Canada: Is Rosberg eindelijk aan zet?
Naast het feit dat het een zwaar circuit is voor de remmen door de opeenvolging van lange rechte stukken en korte bochten, is ook het gripniveau één van de slechtsten van het jaar. Doordat er bijna nooit geraced wordt en het semi-stratencircuit in de buurt van Montréal ook nog eens uit verschillende soorten asfalt bestaat, is het een echte uitdaging voor mens en machine. De bandenslijtage valt anderzijds goed mee, zoveel zelfs dat Pirelli net als in Monaco de zachte en superzachte banden meebrengt.
Op vlak van strategie zorgt de baan in Canada ook al eens voor kopzorgen bij de teams, doordat de muren dichtbij staan en de auto's niet altijd even vlot kunnen getakeld worden is de kans op een safety car-periode er erg groot. En anders dan bij de meeste stratencircuits zijn er hier wél inhaalmogelijkheden, mede dankzij de beide DRS-zones, op start-finish en het laatste rechte stuk. Let ook op de laatste chicane, met aan de buitenkant de zogenaamde 'champions-wall', zo genoemd omdat menig wereldkampioen er indertijd van (te) dichtbij heeft mogen kennismaken.
Door het tijdsverschil krijgen we in België de kwalificaties pas voorgeschoteld om 19u, de race op zondag begint zelfs nog een uurtje later.
Foto's: Racing International Photography, Daimler
Tweet