goede positie in de omgekeerde startvolgorde van de tweede race. Ondanks nieuwe banden tegen het eind van die tweede sessie bleef hij steken op een elfde plaats. Dat maakte ereplaatsen tijdens de races vooralsnog moeilijk en alles richtte zich op het scoren van zoveel mogelijk punten.

Na meerdere spannende gevechten met andere Chevrolet Cruze-rijders en James Thompson in de Lada had Coronel lang zicht op de tiende plek en het bijbehorende WK-punt. Op de finishlijn passeerde Thompson hem echter en pakte dat laatste punt met een tijdverschil van eenhonderdste seconde. Race twee kende een goede start en Tom Coronel maakte direct een plaats winst. Daarmee kwam hij in het directe gevecht met meerdere rijders en verspeelde in die strijd uiteindelijk vijf plaatsen. Door zich in de resterende ronden terug te vechten beperkte hij de schade, maar kwam voor de tweede maal dit weekend niet verder dan een elfde plaats. Geen WK-punten dus en daarmee staat Tom Coronel nog steeds op een totaal van 99 en bezet daarmee de zevende positie in de titelstrijd.

Na afloop verklaarde Tom Coronel: "Een weekend om snel te vergeten. Net als vorig jaar kregen wij het hier niet voor elkaar. Natuurlijk, de auto heeft in totaal 40 kilo extra gewicht, maar dat was het niet alleen. Het was continue zoeken naar meer snelheid en de juiste balans. Lastig, zeker in een veld waar de verschillen zo klein zijn. Zelfs op nieuwe banden lukte het niet om er echt bij te zitten. Een veertiende tijd in de vrije training is niet goed. Daarna dat brandje met de turbo. Kun je weinig aan doen, maar het kost extra tijd. Daarbij is het hier loeiheet. In de kwalificaties alles geprobeerd, maar het lukte gewoon niet. Kwam zevenhonderdste van een seconde tekort voor de tiende plek. En daarmee de pole voor race twee.

eba24ba95cc88e224b10a00ec6ea023cfbc5bf96.jpg
Door het gebrek aan topsnelheid kon ik niet aanvallen. Was constant aan het verdedigen. Dat lukte redelijk goed en de tiende plek leek in de pocket, ondanks steeds slechtere remmen. Maar in de laatste bocht maakte ik een foutje, Thompson profiteerde, waardoor ik elfde werd. Race twee begon ik met een goede start en won direct een plek. Maar de Citroëns bleven duwen, waardoor ik uiteindelijk op het gras terecht kwam en bijna het hele veld mij passeerde. Daarna nog wel weer iets goedgemaakt, maar weer elfde en geen punten. Dat is niet waarvoor wij hier naar toe zijn gekomen. Dit was niet mijn weekend. Nu hebben we zeven weken rust en dan gaan we naar Azië. Dat is mij over het algemeen goed gezind, dus laten wij er op vertrouwen dat we daar de goede lijn van Spa kunnen voortzetten."

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 4 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Termas de Río Hondo.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons