Finaleraces Assen: Curbstone Corse met Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonckheere op een zucht van de titel
Patrick Van Glabeke: “Aan de bron had ik het plan opgevat om een viertal wedstrijden te rijden in de Supercar Challenge en dat in combinatie met een ander kampioenschap. Maar toen we naargelang het kampioenschap vorderde aan de leiding bleven in de tussenstand hebben we het geweer van schouder gewisseld. Ondanks de eerder beperkte ervaring heeft het team rond Curbstone Corse getracht om de zaken zo professioneel mogelijk te laten verlopen en dat heeft ons geen windeieren opgeleverd. Doorgedreven wintertests in Barcelona hebben ons de nodige return opgeleverd en zowel ikzelf als Frédérique zijn afgelopen seizoen gegroeid. Na een doorgedreven revisie door Michelotto heeft de Ferrari ondertussen probleemloos 8000 competitiekilometer op de teller terwijl het Italiaans raspaard nog geen krimp gaf. Verder hebben we niets aan het toeval overgelaten en we gingen in samenspraak met ingenieur Massimo Bottiglieri voorafgaand testen op elke omloop die op de kalender stond van de Supercar Challenge powered by Pirelli”.
“We willen kampioen worden, maar gaan het spreekwoordelijke vel van de beer niet te vroeg verkopen, want mathematisch zijn we niet zeker,” spreekt Patrick Van Glabeke duidelijke taal.
“Het is een feit dat de druk niet bij ons ligt en we kunnen de titel pas vieren als we na de eerste wedstrijd nog steeds een saldo hebben van 22 punten. We gaan uiteraard in functie rijden van de titel en we hopen uit de problemen te blijven en dat onze Ferrari ons niet in de steek laat. Onze wagen is een toonbeeld van betrouwbaarheid, maar het is en blijft een mechanische sport en ook een aanrijding is vlug gebeurd”.
“De titel zou een bekroning zijn voor zowat iedereen die mee op de kar sprong. Vooral ook voor FMA dat als relatieve nieuwkomer méér dan zijn steentje bijdroeg en de meccano’s met vooral Philip op het voorplan hebben er voor gezorgd dat de Ferrari steeds in optima forma op de startgrid stond. Verder kan ik ook alleen maar beamen wat iedereen reeds wist, en dat is dat Frédérique zowat is uitgegroeid tot de revelatie van het kampioenschap. Supersnel en zonder schade telkens de wagen naar het podium loodsen getuigt van een groot talent. Voor mezelf zou het een bevestiging zijn van wat Curbstone Track Events de voorbije jaren heeft gerealiseerd. Het selecte clubje is ondertussen uitgegroeid tot een kweekvijver van gentlemen drivers die naast de track days ook wel eens hun ding willen doen in competitie”, besluit een gedreven en gepassioneerde Patrick Van Glabeke.
En het verhaal zou pas helemaal lukken indien ook het team rond Martino Rosso de titel zou kunnen pakken in de Divisie SuperGT met de Ferrari 458 GT2. Patrick Van Glabeke en Martin Lanting hebben trouwens begin dit jaar deze belofte gedaan een Cristiano Michelotto tijdens een bezoek in het Italiaanse Podova. Al zal het in SuperGT voor het duo Lanting-Herber iets moeilijker zijn. De Ferrari 458 GT2 heeft amper één puntje voorsprong op de Dodge Viper GT3-R van ondermeer Roger Grouwels, terwijl Henry Zumbrink in zijn Volvo V8 ook slechts zeven punten achterstand telt. Het wordt dus superspannend.
Nog even meegeven dat inzake de berekening van de successeconden de Ferrari 458 GT3 van Van Glabeke & Jonckheere tijdens de eerste race 55 extra seconden verplicht moet stil staan bovenop de reeds opgelegde minimumtijd tijdens de pilotenwissel. Tien seconden langer dan hun voornaamste opponent, de Dodge Viper GT3 van Wilkens & Scott. Lanting & Herber moeten in SuperGT tijdens de eerste race van het weekend 15 extra seconden stil staan tegenover 25 voor Grouwels en 10 voor Zumbrink.
Curbstone Corse Press
Tweet