van der Horst

Bart Mampaey: "BMW kon zich vinden in de resultaten van Farfus en Hand"

Augusto Farfus met Bart Mampaey
Augusto Farfus met Bart Mampaey
"Mijn buikgevoel zegt me dat de RBM-line up voor 2014 ongewijzigd blijft" had RBM-teambaas Bart Mampaey zich enkele maanden geleden tegenover Autosport.be laten ontvallen, en gelijk kreeg ie. BMW Motorsport opteerde voor het succesrijke team uit Mechelen dus voor continuïteit, met vicekampioen Augusto Farfus als speerpunt en Amerikaan Joey Hand als tweede rijder-met-groeipotentieel. We vroegen Bart Mampaey, zelf maar kort voor de officiële bekendmaking van de BMW DTM rijdersbezetting op de hoogte gebracht, om een reactie.
ad9d035ce3af014b0e9a3bd199e9126d77424918.jpg
"Het is BMW Motorsport dat de knopen met betrekking tot de rijderskeuze doorhakt. Zij nemen nota van eventuele desiderata van de vier teambazen en acht rijders. In tegenstelling tot de teams die enkel de situatie binnenskamers kennen, zien zij het volledige plaatje en op basis van die bevindingen opteert men al dan niet voor verschuivingen tussen de teams onderling. Zo te zien zijn wij het enige team dat zijn beide rijders behoudt en daar zal dan ook wel een reden voor zijn. Onze beide piloten bleken tevreden en bij BMW kon men zich vinden in de resultaten die Farfus en Hand neerzetten. Het besluit om de line-up ongewijzigd te laten, zal wellicht niet eens moeilijk zijn geweest. Er werd duidelijk op continuïteit, stabiliteit gemikt en die moeten we nu verder zien uit te bouwen. Aan de hand van analyses die we na afloop van het seizoen maakten zijn er een aantal elementen waaraan we zowel met Joey als met Augusto kunnen werken.  Afhankelijk van hoe we die geïntegreerd krijgen in ons testprogramma zullen we zien of een en ander aanslaat en of we het hele team op een hoger niveau kunnen tillen."

Farfus werd vorig jaar vicekampioen, mikt RBM in 2014 nu op de rijderstitel?

ac0dde8ba89957e82e4ffb5412764aea646b12cc.jpg
2014 wordt een speciaal seizoen. Na twee jaar van stabiliteit wordt het reglement immers voor het eerst aangepast. Met de nieuwe homologaties die vanaf de derde wedstrijd gelden wil men de 'gaten' dichten die de teams tot dusver in de regelgeving vonden. De aanpassingen die elke constructeur binnen de grenzen van het reglement thans kan doorvoeren betreffen deels de motor en deels het chassis, met in het bijzonder een nieuwe aerodynamische- en ophangingspackage. Het valt dus af te wachten in hoeverre de nieuwe BMW-package competitief zal blijken tegenover de aanpassingen die concurrenten Mercedes en Audi doorvoeren; maar ook de mate waarin de homologaties de karakteristiek van de BMW M4 veranderen en hoe snel wij daar als team kunnen op inspelen zal bepalend zijn voor succes;  net zozeer als de mate waarin ons rijderspotentieel zich aan deze nieuwe karakteristiek kan aanpassen. Dit alles valt op dit ogenblik niet te voorspellen. Bij RBM weten we nu wat nodig is om vooraan mee te doen, maar van P2 naar P1 blijft een enorme stap en het is de vraag of we onszelf wel zo'n grote druk hoeven op te leggen. Indien er al één iemand is op wie een verwachtingspatroon kan geënt worden dan is het wel op Mike Rockenfeller."

Wanneer gaat het testrijden van start?

Joey Hand
Joey Hand
"Volgende week in Portimão staat een gemeenschappelijke test over drie dagen geprogrammeerd waarbij elk merk twee auto's mag inzetten. Omdat de mileage van elk DTM-chassis over een periode van drie jaar erg beperkt is, wordt daarbij met testchassis' gereden. RBM is volgende week niet van de partij; RMG en Schnitzer zetten er elk een wagen in, maar het is me niet bekend wie daar zal mee gaan rijden. Na Portimão volgt nog een exclusieve test over drie dagen, normaliter reeds met de 2014-testversie. Eind maart gaat het dan naar Budapest voor een eerste ITR-test over vier dagen, gevolgd door een tweede vierdaagse oefengalop in Hockenheim waar het seizoen op 4 april van start gaat."

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 14 januari 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons