van der Horst

Dodge Viper is dood en weldra begraven

Speciale uitvoeringen Dodge Viper
Speciale uitvoeringen Dodge Viper
De Dodge Viper kent na een carrière van een kwarteeuw zijn Waterloo nadat de productie volgend jaar zal worden gestopt. Alvorens de derde generatie van het Amerikaanse addergebroed evenwel zijn laatste adem mag uitblazen, gunt Dodge de brute V10 nog één laatste krachttoer. Na 25 jaar productie worden er om het (voorlopige?) einde te vieren niet één, maar wel vijf special editions van de Viper gebouwd. De huidige generatie Viper krijgt dus een afscheid in lijn met wat Dodge deed bij de vorige generatie.
  • St. Paul
De Dodge Viper met zijn impressionante atmosferische 8,4 liter V10 heeft het niet onder de markt ten opzichte van de nieuwere geblazen concurrenten. Het grote motorblok wordt ook hoe langer hoe vreemder in een wereld die zich richt op efficiëntie, (energie)zuinigheid en algemene rationalisering. Nadat ook de verkoop maar niet lijkt aan te zwengelen, is de keuze om de Viper te pensioneren niet vreemd. Alvorens dat gebeurt, komen er dus zoals gemeld vijf speciale versies, een overzicht met tussen haakjes de verwijzing naar het model op de illustratie bij deze bijdrage:

De Dodge Viper 1:28 Edition ACR (zwart met rode strepen) moet het ronderecord voor productiewagens van 1:28.65 op de Mazda Raceway Laguna Seca eind vorig jaar eren. Een chrono die het vorige record, op naam van de Porsche 918 Spyder, met meer dan een volle tel scherper stelde. Het model moet, net als de Viper ACR die de recordtijd liet optekenen, het Aero Package en koolstofremmen krijgen, ditmaal als standaarduitrusting. De Dodge Viper 1:28 Edition ACR (voor American Club Racing) zal gebouwd worden in een oplage van 28 exemplaren en is in zekere zin de opvolger van de Viper ACR 1:33.

De Dodge Viper GTS-R Commemorative Edition ACR (wit met blauwe strepen) moet hulde brengen aan misschien wel de meest iconische kleurzetting van een Viper ooit, wit met blauw. De bolide die in onze contreien werd ontwikkeld en ingezet als Chrysler Viper GTS-R in samenwerking met het Franse ORECA en het Britse Reynard Motorsport. In 1998 won ORECA quasi alle wedstrijden in het FIA GT2-kampioenschap, pakte het eveneens de GT2-titel met meer dan viermaal de punten van de tweede en lukte het de klasse-zege in Le Mans. Voor homologatie-redenen besloot Chrysler om toen 100 exemplaren te bouwen en dat is precies wat er nu opnieuw zal gebeuren.

De Dodge Viper VoooDoo II Edition ACR (zwart met grijze streep) is de spirituele opvolger van de Dodge Viper SRT VoooDoo Edition ACR uit 2010. Net als zijn voorganger is de Dodge Viper VoooDoo (ja vijf o's...) II Edition ACR volledig zwart, met een zilveren streep en net als zijn voorganger wordt de oplage beperkt tot 31 exemplaren. Initieel kondigde men bij de eerste incarnatie slechts 10 exemplaren aan, een aantal dat later werd opgekrikt tot 20 en uiteindelijk strandde op 31. Wie weet...

De Dodge Viper Snakeskin Edition GTC (groen) krijgt een opvallend gifgroen kleedje aangemeten met een speciale SRT-striping in zwart, net als zijn voorganger uit 2010. De oplage? Nog minder dan het dertigtal een aantal jaren geleden; slechts 25 stuks zijn voorzien momenteel.

Dodge Viper ACR
Dodge Viper ACR
Alsof al het bovenstaande nog niet exclusief genoeg was, heeft Dodge nog een laatste verrassing in petto... De Dodge Viper Dealer Edition ACR (niet afgebeeld, mogelijk gelijkend op de foto hiernaast) zal enkel beschikbaar zijn via de best draaiende Dodge-verkooppunten, met name Tomball Dodge in Texas en Roanoke Dodge in Illenois. De bolide, gelimiteerd tot 33 stuks, zal wit zijn, met een blauwe lijn in het midden en één rode streep ernaast aan de linkerzijde, kenmerkend voor de ACR-uitvoering. Dat rode accent zal ook aan de binnenzijde weerkeren bij het stiksel. Hij zal daarnaast beschikken over keramische remmen en het ACR Extreme aero-pakket.

Dit vijftal, waarbij bij ieder exemplaar de naam van de klant wordt aangebracht boven de deur aan de bestuurderskant, moet het einde van de Viper inluiden, al is er evenwel mogelijk nog licht aan het einde van de tunnel. Fiat-Chrysler-baas Sergio Marchionne gaf in het begin van het jaar in Detroit namelijk aan dat een nieuwe Viper niet helemaal ondenkbaar zou zijn, alleen niet in een recente toekomst. Gezien de beweging richting kostenbesparing is het ook niet onlogisch dat een eventuele toekomstige Viper onderdelen en technologie zou gebruiken van een ander lid uit de groep.

Foto's: Fiat Chrysler Automobiles



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op donderdag 23 juni 2016.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons