van der Horst

Beijing: Rob Huff bezorgt Lada eerste WTCC-zege

Rob Huff - Lukoil Racing Lada Granta
Rob Huff - Lukoil Racing Lada Granta
Na Tom Chilton in race 1 schreef ook Lada-rijder Rob Huff geschiedenis in Beijing. Huff wist zijn pole in race 2 optimaal te benutten en schonk werkgever Lada een eerste, onverwachte zege sinds het merk anno 2008 zijn opwachting maakte in het WTCC. In navolging van zijn landgenoot domineerde de Brit het tweede treffen van start tot finish en haalde het zonder problemen van een beresterke Tom Coronel. Die wist zowel Sebastien Loeb als José Maria Lopez, auteur van een opgemerkte inhaalrace, voor te blijven. Waar Gabriele Tarquini een racelang duel met Yvan Muller om de negende plaats uitvocht, was het andermaal een knap presterende Norbert Michelisz die met een vijfde stek de Honda-eer redde. James Thompson onderstreepte de competitiviteit van de kortere Lada op deze kleine omloop met een zesde plaats. Kampioenschapsleider Lopez (4de) remonteerde beduidend beter dan Muller (9de) en reist met een bonus van liefst 66 punten op zijn titelrivaal richting Shanghai.

Rob Huff - Lukoil Racing
Rob Huff - Lukoil Racing
Oud-kampioen Rob Huff is een topper. Geef hem een competitieve wagen en hij strijdt mee om de zege. Dat bleek vandaag eens te meer in Beijing waar de op korte wielbasis geschoeide Lada Granta strijdvaardiger dan ooit aan de start kwam. Lada hoefde dus niet eens tot 2015, seizoen waarin het met het Vesta-project hoge ogen wil gooien, te wachten om voor het eerst op de hoogste podiumtrede post te komen vatten.  En dat zeven jaar nadat het in 2008 met o.m. Jaap van Lagen en huidige teambaas Victor Shapovalov voor het eerst in de serie neerstreek. Huff breidde met deze overwinning overigens een mooi vervolg aan het Argentijnse WTCC-luik waar hij in race 2 al onverhoopt als tweede was gefinisht. Met dank, laten we eerlijk zijn, aan de omgekeerde startgrid waarbij die tiende tijd in Q2 goed is voor de pole in race 2.

ROAL Motorsport-rijders Tom Coronel en Tom Chilton tekenden voor sterk weekend
ROAL Motorsport-rijders Tom Coronel en Tom Chilton tekenden voor sterk weekend
Een opmerking die overigens ook geldt voor de als tweede gestarte Tom Coronel die na een sterke, foutloze race zijn positie nauwelijks bedreigd zag. Dat achtervolger Sebastien Loeb de Nederlander nooit rechtstreeks  kon belagen toont aan dat de Citroën C-Elysée het met 60 kilogram extra ballast aan boord knap moeilijk had op deze kleine omloop.  Of speelt ook de factor dat de troepen van onze landgenoot Yves Matton hier nooit eerder testten een beslissende rol, wie zal het zeggen. Vast staat dat José Maria Lopez die net als Yvan Muller vanop de vijfde rij was gestart, zich veel makkelijker een weg doorheen het veld wist te banen dan de regerende kampioen. De Argentijn kwam uiteindelijk  slechts 30/1000sten tekort om alsnog een plaatsje op het podium voor zich op te eisen, ten koste van maatje Loeb die hier problemen ondervond met de banden. De confrontatie tussen Loeb en Lopez lieten Coronel in de slotronden wel toe naar leider Huff toe te rijden. Met een voorsprong van 66 punten op Muller en nog  slechts zes wedstrijden te gaan moet het al flink fout gaan wil Lopez alsnog naast  een eerste titel grijpen.
 
Citroën Racing
Citroën Racing
Beijing zorgde overigens nog voor een andere primeur, want voor het eerst dit seizoen vonden we geen enkele Citroën-rijder op de hoogste podiumtrede terug. Een ongebruikelijk resultaat dat er ook voor zorgde dat het Citroën Total-team, de tegenvallende resultaten van de Honda-rijders ten spijt, de merkentitel pas in Suzuka zal kunnen vieren. Mocht vierde man Ma die hier als enige over baankennis beschikte aan de verwachtingen hebben beantwoord, dan was de constructeurstitel wellicht nu reeds een feit geweest.

Pech voor Honda-rijders Tarquini en Monteiro
Pech voor Honda-rijders Tarquini en Monteiro
De sterke start van het  Castrol Honda-team gisteren tijdens de vrije oefensessies met de besttijden van Tiago Monteiro voorop, bleef vandaag zonder vervolg. Monteiro bevestigde weliswaar in Q1 met de snelste tijd maar verslikte zich in Q2 waardoor hij tweemaal als elfde van start moest. Een tik van Bennani in race 1 noopte hem tot herstelling van zijn achterophanging, waardoor hij voor race 2 vanop de laatste startrij moest vertrekken om als 13de te worden afgevlagd. Gabriele Tarquini lukte de tweede tijd en had in race 1 de derde plaats vast in handen toen hij over brokstukken reed en met een lekke band naar de pits moest. In race 2 bleef de Italiaanse veteraan in tiende stelling vastzitten achter Yvan Muller. Het was uiteindelijk Norbert Michelisz die met een zesde (spijts hevige bandenslijtage) en een felbevochten vijfde plaats voor enige troost zorgde, al reflecteren deze resultaten geenszins de recente vooruitgang die het JAS Motorsport-team zowel op motorisch als op het vlak van chassis lijkt te hebben geboekt.

In de Yokohama Trophy vergrootte leider Franz Engstler zijn voorsprong op John Filippi dankzij twee nieuwe overwinningen.


Uitslag race 2:

1   HUFF   LADA Granta 1.6T  26  ronden 
2    CORONEL    Chevrolet RML Cruze TC1  +0.766
3    LOEB   Citroen C-Elysee WTCC  +3.072
4    LOPEZ   Citroen C-Elysee WTCC  +3.102
5    MICHELISZ   Honda Civic WTCC  +8.673
6    THOMPSON   LADA Granta 1.6T +9.938
7    MORBIDELLI    Chevrolet RML Cruze TC1 +11.111
8    CHILTON   Chevrolet RML Cruze TC1 +11.553
9    MULLER    Citroen C-Elysee WTCC +12.463
10  TARQUINI    Honda Civic WTCC  +12.805
11   VALENTE   Chevrolet RML Cruze TC1  +19.571
12   MA   Citroen C-Elysee WTCC  +21.714 
13   MONTEIRO  Honda Civic WTCC + 24.261
14   ENGSTLER  BMW E90 320 TC + 1r
15   FILIPPI  SEAT Leon WTCC  +1 r
16   BENNANI  Honda Civic WTCC  +20 r
17   DE SOUZA  BMW E90 320 TC  +24r

Kampioenschap Rijders:

1.Lopez 339
2.Muller 273
3.Loeb 238
4.Monteiro 146
5.Tarquini 126
6.Coronel 118
7.Michelisz 118
8.Chilton 117
9.Morbidelli 103
10.Huff 66
11.Bennani 59
12.Valente 53
13.Ma 33
14.Thompson 19
15.Borkovic 17p...

Kampioenschap Constructeurs:

1.Citroën 769p
2.Honda 499
3.Lada 305

Yokohama Drivers Trophy:

1. F. Engstler  190p 
2. J. Filippi  109 
3. P. di Sabatino  98
4. C. Echevarria  12    
5. N. Nagy  12  ...  



Foto: Hans van Onsem

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 5 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Goldenport Park Circuit.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons